Breedband in onderwijs groeit

Kennisnet

PERSBERICHT

Dit is een gezamenlijk persbericht van Kennisnet Ict op School, SURFnet en Nederland BreedbandLand

Zoetermeer, Utrecht, Den Haag, 27 november 2006

De toegang tot en waardering van breedband in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs zijn dit jaar toegenomen. Vooral online educatieve games, korte beeldfragmenten, audio materiaal, videoconferencing en tv kijken via het internet zijn populair bij een groeiende groep docenten en leerlingen. Ook beschikken steeds meer scholen over een snelle verbinding. Wel blijft het daadwerkelijke gebruik van het aantal toepassingen achter.

Dit blijkt uit de Breedbandmonitor onderwijs 2006. In deze monitor, een online enquête, onderzoekt Dialogic innovatie & interactie jaarlijks de ontwikkelingen en trends in het onderwijs in opdracht van Nederland BreedbandLand, SURFnet en Kennisnet Ict op School.

Vooruitstrevende internetgebruikers
De Breedbandmonitor kent een selectieve groep respondenten: ict-coördinatoren, systeem-, netwerk- of applicatiebeheerders en schoolbesturen/directies en een kleine groep docenten. Ook is aantal leerlingen (287) ondervraagd. De resultaten van dit onderzoek geven een indicatie van wat deze relatief vooruitstrevende internetgebruikers doen met breedband. Bijna alle ondervraagde docenten en leerkrachten zijn bekend met het zoeken van informatie op internet. Ook worden foto's, tekeningen of kaartmateriaal veel bekeken of gedownload. Webcams en digitale schoolborden worden nog het minst toegepast. Videoconferencing is een relatief onbekende toepassing. Maar bij het gebruik ervan in de les zijn zowel docenten als leerlingen enthousiast.

Minder boeken nodig
Leerlingen vinden dat internet de les leuk, interessant en makkelijk maakt. Zij verwachten dat daardoor minder boeken nodig zijn. Docenten en leerkrachten waarderen in de lessen vooral de toepassingen van internet met bewegend beeld en geluid, het zelfstandig leren en de mogelijkheid om nieuw educatief materiaal te gebruiken.

Verbeteren vaardigheden en breedband onderwijstoepassingen Redenen voor het onderwijs om nog geen breedband toe te passen zijn ten eerste ongeschikte of onvoldoende randapparatuur (zoals computer, beamer of smartboard). Daarnaast ontbreken vaak de nodigde vaardigheden. Bovendien zijn breedbandtoepassingen lastig in het lesprogramma in te voegen. Kennisnet Ict op School en SURFnet zullen komend jaar onder andere de mogelijkheden en toepassingen van breedband in het onderwijs onder de aandacht brengen bij docenten en leerlingen. Ook willen zij de vaardigheden van docenten gaan verbeteren, bijvoorbeeld via het organiseren van workshops. Daarnaast zal Nederland BreedbandLand met een aantal onderwijsinstellingen bestaande games in het curriculum invoegen, die bijdragen aan een betere aansluiting van leerlingen op de arbeidsmarkt en minder schooluitval.

Over Nederland BreedbandLand
Nederland BreedbandLand is een onafhankelijk samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven, dat maatschappelijke en economische sectoren, zoals het onderwijs, stimuleert en helpt beter en slimmer gebruik te maken van breedband.

Over SURFnet
SURFnet is het Nederlandse computernetwerk voor hoger onderwijs en onderzoek, dat ongeveer 180 instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek met elkaar en met de rest van de wereld verbindt.

Over Kennisnet Ict op School
Kennisnet Ict op School is de publieke ict-ondersteuningsorganisatie van, voor en door het onderwijs. Vanuit een gezamenlijke visie - leren vernieuwen met ict- stimuleert Kennisnet Ict op School het gebruik van ict in het onderwijs.

Samenwerkingsprogramma van SURFnet/Kennisnet Ict op School SURFnet en Kennisnet Ict op School hebben hun krachten en kennis gebundeld om onderwijsinstellingen in staat te stellen de mogelijkheden van ict optimaal te benutten. De website surfnetkennisnetproject.nl geeft hiervan een overzicht.


---