Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
145 Vragen van mevrouw drs. F.I. van Iperen en de heer H.IJ. van der Roest
(vragen binnengekomen op 27 november 2006)


De PvdA Utrecht heeft een duidelijke keuze gemaakt in het parkeerbeleid: meer ruimte voor de voetganger, fiets en het openbaar vervoer en minder auto's in de binnenstad. Verhoging van de parkeertarieven is een van de maatregelen die uit deze keuze voortvloeit, een maatregel waar de PvdA dan ook achter staat. Met het verhogen van de parkeertarieven en het uitbreiden van de betaald parkeertijden alleen ben je er echter niet. Om deze maatregel te laten werken moet handhaving gegarandeerd worden.

In 2004 is afgesproken dat parkeerbeheer vanaf 1 januari 2008 onder de gemeente gaat vallen in plaats van onder de politie. Met deze overgang zijn ook bezuinigingsafspraken gemaakt. Door een efficiencyslag te maken, onder andere door het verlengen van de productieve uren voor parkeerwachten, beter informatie wat probleemlocaties zijn en gebruik te maken van ervaringscijfers, zijn deze afspraken nagekomen en is er EUR 600.000,00 bezuinigd.

Wij ontvangen echter signalen dat burgers het idee hebben dat er door de bezuinigingen minder gehandhaafd wordt dan voorheen. Voor een deel kan dit liggen aan de afname van de zichtbaarheid van de parkeerwachten doordat ze niet meer op vaste tijden door de straten lopen, maar het kan ook zo zijn dat handhaving daadwerkelijk achteruit gegaan is.

Volgens parkeerbeheer gaat de doorgevoerde bezuiniging niet ten koste van de handhaving. In plaats van 3 keer per dag een vaste route lopen, zoals eerder het geval was, wordt er meer gewerkt met mobiele teams. Naast structurele teams, die in elk geval 1 keer per dag overal aanwezig zijn, zijn mobiele teams ingezet die willekeurig optreden op die plekken waar dat het meest urgent is. De urgentie wordt onder andere afgemeten aan de inkomsten van parkeermeters, naheffingsaanslagen en andere ervaringscijfers.

Door de bezuinigingen en het overgaan van de parkeerwachten per 1 januari 2008 is er onrust ontstaan onder de huidige parkeerwachten. Hierdoor zit het aantal parkeerwachten nu niet op de gewenste 55 fte maar op 45 fte. Van het parkeerbedrijf is vernomen dat geprobeerd wordt dit gat te vullen, maar dat het aannemen van goed personeel op korte termijn lastig te realiseren is, gezien de komende veranderingen.

Dit brengt de PvdA tot de volgende vragen:
1. Heeft de bezuiniging op parkeerbeheer van EUR 600.000,00 in de afgelopen twee jaar alleen geleid tot meer efficiency of is de handhaving door deze bezuinigingen achteruit gegaan?
2. Is de gewijzigde werkwijze effectief?
3. Is het college zich bewust van het tekort aan parkeerwachten en ziet zij een oplossing dit op zeer korte termijn weer op peil te brengen? Zo ja, op welke termijn kan dit gegarandeerd worden?
4. Wordt er bij de inzet van parkeerwachten ook rekening gehouden met de wijzigende parkeertarieven en parkeertijden per 1 januari 2007?
5. Zo ja, wat betekenen de wijzigingen per 1 januari 2007 voor de inzet op handhaving?


---- --