Socialistische Partij

SP Alkmaar :: Nieuws

Stand planontwikkeling stationsgebied

03-12-2006 * Onlangs is de stand van zaken van het plan van de gemeente en NS Vastgoed gepresenteerd en wat er in ieder geval lijkt te zijn bereikt is dat het plan weer volledig open ligt. Een aantal volgens ons opvallende punten willen we graag onder de aandacht brengen. Zo dreigt de woontoren op de Kwik-Fit locatie een kantoortoren te worden, zal de traverse tussen busstation en Horizoncollege als het aan NS Vastgoed ligt niet doorgaan en moeten we maar afwachten hoe het met de woningbouw zal verlopen.

Stationsbuurt

* Er zijn totaal geen plannen om woningen te bouwen aan de kant van de stationsweg. Volgens de SP zouden ook daar boven de bedrijven (die dan in de plint komen) appartementen moeten worden gebouwd.

Bergerhof

* De Kwik-Fit locatie moest in de plannen tot dusver in ieder geval een woontoren worden. Het vorige college gebruikte deze locatie juist om te kunnen zeggen dat er wel degelijk woningen gepland werden in het stationsgebied. De gemeenteraad nam hier terecht geen genoegen mee; er moet ook woningbouw komen op het terrein van NS Vastgoed, zodat er een vermenging van woningen en kantoren zal ontstaan.
NS Vastgoed wil nu uitgerekend op de Kwik-Fit locatie een kantoorgebouw neerzetten omdat een verzekeraar (Reaal) heeft aangegeven op die locatie te willen gaan zitten. In ruil daarvoor zouden er langs het station woningen komen. Als dit doorgaat wordt er dus een zekere locatie voor woningbouw opgegeven en de woningbouw die in de volumestudie al langs de Bergerhof stond ingetekend wordt daarvoor als wisselgeld gepresenteerd.
* In de plannen is geen sprake van gelijktijdige bouw van kantoren en woningen. NS Vastgoed zit te popelen om kantoren te bouwen, maar de woningen moeten wat hun betreft maar wachten tot de kantoren er staan.

* Het is duidelijk dat NS Vastgoed woningbouw gewoonweg niet ziet zitten. Volgens hun is er behoefte aan woningen in categorie 1 (de goedkoopste categorie) en categorie 4 (de duurste). Maar die woningen willen ze niet bouwen. Categorie 1 levert te weinig op en mensen die een woning in categorie 4 kunnen kopen willen volgens NS Vastgoed in de regel niet in appartementen wonen. "Desondanks is NS Vastgoed bereid om de mogelijkheden nader te onderzoeken. Voor de sociale veiligheid en de levendigheid van het gebied is er een voorkeur voor woningen aan het nieuwe stationsplein aan de noordzijde." (informatie gemeente Alkmaar)

* Positief gegeven is dat de gemeente zich er echt hard voor lijkt te maken dat er woningen in het stationsgebied komen. Wat hun betreft 72.

De SP is blij dat men inziet dat woningbouw wenselijk is en er vooral behoefte is aan categorie 1 woningen, ook al kunnen die in de huidige woningmarkt toch snel als te duur worden aangemerkt (het gaat om koopwoningen tot EUR 150.000,- of huurwoningen met een huur tussen de EUR 450,- en EUR 600,- voor mensen met een jaarinkomen tot EUR 35.000,-). De SP zou dergelijke, maar natuurlijk liever écht betaalbare woningen juist graag gerealiseerd zien bij het station. Mensen met een normaal inkomen hebben ook recht om dicht bij het centrum te wonen.

Tunnel en traverse
Naast de woningbouw is de invulling van wat de gemeente en de NS de `overstapmachine' noemen een heikel punt en dat blijft het ook:
* Een traverse met toegang tot de perrons, zodat er makkelijk van de bus naar de trein en het Horizoncollege en omgekeerd kan worden gelopen, kan volgens gemeentelijk onderzoek "een meerwaarde zijn voor circa 13.700 openbaar vervoersreizigers per werkdag." Toch zal deze er wat de NS betreft niet komen. Dit ondanks de nadrukkelijke wens van de bewoners van de Bergerhof en een deel van de gemeenteraad waaronder de SP. De NS wil niet dat er op die manier toegang tot de perrons is. Ook aan een traverse zonder toegang tot de perrons ("een meerwaarde voor 1.650 verplaatsingen per dag die door (825) leerlingen en medewerkers van het Horizoncollege en de Rechtbank van/naar het busstation") wil de NS geen medewerking verlenen, tenzij ze in de mogelijkheid worden gesteld commercie te ontwikkelen aan beide opgangen van de traverse. We kunnen dus met zekerheid stellen dat bij de NS reizigersbelangen niet voorop staan.

* De huidige tunnel voldoet volgens de NS/ProRail niet meer en dus moet er een nieuwe worden aangelegd. De traverse zou er aan bij kunnen dragen dat er minder passagiers door de tunnel lopen en dat op de drukke tijden de stroom passagiers op verschillende manieren naar hun verschillende bestemmingen kunnen lopen. Daardoor zou de huidige tunnel met enkele aanpassingen zoals liften mogelijk kunnen blijven voldoen.
De SP streeft naar een zo goedkoop mogelijke oplossing voor de gemeente waardoor het station optimaal toegankelijk wordt voor álle passagiers waaronder mensen met een beperking. Of daar een nieuwe tunnel, voorzien van winkels, voor nodig is moet ProRail helemaal zelf weten als zij daarvoor ook de kosten dragen. Maar dat de stroom passagiers wordt opgebroken is kennelijk niet gewenst. Iedereen moet uiteindelijk door de nieuwe tunnel naar de perrons of het Horizoncollege.

* De tunnel wordt afgesloten voor iedereen die niet naar de perrons wil. Dit is ook tegen de wens van het college en de gemeenteraad die een openbare tunnel willen zoals in de huidige situatie. ProRail ziet dat niet zitten, maar zegt te willen nadenken over een oplossing.

Over het plan wordt nog steeds gesteggeld. In februari zal er weer een nieuw plan worden gepresenteerd. We houden u op de hoogte. Reacties zijn welkom en gewenst, met name ook als het gaat om zaken die we volgens u niet uit het oog moeten verliezen.
Mail naar Webmasteralkmaar@sp.nl
Zie ook:

* Woningen in het stationsgebied!