Socialistische Partij
SP Alkmaar :: Nieuws
Stand planontwikkeling stationsgebied
03-12-2006 * Onlangs is de stand van zaken van het plan van de
gemeente en NS Vastgoed gepresenteerd en wat er in ieder geval lijkt
te zijn bereikt is dat het plan weer volledig open ligt.
Een aantal volgens ons opvallende punten willen we graag onder de
aandacht brengen. Zo dreigt de woontoren op de Kwik-Fit locatie een
kantoortoren te worden, zal de traverse tussen busstation en
Horizoncollege als het aan NS Vastgoed ligt niet doorgaan en moeten we
maar afwachten hoe het met de woningbouw zal verlopen.
Stationsbuurt
* Er zijn totaal geen plannen om woningen te bouwen aan de kant van
de stationsweg. Volgens de SP zouden ook daar boven de bedrijven
(die dan in de plint komen) appartementen moeten worden gebouwd.
Bergerhof
* De Kwik-Fit locatie moest in de plannen tot dusver in ieder geval
een woontoren worden. Het vorige college gebruikte deze locatie
juist om te kunnen zeggen dat er wel degelijk woningen gepland
werden in het stationsgebied. De gemeenteraad nam hier terecht
geen genoegen mee; er moet ook woningbouw komen op het terrein van
NS Vastgoed, zodat er een vermenging van woningen en kantoren zal
ontstaan.
NS Vastgoed wil nu uitgerekend op de Kwik-Fit locatie een
kantoorgebouw neerzetten omdat een verzekeraar (Reaal) heeft
aangegeven op die locatie te willen gaan zitten. In ruil daarvoor
zouden er langs het station woningen komen. Als dit doorgaat wordt
er dus een zekere locatie voor woningbouw opgegeven en de
woningbouw die in de volumestudie al langs de Bergerhof stond
ingetekend wordt daarvoor als wisselgeld gepresenteerd.
* In de plannen is geen sprake van gelijktijdige bouw van kantoren
en woningen. NS Vastgoed zit te popelen om kantoren te bouwen,
maar de woningen moeten wat hun betreft maar wachten tot de
kantoren er staan.
* Het is duidelijk dat NS Vastgoed woningbouw gewoonweg niet ziet
zitten. Volgens hun is er behoefte aan woningen in categorie 1 (de
goedkoopste categorie) en categorie 4 (de duurste). Maar die
woningen willen ze niet bouwen. Categorie 1 levert te weinig op en
mensen die een woning in categorie 4 kunnen kopen willen volgens
NS Vastgoed in de regel niet in appartementen wonen. "Desondanks
is NS Vastgoed bereid om de mogelijkheden nader te onderzoeken.
Voor de sociale veiligheid en de levendigheid van het gebied is er
een voorkeur voor woningen aan het nieuwe stationsplein aan de
noordzijde." (informatie gemeente Alkmaar)
* Positief gegeven is dat de gemeente zich er echt hard voor lijkt
te maken dat er woningen in het stationsgebied komen. Wat hun
betreft 72.
De SP is blij dat men inziet dat woningbouw wenselijk is en er vooral
behoefte is aan categorie 1 woningen, ook al kunnen die in de huidige
woningmarkt toch snel als te duur worden aangemerkt (het gaat om
koopwoningen tot EUR 150.000,- of huurwoningen met een huur tussen de
EUR 450,- en EUR 600,- voor mensen met een jaarinkomen tot EUR
35.000,-). De SP zou dergelijke, maar natuurlijk liever écht
betaalbare woningen juist graag gerealiseerd zien bij het station.
Mensen met een normaal inkomen hebben ook recht om dicht bij het
centrum te wonen.
Tunnel en traverse
Naast de woningbouw is de invulling van wat de gemeente en de NS de
`overstapmachine' noemen een heikel punt en dat blijft het ook:
* Een traverse met toegang tot de perrons, zodat er makkelijk van de
bus naar de trein en het Horizoncollege en omgekeerd kan worden
gelopen, kan volgens gemeentelijk onderzoek "een meerwaarde zijn
voor circa 13.700 openbaar vervoersreizigers per werkdag." Toch
zal deze er wat de NS betreft niet komen. Dit ondanks de
nadrukkelijke wens van de bewoners van de Bergerhof en een deel
van de gemeenteraad waaronder de SP. De NS wil niet dat er op die
manier toegang tot de perrons is. Ook aan een traverse zonder
toegang tot de perrons ("een meerwaarde voor 1.650 verplaatsingen
per dag die door (825) leerlingen en medewerkers van het
Horizoncollege en de Rechtbank van/naar het busstation") wil de NS
geen medewerking verlenen, tenzij ze in de mogelijkheid worden
gesteld commercie te ontwikkelen aan beide opgangen van de
traverse. We kunnen dus met zekerheid stellen dat bij de NS
reizigersbelangen niet voorop staan.
* De huidige tunnel voldoet volgens de NS/ProRail niet meer en dus
moet er een nieuwe worden aangelegd. De traverse zou er aan bij
kunnen dragen dat er minder passagiers door de tunnel lopen en dat
op de drukke tijden de stroom passagiers op verschillende manieren
naar hun verschillende bestemmingen kunnen lopen. Daardoor zou de
huidige tunnel met enkele aanpassingen zoals liften mogelijk
kunnen blijven voldoen.
De SP streeft naar een zo goedkoop mogelijke oplossing voor de
gemeente waardoor het station optimaal toegankelijk wordt voor
álle passagiers waaronder mensen met een beperking. Of daar een
nieuwe tunnel, voorzien van winkels, voor nodig is moet ProRail
helemaal zelf weten als zij daarvoor ook de kosten dragen. Maar
dat de stroom passagiers wordt opgebroken is kennelijk niet
gewenst. Iedereen moet uiteindelijk door de nieuwe tunnel naar de
perrons of het Horizoncollege.
* De tunnel wordt afgesloten voor iedereen die niet naar de perrons
wil. Dit is ook tegen de wens van het college en de gemeenteraad
die een openbare tunnel willen zoals in de huidige situatie.
ProRail ziet dat niet zitten, maar zegt te willen nadenken over
een oplossing.
Over het plan wordt nog steeds gesteggeld. In februari zal er weer een
nieuw plan worden gepresenteerd. We houden u op de hoogte. Reacties
zijn welkom en gewenst, met name ook als het gaat om zaken die we
volgens u niet uit het oog moeten verliezen.
Mail naar Webmasteralkmaar@sp.nl
Zie ook:
* Woningen in het stationsgebied!