AutoRai

Opel Astra 2007: vernieuwde versie van een succesmodel

(12/5/2006)
De vernieuwde Opel Astra met nieuwe, zuinigere motoren, een geraffineerde look, verbeterde technologie en meer uitrustingsmogelijkheden wordt in februari 2007 in de Nederlandse showrooms verwacht.
De hele Astra-familie plukt de vruchten van deze update: van de vijfdeurs hatchback, de Stationwagon en de sportieve driedeurs GTC tot de dynamische, elegante TwinTop cabrio-coupé. De nieuwe Opel Astra beleeft zijn wereldpremière op de autoshow van Bologna (7 â 17 december) maar kan vanaf nu besteld worden voor een vanafprijs van 18.995 euro. Met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn marktlancering in maart 2004 speelt de derde Astra-generatie een hoofdrol in het fel bevochten segment van de compacte middenklassers en in de Europese verkoopstatistieken. De bestseller is voortaan verkrijgbaar met tien verschillende motorversies met vermogens tussen 90 en 240 pk.

"De Astra is ons populairste en belangrijkste volumemodel en heeft met succes een plaats veroverd in het uitermate competitieve marktsegment. Het spreekt dus voor zich dat we heel wat aandacht hebben besteed aan de vernieuwde editie. Het resultaat: één van de aantrekkelijkste en meest succesvolle autoâs biedt nu nog meer waar voor zijn geld. Tastbare troeven voor de klanten zijn de geraffineerde prestaties, de zuinigheid, het comfort, het veiligheidsniveau en de looks, stuk voor stuk elementen die de positie van de Astra in Europa zullen versterken", aldus Carl-Peter Forster, President van GM Europe

Het volledige persbericht:

Wereldpremière in Bologna

Opel Astra 2007: vernieuwde versie van een succesmodel


* Nieuwe motoren: meer vermogen met lager verbruik
* Nieuwe styling: uitgesproken dynamische look
* Nieuwe uitrusting: meer mogelijkheden voor persoonlijke accenten
* Nieuwe elektronica: Trailer Stability Assist nu nog veiliger

Nieuw motorgamma: meer vermogen, lager verbruik Met twee nieuwe 1,6-liter benzinemotoren en twee gloednieuwe 1.7 CDTi common-rail turbodiesels (verkrijgbaar vanaf de lente van 2007), biedt het motorgamma van de Astra nog meer uiterst efficiënte krachtbronnen, die nu al in staat zijn om aan de toekomstige emissienormen te voldoen.

De nieuwe 1.6 ECOTEC met 85 kW/115 pk biedt nog sterkere prestaties dankzij zijn extra 10 pk en 5 Nm in vergelijking met de 1.6 TWINPORT met 77 kW/105 pk die hij aflost. Met deze nieuwe motor snelt de Astra GTC in 11,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 193 km/u. De extra lichte krachtbron is voorzien van een variabele timing die de twee nokkenassen met behulp van een hydraulische verstelling met schoepen aanpast aan de rijomstandigheden. Daardoor wordt de continu variabele kleptiming aan in- en uitlaatzijde dynamisch aangepast aan de omstandigheden om zo het verbruik en de emissies verder terug te dringen. Met de 115 pk sterke motor en de optionele Easytronic vijfversnellingsbak heeft de vijfdeurs Astra genoeg aan slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer in plaats van de 6,5 liter van zijn voorganger.

Een al even indrukwekkend evenwicht tussen prestaties en zuinigheid zien we bij de 132 kW/180 pk sterke 1.6 turbomotor, die de 2.0 turbo van 125 kW/170 pk vervangt. De lichtere motor verbruikt gemiddeld slechts 7,7 liter per 100 kilometer en onderscheidt zich door zijn sterkere prestaties (Astra GTC: topsnelheid: 223 km/u, 0 tot 100 km/u in 8,2 seconden). In vergelijking met zijn voorganger daalde het verbruik met 1,3 liter per 100 km, een verschil van ruim dertien procent.

â Ondanks het hogere vermogen en het extra koppel zijn we er opnieuw in geslaagd om het brandstofverbruik van onze al uiterst efficiënte motoren nog verder terug te dringen. Dat is goed nieuws voor het milieu en voor de portemonnaie van Astra-klanten." Roger Johansson, Vice President GM Powertrain Europe

Met inbegrip van de nieuwe motoren telt het Astra-gamma voortaan zes benzinemotoren, een nieuwe norm in deze klasse. Het huidige gamma begint bij de uiterst zuinige 1.4 TWINPORT ECOTEC van 66 kW/90 pk. De in november 2005 gelanceerde 1.8 ECOTEC van 103 kW/ 140 pk valt erg in de smaak bij de Astra-klanten. Om het verbruik en de prestaties te optimaliseren, is deze hightech motor, net als de 1.6 met 115 pk, voorzien van twee variabele nokkenassen. Het gamma benzinemotoren voor de Astra-range wordt naar boven toe afgerond met de geraffineerde 2.0 turbo van 147 kW/200 pk en de 2.0 turbo top-of-the-line motor van 177 kW/240 pk en 320 Nm die is voorbehouden aan de high performance Astra OPC-versie. De Astra OPC spurt in minder dan 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een top van 244 km/u, en dat alles bij een gemiddeld verbruik van slechts 9,2 liter per 100 kilometer. Naargelang de motor krijgen klanten de keuze uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een Easytronic met vijf versnellingen en een viertrapsautomaat.

Het gamma dieselmotoren voor de nieuwe Astra-editie is al even gevarieerd. Het wordt uitgebreid met de 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk en 92 kW/125 pk. De twee moderne diesels met handgeschakelde zesversnellingsbak en onderhoudsvrije dieselpartikelfilter (standaard op elke Astra met CDTi-motor) zullen de 1.9 CDTi van 74 kW/100 pk en de 1.9 CDTi van 88 kW/120 pk en handgeschakelde versnellingsbak vervangen in de loop van de lente van 2007. De 120 pk sterke 1.9 CDTi met zestrapsautomaat blijft wel in het gamma. Net als de benzinemotoren onderscheiden deze diesels zich van hun voorgangers door hun hogere vermogen en lagere verbruiks- en emissiewaarden. Beide
1.7 CDTi-motoren beschikken over een directe common-rail injectie en vier kleppen per cilinder met âswirl controlâ voor een uitgesproken raffinement, een hoge responsiviteit en een voorbeeldige efficiëntie. Zo spreken de ingenieurs voor de vijfdeurs Astra over een besparing van 0,5 tot 0,9 liter diesel per 100 kilometer.

De nieuwe reeks ultramoderne turbodiesels voor de Astra, van de 1.3 CDTi van 66 kW/ 90 pk tot en met de 1.9 CDTi van 110 kW/150 pk, is breder dan ooit en uniek in zijn klasse. Dat geldt ook voor het moderne transmissieprogramma. Afhankelijk van de dieselmotor krijgen klanten de keuze tussen de sportieve handgeschakelde zesversnellingsbak of de comfortabele zestrapsautomaat.

Aangescherpt design voor sterkere model- en merkidentiteit De vernieuwde Astra onderscheidt zich van de concurrentie met een opwindend en sportief uiterlijk en zendt een nieuw signaal uit in zijn segment. Het designteam verfijnde het opvallende gezicht dat de derde Astra-generatie in 2003 op de IAA lanceerde en dat zowel bij klanten als bij de pers op heel wat sympathie kon rekenen. Dankzij het evolutionaire concept is hij nog steeds herkenbaar als een lid van de Opel-familie, maar de designers slaagden erin om de model- en merkidentiteit aan te scherpen. Geïntegreerde organische elementen zoals de scherp gelijnde âwenkbrauwenâ boven de imitatie luchtinlaten, dienen als een blauwdruk voor toekomstige Opel-modellen. Naast deze uitgekiende details is de bumper geïntegreerd in de dynamische V-vormige voorzijde van de Astra.

Ook de dominante grille draagt bij aan de nieuwe uitstraling. Die indruk wordt op de vijfdeurs en de Stationwagon nog versterkt door de bredere bovenste chroomlat met geïntegreerd Opel-logo. De opvallende decoratieve elementen verkleinen de kloof met de motorkap en trekken de typische vouw in de motorkap door tot aan de verchroomde vleugels van de grille. Over het dynamische lijnenspel van de Astra zei Chief Designer Friedhelm Engler: âDe licht aflopende, spitse vleugels en het frame van de grille geven de Astra een gespierde look. Zelfs wanneer hij geparkeerd staat, lijkt hij in beweging te zijn. Met zijn atletische verhoudingen en zijn aerodynamische lijn (c = 0,32) doet de Astra denken aan een sprinter in de startblokken.â

De koplampbehuizingen in stijlvolle chroomlook dragen eveneens bij aan de kwaliteitsindruk. De Astra GTC Sport en de versies met Bi-xenon koplampen of Adaptive Forward Lighting (AFL) zijn herkenbaar aan hun donker getinte koplampbehuizingen. Andere nieuwigheden van de opgefriste Astra zijn de voorbumper met geïntegreerde verstevigingsbalken (vijfdeurs en Stationwagon) en de achterlichten in 3D-blokken (vijfdeurs) die in het verleden ook al de achterpartij van de GTC sierden. De Astra Stationwagon beschikt over vloeiende, praktische dakrails in aluminium. De Astra GTC krijgt voortaan een grille in honingraatmotief die zijn sportieve look nog verder aanscherpt.

Exclusiviteit en individualiteit binnen serieproductie Het interieur van de vernieuwde Astra kan prat gaan op kwalitatief nóg hoogwaardiger oppervlakken voor de middenconsole, extra chroomringen voor de airconditioning en de radiobediening en een nieuwe bekleding voor het instrumentenpaneel en de deuren.

Zo wordt de topversie âCosmoâ uitgevoerd in een luxueuze pianolak voor oppervlakken en de inleg op de middenconsole en het stuur. Deze toepassing, die normaal is gereserveerd voor premium modellen, creëert mogelijkheden voor persoonlijke accenten. Met een Cashmere beige bekleding of zadelbruin leder in de GTC kan het Astra-interieur volledig worden aangekleed met een exclusieve 'feel-goodâ kwaliteit.

De panoramische voorruit is het beste voorbeeld van een Astra-onderdeel dat zijn gelijke niet kent in deze klasse. Bijna 1,8 m' glas strekt zich uit boven de hoofden van de voorpassagiers tot aan het midden van het dak. In tegenstelling tot de meeste moderne glazen daken, heeft dit dak geen dwarsbalk die het zicht hindert zodat de bestuurder, voorpassagier en achterpassagiers net als in de cockpit van een sportvliegtuig kunnen genieten van een onbeperkt zicht. Andere voorzieningen zijn het IDS sportchassis voor de Astra GTC Sport, nieuwe 16â lichtmetalen velgen voor de Astra GTC Sport en Astra Cosmo en nieuwe wielcovers voor de 16â stalen velgen. De Cosmo beschikt voortaan ook standaard over mistlampen vóór.

Astra-klanten die hun droomauto tot in detail wensen samen te stellen, hebben nu nog meer keuze. Het gamma nauwkeurig geselecteerde Opel-accessoires gaat van zonneschermen voor de achterruit en zijruiten tot de mobiele dvd-speler met 7"-scherm. De robuuste dakbox in glasvezel met een volume van 480 liter en het Opel DUO ISOFIX kinderzitje (9 â 18 kg) zijn bovendien zeer eenvoudig te installeren.

Verbeterd Trailer Stability Assist helpt in kritieke situaties Het onderstel van de Opel Astra behoort al tot de beste in zijn klasse, maar dat betekent niet dat de ingenieurs op hun lauweren hebben gerust. Ze vonden nog ruimte voor verbeteringen aan details zoals de sturing van het Trailer Stability Assist (TSA). De nieuwste generatie van dit veiligheidssysteem is voor het eerst verkrijgbaar in deze klasse, als optie op de Astra vijfdeurs, GTC en Stationwagon. In vergelijking met de vorige generatie van TSA verlopen de real-time berekeningen accurater en met een grotere gevoeligheid. Dat beperkt de instabiliteit bij auto en trailer sneller en effectiever en elimineert het risico van een plotselinge noodstop in normale rijomstandigheden die het achteropkomende verkeer kan hinderen. Het uitgekiende systeem werkt samen met het ESPPlus en erkent mogelijk gierbewegingen bij de trailer om ze actief te compenseren door gerichte reminterventies. De elektronica heeft een specifiek antwoord op elke situatie, ongeacht of de bewegingen te wijten zijn aan zijwind, sporen in het wegdek, extreme manoeuvres of overdreven snelheid. Bij de initiële reactiefase gaat TSA de zwenkbeweging tegen door het linker of rechter voorwiel af te remmen. Als deze interventie onvoldoende blijkt, worden de vier wielen gericht afgeremd en wordt het motorvermogen beperkt.

â De nieuwe generatie van Trailer Stability Assist verhoogt niet alleen de actieve veiligheid in de combinatie Astra/trailer. Ook het achteropkomende verkeer heeft er baat bij want het systeem reageert op een regelmatige en berekende manier om het risico van kop-staartaanrijdingen verder te beperken.â
Jürgen Schöwer, Project Leader, controlesystemen in de nieuwe Astra

De vernieuwde Astra biedt een uitgesproken wendbaar weggedrag en uitermate precieze stuurinrichting met een hoog veiligheidsniveau. Die troeven hielpen de Astra al aan tal van overwinningen in vergelijkende tests in de gespecialiseerde Europese pers- en consumentenpeilingen. De basis voor die wendbaarheid wordt gelegd door het IDS-chassis (Interactive Driving System) met McPherson veerpoten vooraan en een gepatenteerde torsieas achteraan. Elke Astra beschikt standaard over schijfremmen voor en achter, het antiblokkeerremsysteem ABS en een elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Unieketechnologische innovaties voor meer veiligheid en comfort Het optionele adaptieve IDSPlus-onderstel met elektronische dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) zorgt voor een ultieme balans tussen rijcomfort en actieve veiligheid. Dit geïntegreerde onderstelcontrolesysteem, waarbij de controle-eenheden van het ESPPlus, het ABS-systeem en het CDC-systeem voortdurend informatie uitwisselen, werd door de Opel Astra geïntroduceerd in het segment van de compacte middenklassers. Voor een maximaal rijplezier genieten bestuurders ook de troeven van het IDSPlus-onderstel: met één druk op de SportSwitch kunnen ze de sportmodus activeren die de instellingen van de ophanging wijzigt en de respons van het stuur en het gaspedaal verscherpt. Ook de schakelmomenten van de automaten en de Easytronic-transmissie worden verlegd voor meer sportiviteit.

De Astra onderscheidt zich ook op het vlak van zichtbaarheid en verlichting. Opel bood als eerste autofabrikant in deze klasse aan het stuur gekoppelde AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) met bi-xenon lampen, een dynamische bochtverlichting en een adaptieve snelwegverlichting. De bochtverlichting laat de koplampen, afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek, meedraaien in een bocht om daarmee de verlichting van de bocht met maximaal 90 procent te verhogen in vergelijking met vaste koplampen. Bij hogere snelheden op een rechte weg voorkomt de automatische breedteregeling van de lichtbundel dat tegenliggers worden verblind zodat de dimlichten verder vooruit kunnen schijnen.

Vijfsterren-veiligheid voor maximale passagiersbescherming De consumentenveiligheidsorganisatie EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) gaf de nieuwe Astra de hoogste score voor passieve veiligheid. De Astra haalde de topscore van vijf sterren voor de bescherming van inzittenden. Met een totale score van 34 punten klasseerde EuroNCAP de Astra als één van de veiligste autoâs in het segment van de compacte middenklassers. De Astra behaalde ook een gunstige beoordeling voor de bescherming van kinderen: de vijfdeurs kreeg vier sterren en 39 punten.
De Astra beschikt standaard over het uitgebreide SAFETEC veiligheidssysteem met grote zijairbags aan de voorzijde die de borstkas en het bekken beschermt dankzij een geoptimaliseerde vorm. De zijairbags vormen een aanvulling op de twee frontale airbags en de hoofdairbags die zich over de hele lengte van het interieur uitstrekken langs de linker en rechter dakstijlen. Achterin zijn de buitenste zitplaatsen standaard voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Alle Astra-motoren op een rij
Benzinemotoren

1.4 TWINPORT ECOTEC

1.6 ECOTEC

1.6 Turbo ECOTEC

1.8 ECOTEC

2.0 Turbo ECOTEC
(Alléén Astra TwinTop

2.0 Turbo
ECOTEC^1)
OPC
Aantal cilinders / Kleppen per cilinder
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
Cilinderinhoud
1364
1598
1598
1796
1998
1998
Max. vermogen

66 (90) / 5600
85 (115) / 6000
132 (180) / 5500
103 (140) / 6300
147 (200) / 5400
177 (240) / 5600
Max. koppel
125 / 4000
155 / 4000
230 / 1980-5500
175 / 3800
262 / 4200
320 / 2400-5000
Transmissies2)
MT5, ET5
MT5, ET5
MT6
MT5, AT4
MT6
MT6
Gemiddeld verbruik
6.1
6.5
7.7
7.3
9.3
9.2
Acceleratie 0-100 km/u
13.7
11.7
8.3
10.2
8.2
6.4
Topsnelheid
178
191
221
208
230
244

Dieselmotoren

1.3 CDTi ECOTEC

1.7 CDTi ECOTEC
(Vanaf voorjaar 2007 â vervangt 1.7 CDTi 100 pk)
1.7 CDTi ECOTEC
(Vanaf voorjaar 2007 â vervangt 1.7 CDTi 120 pk)
1.7 CDTi ECOTEC^4)
(Vervangt 1.9 CDTi 100 pk)

1.9 CDTi ECOTEC^5)

1.9 CDTi ECOTEC
Aantal cilinder/ Kleppen per cilinder

4 / 4

4 / 4

4 / 4

4 / 2

4 / 2

4 / 4
Cilinderinhoud

1248

1686

1686

1686

1910

1910
Max. vermogen


66 (90) / 4000

81 (110) / 3800

92 (125) / 4000

74 (100) / 3500

88 (120) / 3500

110 (150) / 4000
Max. koppel

200 / 1750-2500

260 / 2300

280 / 2300

260 / 1700-2500

280 / 2000-2750

320 / 2000-2750
Transmissies2)
MT6, ET6
MT6
MT6
MT6
MT6^5), AT6
MT6
Gemiddeld verbruik

4.8
â3)
â3)

5.0

5.8

5.8
Acceleratie 0-100 km/u

13.7
â3)
â3)

12.3

10.5

8.9
Topsnelheid

172
â3)
â3)

180

194

208
Alle gegevens zijn voorlopig. De prestatie- en verbruikscijfers gelden voor de vijfdeurs Astra met standaarduitrusting en handgeschakelde transmissie.


1) 2.0 Turbo ECOTEC van 177 kW/240 pk alleen verkrijgbaar in Astra OPC
2) Transmissies: standaard, optie: AT=Automaat, ET=Easytronic, MT=Handgeschakeld, 4/5/6=Aantal versnellingen

3) Gegevens nog niet beschikbaar/motoren verkrijgbaar vanaf lente 2007
4) Zal vervangen worden door 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk in lente 2007
5) Alleen verkrijgbaar met zestrapsautomaat na lancering van 1.7 CDTi (92 kW/125 pk)

VernieuwdeAstra: woordenlijst technologie en innovaties

Actieve hoofdsteunen
Veiligheidsvoorziening die het gevaar van whiplash-letsels vermindert bij een aanrijding aan de achterzijde. Bij een aanrijding drukt het bovenlichaam tegen het hefboomsysteem in de rugleuning, waardoor de hoofdsteun en het bovenste deel van de rugleuning zich naar boven en naar voren verplaatsen en zo het hoofd sneller ondersteunen in zijn achterwaartse beweging.

AFL â Adaptive Forward Lighting
Meesturende lichten met bi-xenon lampen. In de Astra bestaat het AFL-systeem uit âdynamische bochtverlichtingâ en een âadaptieve snelwegfunctieâ. Naargelang de positie van het stuur en de rijsnelheid volgt het bochtlicht de bochten in de weg. Bij hogere snelheden op een rechte weg voorkomt de automatische breedteregeling van de lichtbundel dat tegenliggers worden verblind zodat de dimlichten verder vooruit kunnen schijnen.

BID â Board Info Display
Geoptimaliseerde versie van het drievoudige infoscherm dat standaard wordt gemonteerd in de Astra. BID pakt uit met een groot scherm in de middenconsole, dat samenwerkt met het Infotainmentsysteem CD30 MP3 of de boordcomputer. Het scherm toont de tijd, de datum en de buitentemperatuur en geeft de gegevens van de boorcomputer en het infotainmentsysteem weer.

CBC â Cornering Brake Control
Door de remkracht op de vier wielen te regelen, compenseert deze ABS-functie eventuele destabiliserende giermomenten om de verticale as tijdens het remmen in een bocht.

CDC â Continuous Damping Control
Dit elektronische schokdempersysteem is opgebouwd rond vier dempers, aangestuurd door sensoren die de dempingseigenschappen continu aanpassen aan de staat van de weg, de bewegingen van de auto en de rijstijl van de bestuurder. De rekeneenheid van het CDC-systeem verzamelt gegevens van acceleratiesensoren en gebruikt kenvelden om het dempingniveau voor elk wiel in real-time te bepalen. Zo worden duikneigingen tijdens het remmen en chassisbewegingen in bochten of op oneffenheden doeltreffend verminderd. Als integraal onderdeel van het IDSPlus systeem bevordert het CDC ook het weggedrag van de Astra in risicosituaties.

CDTi â Common-rail Diesel Turbo injection
In de Astra beschikken de uiterst geavanceerde common-rail turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,3, 1,7 en 1,9 liter standaard over een variabele meerpuntsinjectie, een turbo met variabele geometrie en een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter. Opel onderstreept zijn positie als één van de grootste producenten van dieselmotoren met de zuinige en krachtige CDTi ECOTEC-motoren.

Continu variabele kleptiming
Continu variabele sturing van beide nokkenassen in een viercilindermotor met vier kleppen per cilinder. Dankzij deze technologie kan men de kleptiming aan de inductie- en uitlaatzijden aanpassen aan het toerental en de belasting voor een optimaal prestatie- of verbruiksniveau. Het compacte, hydraulische en lichte timingsysteem in de schoepen roteert de nokkenassen real-time om ze op elk moment optimaal te positioneren ten opzichte van de krukas.

DPF â Diesel Particulate Filter
Alle dieselmotoren van het Astra-gamma beschikken standaard over een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter (DPF) die in tegenstelling tot andere systemen geen additieven vereist. De filter bestaat uit een stevige keramische behuizing in honingraatvorm met microscopische kanalen. Roetdeeltjes worden opgestapeld op de oppervlakte van deze kanalen en worden automatisch verbrand om te vermijden dat de filter blokkeert.

Easytronic â geautomatiseerde handgeschakelde transmissie Geautomatiseerde handgeschakelde transmissie die automatisch kan schakelen (in automatische modus) of manueel bediend kan worden. Ontkoppelen is niet meer nodig, ongeacht de modus die men selecteert. De Easytronic-transmissie verhoogt het werkingscomfort en drukt het verbruik, zelfs in vergelijking met klassieke handgeschakelde versnellingsbakken.

Elektronische stabiliteitsregeling (Electronic Stability Program, ESPPlus)
Nieuwste generatie van de stabiliteitsregeling. Het toevoegsel âPlusâ in de productnaam duidt op het voornaamste voordeel van het programma ten opzichte van vorige systemen: wanneer er onderstuur of overstuur opduikt, reageert het ESPPlus-systeem door tot drie wielen afzonderlijk af te remmen. Dat resulteert in een soepelere en effectievere correctie van de koers en beperkt het risico dat de auto gaat slingeren.

HSA â Hill Start Assist
Dit systeem op basis van het ESPPlus vergemakkelijkt het wegrijden op een helling door te voorkomen dat de auto/combinatie wagen-trailer achteruit rolt, zonder dat de bestuurder de handrem hoeft aan te trekken. Nadat het rempedaal wordt losgelaten, blijft de druk in het systeem 1,5 seconde aangehouden. De remdruk verdwijnt zodra de bestuurder een versnelling heeft ingeschakeld en het gaspedaal heeft ingetrapt. Het systeem werkt ook bij het wegrijden op een helling in achteruitversnelling.

IDS â Interactive Driving System
Het standaard onderstel in de nieuwe Astra met een verbeterde McPherson-ophanging met subframe vooraan. Achteraan wordt een gepatenteerde torsieas gebruikt. Het IDS-onderstel omvat het ABS-systeem, een remhulpsysteem, een elektronische stabiliteitsregeling (ESPPlus), een tractiecontrole (TC^Plus) en een Cornering Brake Control (CBC). Het optionele IDS-sportonderstel onderscheidt zich door een sportievere afstelling van de voor- en achteras.

IDSPlus â Interactive Driving System Plus
Als optie verkrijgbaar geavanceerd onderstelsysteem met elektronische regeling van de dempingseigenschappen (CDC) en netwerking van alle dynamische rijhulpsystemen voor een optimaal evenwicht tussen rijcomfort, rijdynamiek en veiligheid.

MP3-speler
"Motion Pictures Experts Group Audio Layer 3": een proces dat het mogelijk maakt om audiogegevens op een gecomprimeerde manier op te slaan, zodat een cd-rom maar liefst tien uur muziek kan bevatten in plaats van 70 minuten. In de nieuwe Astra zijn de volgende infotainmentsystemen MP3-compatibel: CD 30 MP3, CD 70 Navi en DVD 90 Navi.

SAFETEC-veiligheidssysteem
Uitgebreid beschermingssysteem in de Astra dat alle actieve en passieve veiligheidskenmerken integreert. De basis voor de passieve veiligheid vormt de actieve bescherming van het IDS-onderstel en de uiterst sterke carrosserie. De inzittenden worden beschermd door loskoppelende veiligheidspedalen (PRS), actieve hoofdsteunen voor, frontale airbags, zijairbags die borstkas en bekken beschermen en driepuntsgordels voor alle plaatsen.

TC^Plus â Traction Control Plus
Als centraal element van de ophangingscontrole van de Astra houdt TC^Plus spinnende wielen onder controle. Wielspin wordt beperkt door het koppel tijdelijk te beperken en door afzonderlijke wielen af te remmen.

TSA â Trailer Stability Assist
Het TSA-systeem (Trailer Stability Assist) werkt samen met het ESPPlus en controleert de intensiteit van gierbewegingen in de combinatie auto/trailer. Dergelijke bewegingen, die vaak het gevolg zijn van zijwind of sporen in het wegdek, worden tegengegaan door uiterst geavanceerde elektronica (een primeur voor deze klasse) die het linker of rechter voorwiel afzonderlijk afremt. Als die interventie niet volstaat, worden alle wielen afgeremd en wordt het vermogen beperkt. De gevoelige real-time correcties door het nieuwe TSA komen de actieve veiligheid en het comfort en combinaties auto/trailer ten goede. Dit controlesysteem wordt gemonteerd wanneer men kiest voor een af-fabriek gemonteerde afneembare trekhaak samen met ESPPlus.

TWINPORT
Intelligente brandstofbesparende technologie voor meerkleppenbenzinemotoren met een cilinderinhoud tot 1,6 liter. Deze oplossing berust op de variabele regeling van het inlaatsysteem via een smoorklep in één van de twee inlaatkanalen voor elke cilinder en gebruikt een doorgedreven uitlaatgasrecirculatie om het verbruik tot maar liefst 10 procent te verlagen in normale omstandigheden. Terwijl de cilindervulling bij gedeeltelijke belasting voor 25% uit reeds verbrande gassen kan bestaan, blijven de vermogensontplooiing en de zuinigheid onaangetast bij volledige belasting.

UCL â Understeer Control Logic
Wanneer er onderstuur optreedt (de auto duwt de vooras naar de buitenbocht), beperkt het systeem eerst de snelheid door de gasklep te sluiten. Indien nodig worden beide voorwielen afgeremd. Wanneer het ESPPlus-regelbereik wordt bereikt, wordt de remdruk op het voorwiel aan de buitenzijde verlaagd en tegelijkertijd die op het achterwiel aan de binnenzijde verhoogd tot de auto zich opnieuw veilig in het gewenste traject bevindt.