Opel Astra 2007: vernieuwde versie van een succesmodel
(12/5/2006)
De vernieuwde Opel Astra met nieuwe, zuinigere motoren, een
geraffineerde look, verbeterde technologie en meer
uitrustingsmogelijkheden wordt in februari 2007 in de Nederlandse
showrooms verwacht.
De hele Astra-familie plukt de vruchten van deze update: van de
vijfdeurs hatchback, de Stationwagon en de sportieve driedeurs GTC tot
de dynamische, elegante TwinTop cabrio-coupé. De nieuwe Opel Astra
beleeft zijn wereldpremière op de autoshow van Bologna (7 â 17
december) maar kan vanaf nu besteld worden voor een vanafprijs van
18.995 euro. Met meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds zijn
marktlancering in maart 2004 speelt de derde Astra-generatie een
hoofdrol in het fel bevochten segment van de compacte middenklassers
en in de Europese verkoopstatistieken. De bestseller is voortaan
verkrijgbaar met tien verschillende motorversies met vermogens tussen
90 en 240 pk.
"De Astra is ons populairste en belangrijkste volumemodel en heeft met
succes een plaats veroverd in het uitermate competitieve marktsegment.
Het spreekt dus voor zich dat we heel wat aandacht hebben besteed aan
de vernieuwde editie. Het resultaat: één van de aantrekkelijkste en
meest succesvolle autoâs biedt nu nog meer waar voor zijn geld.
Tastbare troeven voor de klanten zijn de geraffineerde prestaties, de
zuinigheid, het comfort, het veiligheidsniveau en de looks, stuk voor
stuk elementen die de positie van de Astra in Europa zullen
versterken", aldus Carl-Peter Forster, President van GM Europe
Het volledige persbericht:
Wereldpremière in Bologna
Opel Astra 2007: vernieuwde versie van een succesmodel
* Nieuwe motoren: meer vermogen met lager verbruik
* Nieuwe styling: uitgesproken dynamische look
* Nieuwe uitrusting: meer mogelijkheden voor persoonlijke accenten
* Nieuwe elektronica: Trailer Stability Assist nu nog veiliger
Nieuw motorgamma: meer vermogen, lager verbruik
Met twee nieuwe 1,6-liter benzinemotoren en twee gloednieuwe 1.7 CDTi
common-rail turbodiesels (verkrijgbaar vanaf de lente van 2007), biedt
het motorgamma van de Astra nog meer uiterst efficiënte
krachtbronnen, die nu al in staat zijn om aan de toekomstige
emissienormen te voldoen.
De nieuwe 1.6 ECOTEC met 85 kW/115 pk biedt nog sterkere prestaties
dankzij zijn extra 10 pk en 5 Nm in vergelijking met de 1.6 TWINPORT
met 77 kW/105 pk die hij aflost. Met deze nieuwe motor snelt de Astra
GTC in 11,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid
van 193 km/u. De extra lichte krachtbron is voorzien van een variabele
timing die de twee nokkenassen met behulp van een hydraulische
verstelling met schoepen aanpast aan de rijomstandigheden. Daardoor
wordt de continu variabele kleptiming aan in- en uitlaatzijde
dynamisch aangepast aan de omstandigheden om zo het verbruik en de
emissies verder terug te dringen. Met de 115 pk sterke motor en de
optionele Easytronic vijfversnellingsbak heeft de vijfdeurs Astra
genoeg aan slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer in plaats van
de 6,5 liter van zijn voorganger.
Een al even indrukwekkend evenwicht tussen prestaties en zuinigheid
zien we bij de 132 kW/180 pk sterke 1.6 turbomotor, die de 2.0 turbo
van 125 kW/170 pk vervangt. De lichtere motor verbruikt gemiddeld
slechts 7,7 liter per 100 kilometer en onderscheidt zich door zijn
sterkere prestaties (Astra GTC: topsnelheid: 223 km/u, 0 tot 100 km/u
in 8,2 seconden). In vergelijking met zijn voorganger daalde het
verbruik met 1,3 liter per 100 km, een verschil van ruim dertien
procent.
â Ondanks het hogere vermogen en het extra koppel zijn we er opnieuw
in geslaagd om het brandstofverbruik van onze al uiterst efficiënte
motoren nog verder terug te dringen. Dat is goed nieuws voor het
milieu en voor de portemonnaie van Astra-klanten."
Roger Johansson, Vice President GM Powertrain Europe
Met inbegrip van de nieuwe motoren telt het Astra-gamma voortaan zes
benzinemotoren, een nieuwe norm in deze klasse. Het huidige gamma
begint bij de uiterst zuinige 1.4 TWINPORT ECOTEC van 66 kW/90 pk. De
in november 2005 gelanceerde 1.8 ECOTEC van 103 kW/ 140 pk valt erg in
de smaak bij de Astra-klanten. Om het verbruik en de prestaties te
optimaliseren, is deze hightech motor, net als de 1.6 met 115 pk,
voorzien van twee variabele nokkenassen. Het gamma benzinemotoren voor
de Astra-range wordt naar boven toe afgerond met de geraffineerde 2.0
turbo van 147 kW/200 pk en de 2.0 turbo top-of-the-line motor van 177
kW/240 pk en 320 Nm die is voorbehouden aan de high performance Astra
OPC-versie. De Astra OPC spurt in minder dan 6,4 seconden van 0 naar
100 km/u en haalt een top van 244 km/u, en dat alles bij een gemiddeld
verbruik van slechts 9,2 liter per 100 kilometer. Naargelang de motor
krijgen klanten de keuze uit een handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak, een Easytronic met vijf versnellingen en een
viertrapsautomaat.
Het gamma dieselmotoren voor de nieuwe Astra-editie is al even
gevarieerd. Het wordt uitgebreid met de 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk en
92 kW/125 pk. De twee moderne diesels met handgeschakelde
zesversnellingsbak en onderhoudsvrije dieselpartikelfilter (standaard
op elke Astra met CDTi-motor) zullen de 1.9 CDTi van 74 kW/100 pk en
de 1.9 CDTi van 88 kW/120 pk en handgeschakelde versnellingsbak
vervangen in de loop van de lente van 2007. De 120 pk sterke 1.9 CDTi
met zestrapsautomaat blijft wel in het gamma. Net als de
benzinemotoren onderscheiden deze diesels zich van hun voorgangers
door hun hogere vermogen en lagere verbruiks- en emissiewaarden. Beide
1.7 CDTi-motoren beschikken over een directe common-rail injectie en
vier kleppen per cilinder met âswirl controlâ voor een uitgesproken
raffinement, een hoge responsiviteit en een voorbeeldige efficiëntie.
Zo spreken de ingenieurs voor de vijfdeurs Astra over een besparing
van 0,5 tot 0,9 liter diesel per 100 kilometer.
De nieuwe reeks ultramoderne turbodiesels voor de Astra, van de 1.3
CDTi van 66 kW/ 90 pk tot en met de 1.9 CDTi van 110 kW/150 pk, is
breder dan ooit en uniek in zijn klasse. Dat geldt ook voor het
moderne transmissieprogramma. Afhankelijk van de dieselmotor krijgen
klanten de keuze tussen de sportieve handgeschakelde
zesversnellingsbak of de comfortabele zestrapsautomaat.
Aangescherpt design voor sterkere model- en merkidentiteit
De vernieuwde Astra onderscheidt zich van de concurrentie met een
opwindend en sportief uiterlijk en zendt een nieuw signaal uit in zijn
segment. Het designteam verfijnde het opvallende gezicht dat de derde
Astra-generatie in 2003 op de IAA lanceerde en dat zowel bij klanten
als bij de pers op heel wat sympathie kon rekenen. Dankzij het
evolutionaire concept is hij nog steeds herkenbaar als een lid van de
Opel-familie, maar de designers slaagden erin om de model- en
merkidentiteit aan te scherpen. Geïntegreerde organische elementen
zoals de scherp gelijnde âwenkbrauwenâ boven de imitatie luchtinlaten,
dienen als een blauwdruk voor toekomstige Opel-modellen. Naast deze
uitgekiende details is de bumper geïntegreerd in de dynamische
V-vormige voorzijde van de Astra.
Ook de dominante grille draagt bij aan de nieuwe uitstraling. Die
indruk wordt op de vijfdeurs en de Stationwagon nog versterkt door de
bredere bovenste chroomlat met geïntegreerd Opel-logo. De opvallende
decoratieve elementen verkleinen de kloof met de motorkap en trekken
de typische vouw in de motorkap door tot aan de verchroomde vleugels
van de grille. Over het dynamische lijnenspel van de Astra zei Chief
Designer Friedhelm Engler: âDe licht aflopende, spitse vleugels en het
frame van de grille geven de Astra een gespierde look. Zelfs wanneer
hij geparkeerd staat, lijkt hij in beweging te zijn. Met zijn
atletische verhoudingen en zijn aerodynamische lijn (c = 0,32) doet
de Astra denken aan een sprinter in de startblokken.â
De koplampbehuizingen in stijlvolle chroomlook dragen eveneens bij aan
de kwaliteitsindruk. De Astra GTC Sport en de versies met Bi-xenon
koplampen of Adaptive Forward Lighting (AFL) zijn herkenbaar aan hun
donker getinte koplampbehuizingen. Andere nieuwigheden van de
opgefriste Astra zijn de voorbumper met geïntegreerde
verstevigingsbalken (vijfdeurs en Stationwagon) en de achterlichten in
3D-blokken (vijfdeurs) die in het verleden ook al de achterpartij van
de GTC sierden. De Astra Stationwagon beschikt over vloeiende,
praktische dakrails in aluminium. De Astra GTC krijgt voortaan een
grille in honingraatmotief die zijn sportieve look nog verder
aanscherpt.
Exclusiviteit en individualiteit binnen serieproductie
Het interieur van de vernieuwde Astra kan prat gaan op kwalitatief
nóg hoogwaardiger oppervlakken voor de middenconsole, extra
chroomringen voor de airconditioning en de radiobediening en een
nieuwe bekleding voor het instrumentenpaneel en de deuren.
Zo wordt de topversie âCosmoâ uitgevoerd in een luxueuze pianolak voor
oppervlakken en de inleg op de middenconsole en het stuur. Deze
toepassing, die normaal is gereserveerd voor premium modellen,
creëert mogelijkheden voor persoonlijke accenten. Met een Cashmere
beige bekleding of zadelbruin leder in de GTC kan het Astra-interieur
volledig worden aangekleed met een exclusieve 'feel-goodâ kwaliteit.
De panoramische voorruit is het beste voorbeeld van een
Astra-onderdeel dat zijn gelijke niet kent in deze klasse. Bijna 1,8
m' glas strekt zich uit boven de hoofden van de voorpassagiers tot
aan het midden van het dak. In tegenstelling tot de meeste moderne
glazen daken, heeft dit dak geen dwarsbalk die het zicht hindert zodat
de bestuurder, voorpassagier en achterpassagiers net als in de cockpit
van een sportvliegtuig kunnen genieten van een onbeperkt zicht. Andere
voorzieningen zijn het IDS sportchassis voor de Astra GTC Sport,
nieuwe 16â lichtmetalen velgen voor de Astra GTC Sport en Astra Cosmo
en nieuwe wielcovers voor de 16â stalen velgen. De Cosmo beschikt
voortaan ook standaard over mistlampen vóór.
Astra-klanten die hun droomauto tot in detail wensen samen te stellen,
hebben nu nog meer keuze. Het gamma nauwkeurig geselecteerde
Opel-accessoires gaat van zonneschermen voor de achterruit en
zijruiten tot de mobiele dvd-speler met 7"-scherm. De robuuste dakbox
in glasvezel met een volume van 480 liter en het Opel DUO ISOFIX
kinderzitje (9 â 18 kg) zijn bovendien zeer eenvoudig te installeren.
Verbeterd Trailer Stability Assist helpt in kritieke situaties
Het onderstel van de Opel Astra behoort al tot de beste in zijn
klasse, maar dat betekent niet dat de ingenieurs op hun lauweren
hebben gerust. Ze vonden nog ruimte voor verbeteringen aan details
zoals de sturing van het Trailer Stability Assist (TSA). De nieuwste
generatie van dit veiligheidssysteem is voor het eerst verkrijgbaar in
deze klasse, als optie op de Astra vijfdeurs, GTC en Stationwagon. In
vergelijking met de vorige generatie van TSA verlopen de real-time
berekeningen accurater en met een grotere gevoeligheid. Dat beperkt de
instabiliteit bij auto en trailer sneller en effectiever en elimineert
het risico van een plotselinge noodstop in normale rijomstandigheden
die het achteropkomende verkeer kan hinderen. Het uitgekiende systeem
werkt samen met het ESPPlus en erkent mogelijk gierbewegingen bij de
trailer om ze actief te compenseren door gerichte reminterventies. De
elektronica heeft een specifiek antwoord op elke situatie, ongeacht of
de bewegingen te wijten zijn aan zijwind, sporen in het wegdek,
extreme manoeuvres of overdreven snelheid. Bij de initiële
reactiefase gaat TSA de zwenkbeweging tegen door het linker of rechter
voorwiel af te remmen. Als deze interventie onvoldoende blijkt, worden
de vier wielen gericht afgeremd en wordt het motorvermogen beperkt.
â De nieuwe generatie van Trailer Stability Assist verhoogt niet
alleen de actieve veiligheid in de combinatie Astra/trailer. Ook het
achteropkomende verkeer heeft er baat bij want het systeem reageert op
een regelmatige en berekende manier om het risico van
kop-staartaanrijdingen verder te beperken.â
Jürgen Schöwer, Project Leader, controlesystemen in de nieuwe Astra
De vernieuwde Astra biedt een uitgesproken wendbaar weggedrag en
uitermate precieze stuurinrichting met een hoog veiligheidsniveau. Die
troeven hielpen de Astra al aan tal van overwinningen in vergelijkende
tests in de gespecialiseerde Europese pers- en consumentenpeilingen.
De basis voor die wendbaarheid wordt gelegd door het IDS-chassis
(Interactive Driving System) met McPherson veerpoten vooraan en een
gepatenteerde torsieas achteraan. Elke Astra beschikt standaard over
schijfremmen voor en achter, het antiblokkeerremsysteem ABS en een
elektrohydraulische stuurbekrachtiging.
Unieketechnologische innovaties voor meer veiligheid en comfort
Het optionele adaptieve IDSPlus-onderstel met elektronische
dempersturing (Continuous Damping Control, CDC) zorgt voor een ultieme
balans tussen rijcomfort en actieve veiligheid. Dit geïntegreerde
onderstelcontrolesysteem, waarbij de controle-eenheden van het
ESPPlus, het ABS-systeem en het CDC-systeem voortdurend informatie
uitwisselen, werd door de Opel Astra geïntroduceerd in het segment
van de compacte middenklassers. Voor een maximaal rijplezier genieten
bestuurders ook de troeven van het IDSPlus-onderstel: met één druk
op de SportSwitch kunnen ze de sportmodus activeren die de
instellingen van de ophanging wijzigt en de respons van het stuur en
het gaspedaal verscherpt. Ook de schakelmomenten van de automaten en
de Easytronic-transmissie worden verlegd voor meer sportiviteit.
De Astra onderscheidt zich ook op het vlak van zichtbaarheid en
verlichting. Opel bood als eerste autofabrikant in deze klasse aan het
stuur gekoppelde AFL-koplampen (Adaptive Forward Lighting) met
bi-xenon lampen, een dynamische bochtverlichting en een adaptieve
snelwegverlichting. De bochtverlichting laat de koplampen, afhankelijk
van de snelheid en de stuurhoek, meedraaien in een bocht om daarmee de
verlichting van de bocht met maximaal 90 procent te verhogen in
vergelijking met vaste koplampen. Bij hogere snelheden op een rechte
weg voorkomt de automatische breedteregeling van de lichtbundel dat
tegenliggers worden verblind zodat de dimlichten verder vooruit kunnen
schijnen.
Vijfsterren-veiligheid voor maximale passagiersbescherming
De consumentenveiligheidsorganisatie EuroNCAP (European New Car
Assessment Programme) gaf de nieuwe Astra de hoogste score voor
passieve veiligheid. De Astra haalde de topscore van vijf sterren voor
de bescherming van inzittenden. Met een totale score van 34 punten
klasseerde EuroNCAP de Astra als één van de veiligste autoâs in het
segment van de compacte middenklassers. De Astra behaalde ook een
gunstige beoordeling voor de bescherming van kinderen: de vijfdeurs
kreeg vier sterren en 39 punten.
De Astra beschikt standaard over het uitgebreide SAFETEC
veiligheidssysteem met grote zijairbags aan de voorzijde die de
borstkas en het bekken beschermt dankzij een geoptimaliseerde vorm. De
zijairbags vormen een aanvulling op de twee frontale airbags en de
hoofdairbags die zich over de hele lengte van het interieur
uitstrekken langs de linker en rechter dakstijlen. Achterin zijn de
buitenste zitplaatsen standaard voorzien van ISOFIX bevestigingspunten
voor kinderzitjes.
Alle Astra-motoren op een rij
Benzinemotoren
1.4 TWINPORT ECOTEC
1.6 ECOTEC
1.6 Turbo ECOTEC
1.8 ECOTEC
2.0 Turbo ECOTEC
(Alléén Astra TwinTop
2.0 Turbo
ECOTEC^1)
OPC
Aantal cilinders / Kleppen per cilinder
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 4
Cilinderinhoud
1364
1598
1598
1796
1998
1998
Max. vermogen
66 (90) / 5600
85 (115) / 6000
132 (180) / 5500
103 (140) / 6300
147 (200) / 5400
177 (240) / 5600
Max. koppel
125 / 4000
155 / 4000
230 / 1980-5500
175 / 3800
262 / 4200
320 / 2400-5000
Transmissies2)
MT5, ET5
MT5, ET5
MT6
MT5, AT4
MT6
MT6
Gemiddeld verbruik
6.1
6.5
7.7
7.3
9.3
9.2
Acceleratie 0-100 km/u
13.7
11.7
8.3
10.2
8.2
6.4
Topsnelheid
178
191
221
208
230
244
Dieselmotoren
1.3 CDTi ECOTEC
1.7 CDTi ECOTEC
(Vanaf voorjaar 2007 â vervangt 1.7 CDTi 100 pk)
1.7 CDTi ECOTEC
(Vanaf voorjaar 2007 â vervangt 1.7 CDTi 120 pk)
1.7 CDTi ECOTEC^4)
(Vervangt 1.9 CDTi 100 pk)
1.9 CDTi ECOTEC^5)
1.9 CDTi ECOTEC
Aantal cilinder/ Kleppen per cilinder
4 / 4
4 / 4
4 / 4
4 / 2
4 / 2
4 / 4
Cilinderinhoud
1248
1686
1686
1686
1910
1910
Max. vermogen
66 (90) / 4000
81 (110) / 3800
92 (125) / 4000
74 (100) / 3500
88 (120) / 3500
110 (150) / 4000
Max. koppel
200 / 1750-2500
260 / 2300
280 / 2300
260 / 1700-2500
280 / 2000-2750
320 / 2000-2750
Transmissies2)
MT6, ET6
MT6
MT6
MT6
MT6^5), AT6
MT6
Gemiddeld verbruik
4.8
â3)
â3)
5.0
5.8
5.8
Acceleratie 0-100 km/u
13.7
â3)
â3)
12.3
10.5
8.9
Topsnelheid
172
â3)
â3)
180
194
208
Alle gegevens zijn voorlopig. De prestatie- en verbruikscijfers gelden
voor de vijfdeurs Astra met standaarduitrusting en handgeschakelde
transmissie.
1) 2.0 Turbo ECOTEC van 177 kW/240 pk alleen verkrijgbaar in Astra OPC
2) Transmissies: standaard, optie: AT=Automaat, ET=Easytronic,
MT=Handgeschakeld, 4/5/6=Aantal versnellingen
3) Gegevens nog niet beschikbaar/motoren verkrijgbaar vanaf lente 2007
4) Zal vervangen worden door 1.7 CDTi van 81 kW/110 pk in lente 2007
5) Alleen verkrijgbaar met zestrapsautomaat na lancering van 1.7 CDTi
(92 kW/125 pk)
VernieuwdeAstra: woordenlijst technologie en innovaties
Actieve hoofdsteunen
Veiligheidsvoorziening die het gevaar van whiplash-letsels vermindert
bij een aanrijding aan de achterzijde. Bij een aanrijding drukt het
bovenlichaam tegen het hefboomsysteem in de rugleuning, waardoor de
hoofdsteun en het bovenste deel van de rugleuning zich naar boven en
naar voren verplaatsen en zo het hoofd sneller ondersteunen in zijn
achterwaartse beweging.
AFL â Adaptive Forward Lighting
Meesturende lichten met bi-xenon lampen. In de Astra bestaat het
AFL-systeem uit âdynamische bochtverlichtingâ en een âadaptieve
snelwegfunctieâ. Naargelang de positie van het stuur en de rijsnelheid
volgt het bochtlicht de bochten in de weg. Bij hogere snelheden op een
rechte weg voorkomt de automatische breedteregeling van de lichtbundel
dat tegenliggers worden verblind zodat de dimlichten verder vooruit
kunnen schijnen.
BID â Board Info Display
Geoptimaliseerde versie van het drievoudige infoscherm dat standaard
wordt gemonteerd in de Astra. BID pakt uit met een groot scherm in de
middenconsole, dat samenwerkt met het Infotainmentsysteem CD30 MP3 of
de boordcomputer. Het scherm toont de tijd, de datum en de
buitentemperatuur en geeft de gegevens van de boorcomputer en het
infotainmentsysteem weer.
CBC â Cornering Brake Control
Door de remkracht op de vier wielen te regelen, compenseert deze
ABS-functie eventuele destabiliserende giermomenten om de verticale as
tijdens het remmen in een bocht.
CDC â Continuous Damping Control
Dit elektronische schokdempersysteem is opgebouwd rond vier dempers,
aangestuurd door sensoren die de dempingseigenschappen continu
aanpassen aan de staat van de weg, de bewegingen van de auto en de
rijstijl van de bestuurder. De rekeneenheid van het CDC-systeem
verzamelt gegevens van acceleratiesensoren en gebruikt kenvelden om
het dempingniveau voor elk wiel in real-time te bepalen. Zo worden
duikneigingen tijdens het remmen en chassisbewegingen in bochten of op
oneffenheden doeltreffend verminderd. Als integraal onderdeel van het
IDSPlus systeem bevordert het CDC ook het weggedrag van de Astra in
risicosituaties.
CDTi â Common-rail Diesel Turbo injection
In de Astra beschikken de uiterst geavanceerde common-rail
turbodieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,3, 1,7 en 1,9 liter
standaard over een variabele meerpuntsinjectie, een turbo met
variabele geometrie en een onderhoudsvrije dieselpartikelfilter. Opel
onderstreept zijn positie als één van de grootste producenten van
dieselmotoren met de zuinige en krachtige CDTi ECOTEC-motoren.
Continu variabele kleptiming
Continu variabele sturing van beide nokkenassen in een
viercilindermotor met vier kleppen per cilinder. Dankzij deze
technologie kan men de kleptiming aan de inductie- en uitlaatzijden
aanpassen aan het toerental en de belasting voor een optimaal
prestatie- of verbruiksniveau. Het compacte, hydraulische en lichte
timingsysteem in de schoepen roteert de nokkenassen real-time om ze op
elk moment optimaal te positioneren ten opzichte van de krukas.
DPF â Diesel Particulate Filter
Alle dieselmotoren van het Astra-gamma beschikken standaard over een
onderhoudsvrije dieselpartikelfilter (DPF) die in tegenstelling tot
andere systemen geen additieven vereist. De filter bestaat uit een
stevige keramische behuizing in honingraatvorm met microscopische
kanalen. Roetdeeltjes worden opgestapeld op de oppervlakte van deze
kanalen en worden automatisch verbrand om te vermijden dat de filter
blokkeert.
Easytronic â geautomatiseerde handgeschakelde transmissie
Geautomatiseerde handgeschakelde transmissie die automatisch kan
schakelen (in automatische modus) of manueel bediend kan worden.
Ontkoppelen is niet meer nodig, ongeacht de modus die men selecteert.
De Easytronic-transmissie verhoogt het werkingscomfort en drukt het
verbruik, zelfs in vergelijking met klassieke handgeschakelde
versnellingsbakken.
Elektronische stabiliteitsregeling (Electronic Stability Program,
ESPPlus)
Nieuwste generatie van de stabiliteitsregeling. Het toevoegsel âPlusâ
in de productnaam duidt op het voornaamste voordeel van het programma
ten opzichte van vorige systemen: wanneer er onderstuur of overstuur
opduikt, reageert het ESPPlus-systeem door tot drie wielen
afzonderlijk af te remmen. Dat resulteert in een soepelere en
effectievere correctie van de koers en beperkt het risico dat de auto
gaat slingeren.
HSA â Hill Start Assist
Dit systeem op basis van het ESPPlus vergemakkelijkt het wegrijden op
een helling door te voorkomen dat de auto/combinatie wagen-trailer
achteruit rolt, zonder dat de bestuurder de handrem hoeft aan te
trekken. Nadat het rempedaal wordt losgelaten, blijft de druk in het
systeem 1,5 seconde aangehouden. De remdruk verdwijnt zodra de
bestuurder een versnelling heeft ingeschakeld en het gaspedaal heeft
ingetrapt. Het systeem werkt ook bij het wegrijden op een helling in
achteruitversnelling.
IDS â Interactive Driving System
Het standaard onderstel in de nieuwe Astra met een verbeterde
McPherson-ophanging met subframe vooraan. Achteraan wordt een
gepatenteerde torsieas gebruikt. Het IDS-onderstel omvat het
ABS-systeem, een remhulpsysteem, een elektronische
stabiliteitsregeling (ESPPlus), een tractiecontrole (TC^Plus) en een
Cornering Brake Control (CBC). Het optionele IDS-sportonderstel
onderscheidt zich door een sportievere afstelling van de voor- en
achteras.
IDSPlus â Interactive Driving System Plus
Als optie verkrijgbaar geavanceerd onderstelsysteem met elektronische
regeling van de dempingseigenschappen (CDC) en netwerking van alle
dynamische rijhulpsystemen voor een optimaal evenwicht tussen
rijcomfort, rijdynamiek en veiligheid.
MP3-speler
"Motion Pictures Experts Group Audio Layer 3": een proces dat het
mogelijk maakt om audiogegevens op een gecomprimeerde manier op te
slaan, zodat een cd-rom maar liefst tien uur muziek kan bevatten in
plaats van 70 minuten. In de nieuwe Astra zijn de volgende
infotainmentsystemen MP3-compatibel: CD 30 MP3, CD 70 Navi en DVD 90
Navi.
SAFETEC-veiligheidssysteem
Uitgebreid beschermingssysteem in de Astra dat alle actieve en
passieve veiligheidskenmerken integreert. De basis voor de passieve
veiligheid vormt de actieve bescherming van het IDS-onderstel en de
uiterst sterke carrosserie. De inzittenden worden beschermd door
loskoppelende veiligheidspedalen (PRS), actieve hoofdsteunen voor,
frontale airbags, zijairbags die borstkas en bekken beschermen en
driepuntsgordels voor alle plaatsen.
TC^Plus â Traction Control Plus
Als centraal element van de ophangingscontrole van de Astra houdt
TC^Plus spinnende wielen onder controle. Wielspin wordt beperkt door
het koppel tijdelijk te beperken en door afzonderlijke wielen af te
remmen.
TSA â Trailer Stability Assist
Het TSA-systeem (Trailer Stability Assist) werkt samen met het ESPPlus
en controleert de intensiteit van gierbewegingen in de combinatie
auto/trailer. Dergelijke bewegingen, die vaak het gevolg zijn van
zijwind of sporen in het wegdek, worden tegengegaan door uiterst
geavanceerde elektronica (een primeur voor deze klasse) die het linker
of rechter voorwiel afzonderlijk afremt. Als die interventie niet
volstaat, worden alle wielen afgeremd en wordt het vermogen beperkt.
De gevoelige real-time correcties door het nieuwe TSA komen de actieve
veiligheid en het comfort en combinaties auto/trailer ten goede. Dit
controlesysteem wordt gemonteerd wanneer men kiest voor een af-fabriek
gemonteerde afneembare trekhaak samen met ESPPlus.
TWINPORT
Intelligente brandstofbesparende technologie voor
meerkleppenbenzinemotoren met een cilinderinhoud tot 1,6 liter. Deze
oplossing berust op de variabele regeling van het inlaatsysteem via
een smoorklep in één van de twee inlaatkanalen voor elke cilinder en
gebruikt een doorgedreven uitlaatgasrecirculatie om het verbruik tot
maar liefst 10 procent te verlagen in normale omstandigheden. Terwijl
de cilindervulling bij gedeeltelijke belasting voor 25% uit reeds
verbrande gassen kan bestaan, blijven de vermogensontplooiing en de
zuinigheid onaangetast bij volledige belasting.
UCL â Understeer Control Logic
Wanneer er onderstuur optreedt (de auto duwt de vooras naar de
buitenbocht), beperkt het systeem eerst de snelheid door de gasklep te
sluiten. Indien nodig worden beide voorwielen afgeremd. Wanneer het
ESPPlus-regelbereik wordt bereikt, wordt de remdruk op het voorwiel
aan de buitenzijde verlaagd en tegelijkertijd die op het achterwiel
aan de binnenzijde verhoogd tot de auto zich opnieuw veilig in het
gewenste traject bevindt.
AutoRai