NMBS

Voorfinanciering van drie spoorweginvesteringen dankzij de financiële ondersteuning Gewesten

05/12/2006

Vormingsstation Zeebrugge, spoorlijn Brussel-Luxemburg en aansluiting Haven van Brussel

Voor het eerst in de Belgische spoorweggeschiedenis sluiten al de regeringen die dit land rijk is een akkoord over de voorfinanciering van nieuwe spoorweginfrastructuur. In aanwezigheid van Guy Verhofstadt (Eerste Minister), Yves Leterme (Vlaams Minister-President), Elio Di Rupo (Waals Minister-President), Brigitte Grouwels (staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd voor o.a. de haven van Brussel), Bruno Tuybens (staatssecretaris voor Overheidsbedrijven), Kris Peeters (Vlaams minster van Openbare Werken) en André Antoine (viceminister-president en bevoegd voor o.a. Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling) werden akkoorden ondertekend inzake de voorfinanciering van drie infrastructuurprojecten met Luc Lallemand en Jannie Haek, gedelegeerd bestuurders van respectievelijk Infrabel en NMBS-Holding. Het betreft de modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg, de uitbreiding van het vormingsstation van Zeebrugge en de spooraansluiting van de Haven van Brussel. Dankzij die voorfinanciering, waarbij de Gewesten een grote bijdrage leveren in de financieringskosten (interesten), kunnen deze projecten versneld worden uitgevoerd.

Aan de basis van deze ondertekening ligt de prioriteitsbepaling, door de Federale overheid en de drie Gewesten in het Overlegcomité, van zes infrastructuurprojecten waarvoor een snelle en gecoördineerde uitvoering aangewezen is: de spoorverbinding met de Liefkenshoektunnel, investeringen in de havens van Zeebrugge en Brussel, investeringen op de spoorlijn Brussel-Luxemburg, uitrusting van een parking aan het station van Louvain-la-Neuve en de bouw van een nieuwstation in Gosselies (luchthaven van Charleroi). Nog een zevende project, de ontsluiting van de Nationale Luchthaven van Brussel (Diabolo-project), werd door de Federale overheid bovenaan het prioriteitenlijstje geplaatst.
De drie infrastructuurprojecten die deel uitmaken van de voorfinancieringsakkoorden die vandaag werden ondertekend zijn strategische projecten voor de Belgische en Europese mobiliteit, zowel voor personen als voor goederen. De modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg moet de verbinding tussen de drie hoofdzetels van de Europese instellingen Brussel, Luxemburg en Straatsburg verbeteren. Met dit doel voor ogen is er ook in een algemene modernisering voorzien van de lijn tussen de vertakking Louvain-la-Neuve en het grenspunt Sterpenich, zodat de commerciële snelheid kan worden verhoogd van 120 tot 160 km/u daar waar het mogelijk en aanvaardbaar is. Dit project brengt vele werken met zich mee om de infrastructuur te moderniseren en de capaciteit te verhogen (vernieuwing van wisselcomplexen en rechttrekken van bochten) maar het zal een tijdswinst tot 15 minuten toelaten. Brussel ligt dus nog op slechts 2 uur van Luxemburg (afhankelijk van treintype en dienstverlening). De werken zullen lopen van 2006 tot 2013 en vertegenwoordigen een investering van 458,7 miljoen euro, waarvan 289,2 miljoen via voorfinanciering. De modernisering van het vormingsstation van Zeebrugge heeft tot doel de verwachte toename in het goederentransport (objectief van 12,2 miljoen ton per jaar) op te vangen. Dit project omvat de uitbreiding van de huidige vormingsbundel tot 30 sporen, de aanleg van een nieuwe hoofdspoorbundel voor ontvangst en vertrek ten zuiden van de stopplaats Zwankendamme, de verbetering van de exploitatie- en uitbreidingsmogelijkheden van verschillende spoorbundels, de aanleg van de bocht Ter Doest tussen het oostelijke en westelijke gedeelte van de haven, alsook verscheidene bijkomende werken. Deze werken zullen plaatsvinden tussen eind 2007 en 2011 en vertegenwoordigen een investering van 111,2 miljoen, waarvan 102,4 miljoen via voorfinanciering. De aansluiting op het spoorwegnetwerk van de haven van Brussel zal bijdragen tot de algemene ontwikkeling van de haven door middel van aangepaste investeringen in de spoorinfrastructuur. Deze aansluiting zal ook leiden tot een hele serie werken, waaronder de ontwikkeling van installaties voor een nieuwe overslagterminal. Deze werken vinden plaats in 2007 en 2008 en vertegenwoordigen een investering van 5 miljoen. De financiering van de andere drie projecten die een hoge prioriteit kregen in het Overlegcomité is momenteel in voorbereiding. De vierde infrastructuur is gepland om de luchthaven van Gosselies op het spoorwegnet aan te sluiten. Er is een nieuw project in ontwikkeling om een duurzame ontsluiting op te zetten, eventueel in het kader van een gecombineerde verbinding tussen de luchthaven en een Park & Ride ten noorden van de agglomeratie van Charleroi. Dit project vertegenwoordigt een investering van 142,3 miljoen en zal deel uitmaken van een later voorfinancieringsakkoord. Verder is er ook een project voor de uitrusting van een parking nabij het station van Louvain-la-Neuve, in samenwerking met de UCL. De maximumkost van dit project wordt geraamd op 60 miljoen voor 2500 plaatsen uitsluitend bestemd voor de spoorwegklanten. De realisatie van de Liefkenshoekspoorverbinding in de Antwerpse haven zal worden gefinancierd via een publiek-private samenwerking. De infrastructuur wordt bij voltooiing voor een langere termijn ter beschikking gesteld van Infrabel tegen een periodieke vergoeding. De geraamde investeringen voor dit project bedragen 634,8 miljoen. Het Vlaamse Gewest heeft zich geëngageerd om voor 107 miljoen tussen te komen in dit project. Voorfinanciering via de NMBS-Holding Dankzij de financiële bijdrage van de Gewesten is de NMBS-Holding in staat bovenstaande investeringenprojecten te voorfinancieren, waardoor de uitvoering kan worden versneld. De procedure komt hierop neer: NMBS-Holding schiet de fondsen voor, Infrabel voert de werken uit (volgens timing en budget), de Gewesten dragen bij tot de betaling van de interesten en de investeringen worden uiteindelijk betaald door de federale investeringsdotaties die ter beschikking worden gesteld van de NMBS-Groep. De bijdragen van de Gewesten in de financiële verplichtingen voor de drie projecten bedragen respectievelijk: 13 miljoen door het Vlaamse Gewest voor het project Zeebrugge, 750.000 door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het project Haven van Brussel en 47,1 miljoen door het Waals Gewest voor het project m.b.t. de lijn Brussel- Luxemburg. Het nominale bedrag van de financiering en de interesten die niet door de bijdragen van de Gewesten worden gedekt, zullen worden terugbetaald door middel van voorafnames op de investeringsdotatie van de federale overheid vanaf 2008.

""