Voorfinanciering van drie spoorweginvesteringen dankzij de financiële
ondersteuning Gewesten
05/12/2006
Vormingsstation Zeebrugge, spoorlijn Brussel-Luxemburg en aansluiting
Haven van Brussel
Voor het eerst in de Belgische spoorweggeschiedenis sluiten al de
regeringen die dit land rijk is een akkoord over de voorfinanciering
van nieuwe spoorweginfrastructuur. In aanwezigheid van Guy Verhofstadt
(Eerste Minister), Yves Leterme (Vlaams Minister-President), Elio Di
Rupo (Waals Minister-President), Brigitte Grouwels (staatssecretaris
van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bevoegd voor o.a. de haven van
Brussel), Bruno Tuybens (staatssecretaris voor Overheidsbedrijven),
Kris Peeters (Vlaams minster van Openbare Werken) en André Antoine
(viceminister-president en bevoegd voor o.a. Vervoer en Ruimtelijke
Ontwikkeling) werden akkoorden ondertekend inzake de voorfinanciering
van drie infrastructuurprojecten met Luc Lallemand en Jannie Haek,
gedelegeerd bestuurders van respectievelijk Infrabel en NMBS-Holding.
Het betreft de modernisering van de lijn Brussel-Luxemburg, de
uitbreiding van het vormingsstation van Zeebrugge en de
spooraansluiting van de Haven van Brussel. Dankzij die
voorfinanciering, waarbij de Gewesten een grote bijdrage leveren in de
financieringskosten (interesten), kunnen deze projecten versneld
worden uitgevoerd.
Aan de basis van deze ondertekening ligt de prioriteitsbepaling, door
de Federale overheid en de drie Gewesten in het Overlegcomité, van zes
infrastructuurprojecten waarvoor een snelle en gecoördineerde
uitvoering aangewezen is: de spoorverbinding met de
Liefkenshoektunnel, investeringen in de havens van Zeebrugge en
Brussel, investeringen op de spoorlijn Brussel-Luxemburg, uitrusting
van een parking aan het station van Louvain-la-Neuve en de bouw van
een nieuwstation in Gosselies (luchthaven van Charleroi). Nog een
zevende project, de ontsluiting van de Nationale Luchthaven van
Brussel (Diabolo-project), werd door de Federale overheid bovenaan het
prioriteitenlijstje geplaatst.
De drie infrastructuurprojecten die deel uitmaken van de
voorfinancieringsakkoorden die vandaag werden ondertekend zijn
strategische projecten voor de Belgische en Europese mobiliteit, zowel
voor personen als voor goederen. De modernisering van de lijn
Brussel-Luxemburg moet de verbinding tussen de drie hoofdzetels van de
Europese instellingen Brussel, Luxemburg en Straatsburg verbeteren.
Met dit doel voor ogen is er ook in een algemene modernisering
voorzien van de lijn tussen de vertakking Louvain-la-Neuve en het
grenspunt Sterpenich, zodat de commerciële snelheid kan worden
verhoogd van 120 tot 160 km/u daar waar het mogelijk en aanvaardbaar
is. Dit project brengt vele werken met zich mee om de infrastructuur
te moderniseren en de capaciteit te verhogen (vernieuwing van
wisselcomplexen en rechttrekken van bochten) maar het zal een
tijdswinst tot 15 minuten toelaten. Brussel ligt dus nog op slechts 2
uur van Luxemburg (afhankelijk van treintype en dienstverlening). De
werken zullen lopen van 2006 tot 2013 en vertegenwoordigen een
investering van 458,7 miljoen euro, waarvan 289,2 miljoen via
voorfinanciering. De modernisering van het vormingsstation van
Zeebrugge heeft tot doel de verwachte toename in het goederentransport
(objectief van 12,2 miljoen ton per jaar) op te vangen. Dit project
omvat de uitbreiding van de huidige vormingsbundel tot 30 sporen, de
aanleg van een nieuwe hoofdspoorbundel voor ontvangst en vertrek ten
zuiden van de stopplaats Zwankendamme, de verbetering van de
exploitatie- en uitbreidingsmogelijkheden van verschillende
spoorbundels, de aanleg van de bocht Ter Doest tussen het oostelijke
en westelijke gedeelte van de haven, alsook verscheidene bijkomende
werken. Deze werken zullen plaatsvinden tussen eind 2007 en 2011 en
vertegenwoordigen een investering van 111,2 miljoen, waarvan 102,4
miljoen via voorfinanciering. De aansluiting op het spoorwegnetwerk
van de haven van Brussel zal bijdragen tot de algemene ontwikkeling
van de haven door middel van aangepaste investeringen in de
spoorinfrastructuur. Deze aansluiting zal ook leiden tot een hele
serie werken, waaronder de ontwikkeling van installaties voor een
nieuwe overslagterminal. Deze werken vinden plaats in 2007 en 2008 en
vertegenwoordigen een investering van 5 miljoen. De financiering van
de andere drie projecten die een hoge prioriteit kregen in het
Overlegcomité is momenteel in voorbereiding. De vierde
infrastructuur is gepland om de luchthaven van Gosselies op het
spoorwegnet aan te sluiten. Er is een nieuw project in ontwikkeling om
een duurzame ontsluiting op te zetten, eventueel in het kader van een
gecombineerde verbinding tussen de luchthaven en een Park & Ride ten
noorden van de agglomeratie van Charleroi. Dit project
vertegenwoordigt een investering van 142,3 miljoen en zal deel
uitmaken van een later voorfinancieringsakkoord. Verder is er ook
een project voor de uitrusting van een parking nabij het station van
Louvain-la-Neuve, in samenwerking met de UCL. De maximumkost van dit
project wordt geraamd op 60 miljoen voor 2500 plaatsen uitsluitend
bestemd voor de spoorwegklanten. De realisatie van de
Liefkenshoekspoorverbinding in de Antwerpse haven zal worden
gefinancierd via een publiek-private samenwerking. De infrastructuur
wordt bij voltooiing voor een langere termijn ter beschikking gesteld
van Infrabel tegen een periodieke vergoeding. De geraamde
investeringen voor dit project bedragen 634,8 miljoen. Het Vlaamse
Gewest heeft zich geëngageerd om voor 107 miljoen tussen te komen in
dit project. Voorfinanciering via de NMBS-Holding Dankzij de
financiële bijdrage van de Gewesten is de NMBS-Holding in staat
bovenstaande investeringenprojecten te voorfinancieren, waardoor de
uitvoering kan worden versneld. De procedure komt hierop neer:
NMBS-Holding schiet de fondsen voor, Infrabel voert de werken uit
(volgens timing en budget), de Gewesten dragen bij tot de betaling van
de interesten en de investeringen worden uiteindelijk betaald door de
federale investeringsdotaties die ter beschikking worden gesteld van
de NMBS-Groep. De bijdragen van de Gewesten in de financiële
verplichtingen voor de drie projecten bedragen respectievelijk: 13
miljoen door het Vlaamse Gewest voor het project Zeebrugge, 750.000
door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor het project Haven van
Brussel en 47,1 miljoen door het Waals Gewest voor het project m.b.t.
de lijn Brussel- Luxemburg. Het nominale bedrag van de financiering
en de interesten die niet door de bijdragen van de Gewesten worden
gedekt, zullen worden terugbetaald door middel van voorafnames op de
investeringsdotatie van de federale overheid vanaf 2008.
""
NMBS