SP Tilburg


Tilburg, 5 december 2006

Geacht college,

Naar aanleiding van diverse meldingen via de SP website hebben wij enkele vragen over 0900-nummers. De kosten hiervan zijn namelijk hoger voor mobiele bellers dan voor mensen die bellen vanaf een vaste aansluiting. Ook het gemeentelijk informatiecentrum heeft zo'n nummer (0900 - 202 50 10), kost "25 cent per minuut, plús de kosten van uw mobiele telefoon", aldus de antwoordjuffrouw op het bandje. Ook instellingen als Welzorg en bedrijven als Essent maken vaak gebruik van dergelijke nummers voor hun serviceafdeling. Dat kan goed zijn, bijvoorbeeld als daardoor slechts de lokale tarieven gerekend worden, in tegenstelling tot die van de gemeente. Maar dan nog komen de kosten voor het mobiel bellen daar bovenop.

Veel mensen in Tilburg hebben alleen nog een mobiele telefoon omdat dat bij een gecontroleerd belgedrag goedkoper is dan een vaste aansluiting (geen aansluitkosten, geen abonnementskosten, en vaak goedkoper bellen naar bepaalde nummers en op bepaalde tijden), in tegenstelling tot het veel gehoorde vooroordeel dat juist 'armen' geen mobieltje zouden moeten hebben.

Goed, de vragen:


1. Bent u bereid over de meerkosten voor mobiele bellers met de provider van het gemeentelijke 0900-nummer in gesprek te gaan met als insteek deze extra kosten te voorkomen?
2. Als dit mogelijk blijkt, bent u dan tevens bereid om bedrijven, maar toch zeker instellingen te verzoeken iets dergelijks te doen?

Met vriendelijke groet,
Namens de SP fractie

Johan van den Hout

-----------------------


---- --