Consumentenbond

Consumentenbond partner in Convenant overgewicht

6 december 2006

Belangrijkste actiepunt: maak de gezonde keuze makkelijk

De Consumentenbond treedt toe tot het Convenant overgewicht. Daarbij wil de bond vooral voor elkaar krijgen dat het voor consumenten makkelijker wordt om de gezonde keuze te maken. De directeur van de bond, Klaske de Jonge, neemt vanaf morgen zitting in de stuurgroep waarvan Paul Rosenmöller de voorzitter is.

De afgelopen anderhalf jaar heeft de Consumentenbond zich vaak kritisch uitgelaten over het Convenant. Nog steeds is de bond van mening dat er te weinig acties van de grond komen die effectief bijdragen aan de doelstellingen. Zo ontbreken ook in de evaluatie die onlangs naar de Tweede Kamer is verstuurd de cijfers over het effect van de ondernomen acties. Vanuit het Convenant is toegezegd dat daar voortaan meer aandacht aan wordt besteed en ook wetenschappelijk onderzoek krijgt een grotere rol. De Consumentenbond heeft daarom besloten alsnog - als kritische partner en luis in de pels - toe te treden tot het Convenant Overgewicht, vooral ook omdat het probleem overgewicht alleen effectief bestreden kan worden als alle partijen actief samenwerken. De bond wil niet langer vanaf de zijlijn, maar juist van binnenuit het vuurtje flink opstoken.

Bestrijding van overgewicht is in de ogen van de Consumentenbond niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele Nederlander. Ook de levensmiddelenbranche en de overheid spelen een belangrijke rol. De Consumentenbond gaat daarom binnen het Convenant proberen de levensmiddelenbranche te bewegen tot de productie van gezondere producten, volledige en duidelijke etiketten en verantwoorde marketing. Op die manier moet het voor consumenten makkelijker worden voor gezonde producten te kiezen. Bovendien is het een taak van de overheid om te zorgen voor een integrale en effectieve aanpak, met waar nodig regelgeving.

De laatste tien jaar is het aantal mensen met overgewicht sterk gestegen, met name onder kinderen. Inmiddels kampen zo'n 3,5 miljoen volwassen Nederlanders (40%) met overgewicht. Onder kinderen (4 - 15 jaar) is 14% van de jongens en 17% van de meisjes te dik. Om dit probleem aan te pakken werd begin 2005 het Convenant overgewicht opgesteld. De organisaties binnen het Convenant willen ervoor zorgen dat in 2010 het aantal volwassenen met overgewicht niet verder groeit en het aantal kinderen met overgewicht vermindert. Inmiddels bestaat de deelnemende groep uit veertien organisaties waaronder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, NOC*NSF, VNO-NCW en ook de levensmiddelenbranche is ruim vertegenwoordigd.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl