Opleving economie zorgt voor meer wanbetalingen


Toename achterstallige betalingen door feestdagen

NEDERHORST DEN BERG, 20061207 -- 7 december 2006 - De aantrekkende economie heeft tot resultaat dat er meer wanbetalers zijn dan een half jaar geleden . Dit blijkt uit de Tweede Credit Management Trendmeter van OnGuard, Europees marktleider op gebied van credit management software. Ook blijkt dat de helft van de ondervraagde debiteurenbeheerders tijdens de feestdagen een toename aan achterstallige betalingen verwacht. Aanmaningen via nieuwe media (e-mail en sms) blijken effectiever te zijn dan schriftelijke aanmaningen.

Opleving economie geen effect op betalingsmoraal
Het onderzoek, gehouden onder 257 debiteurenbeheerders, laat zien dat ten opzichte van een half jaar geleden de betalingsmoraal in Nederland is verslechterd: 37% van de debiteurenbeheerders geeft aan dat ze deze slecht vinden. In juni dit jaar was dat nog 30%. Daarnaast zijn er meer wanbetalers (+ 12%): 87% geeft aan geregeld tot vaak te maken te hebben met klanten die niet op tijd betalen. Gemiddeld staat een rekening nu 44 dagen open. Driekwart van de respondenten verwacht niet dit zal verbeteren.

Ondanks de opleving in de economie heeft dit (nog) niet zijn weerslag op het betaalgedrag. Dave Taylor, directeur van OnGuard verklaart: `Wanneer de economie aantrekt houden bedrijven hun geld vaak langer vast. Dit heeft er mee te maken dat ze veel nieuwe orders binnen krijgen die voorgefinancierd moeten worden. Hierdoor stellen ze hun nog te betalen rekeningen uit totdat ze het geld van deze orders binnen hebben'.

December wanbetaalmaand
Debiteurenbeheerders geven aan dat december/januari, naast de zomer, de slechtste betaalperiode is. Dave Taylor, directeur van OnGuard: `In de decembermaand zijn debiteurenafdelingen vaak druk bezig met de jaarafsluiting waardoor rekeningen blijven liggen. Ook zie je dat tijdens de feestdagen het bedrijfsleven stil ligt'. Bedrijven geven zelf ook toe hun rekeningen bewust te laten liggen: met name bij grote bedrijven worden rekeningen expres te laat betaald. Kleinere bedrijven hebben hier minder last van. Opmerkelijk is dat de consument de rekeningen over het algemeen sneller betaalt dan het bedrijfsleven.

Nieuwe media wint bij aanmanen
De overgrote meerderheid van de bedrijven (96%) vindt telefonisch aanmanen de meest effectieve manier vanwege de persoonlijke benadering. Nieuwe media is echter in opkomst: 12% van de debiteurenbeheerders geeft aan dat aanmanen via sms goed werkt en 58% verkiest e-mail boven schriftelijk herinneren. Bedrijven zijn niet bang om hun klanten aan te manen. Het in rekening brengen van extra kosten schaadt de klantrelatie niet, volgens 27%. Meer dan de helft (56%) van de debiteurenbeheerders geeft regelmatig een vordering uit handen (1-20 keer per jaar) en 11% vaak (meer dan 100 keer per jaar). Hierna wordt de klantrelatie in veel gevallen beëindigd (41%).

Debiteurenbeheerder neemt werk mee naar huis
Het onderzoek laat zien dat de debiteurenbeheerder veel voldoening uit zijn werk haalt (96%) en de administratie veelal ook thuis doet (62%). Slechts 24% doet dit samen met de partner. Opvallend is dat het betalingsgedrag dan veel beter is. De rekeningen die het vaakst thuis blijven liggen zijn die van de tandarts en huisarts (13%) en abonnementen en contributies (11%).

Over OnGuard
Als onafhankelijk Nederlands softwarebedrijf biedt OnGuard het bedrijfsleven totaaloplossingen voor credit management (debiteurenbeheer). Van ontwikkeling en implementatie tot aan service en training. Met de door OnGuard ontwikkelde producten heeft de onderneming een vooraanstaande positie opgebouwd bij onder meer grote organisaties in de dienstverlening, bij productiebedrijven en handelsbedrijven. De producten worden inmiddels in twintig landen gebruikt, waarbij OnGuard in Nederland onbetwist marktleider is.
De OnGuard Credit Management Trendmeter is een driejaarlijks onderzoek dat trends en ontwikkelingen in kaart brengt op gebied van credit management en de Nederlandse betalingsmarkt.





OnGuard