Campagne trendy maroc star nl

Marokkaanse gemeenschap aan de vooravond van een wedergeboorte Landelijke campagne Trendy Maroc Star in Noord Limburg

Venray, 8 december 2006 - Op 10 december gaat in Limburg, in de Stadsschouwburg in Venray, de campagne Trendy Maroc Star in NL van start.
Met Trendy Maroc Star in NL wil initiatiefnemer Abkader Chrifi (campagneleider) Marokkaanse Nederlanders een krachtige impuls geven voor het ontwikkelen van een nieuwe, sterke identiteit. Sinds de politieke en sociaal-maatschappelijke verhoudingen in de westerse wereld op scherp zijn komen te staan, is de Marokkaanse gemeenschap volgens Chrifi in de greep van negativiteit, angst en verwarring. 'Het wordt tijd dat de Marokkanen in Nederland, en Marokkaanse jongeren in het bijzonder, zichzelf herstellen en weer durven geloven in zichzelf en in onze maatschappij', aldus Chrifi. Een deel van de problemen is maatschappelijk/economisch van aard, de trend nu is dat men inzoomt op de dingen die slecht gaan. De Venrayse wethouder Hassan Najja van burgerparticipatie wil in samenwerking met de Marokkaanse en maatschappelijke organisaties in Noord- en Midden Limburg middels deze campagne een mentaliteitsverandering opstarten om dat deel van het probleem dat we zelf kunnen oplossen grondig aan te pakken. De basisgedachte is daarom dat de gemeenschap zelf verantwoordelijk is voor het scheppen van haar hogere en stabiele positie in de maatschappij.

Doel van de campagne is het creëren van een nieuwe en sterke succesidentiteit (bewustzijn) die evenwicht en harmonie binnen de Marokkaanse gemeenschap herstelt. het doel is om de achterstandspositie van Marokkanen, in het bijzonder de jongeren, in de regio te verbeteren.
'Wij streven naar een dialoog binnen de gemeenschap om taboes te doorbreken vanuit een gedachte van zelfreflectie en zelfkennis. Het doel op de lange termijn, van 5 à 10 jaar, is dat binnen en buiten de Marokkaanse gemeenschap een positief beeld ontstaat, dat Marokkanen in zichzelf, in de gemeenschap en in de maatschappij gaan geloven en dat mede door deze mentaliteitsverandering de werkloosheid, schooluitval, overlast en criminaliteit uiteindelijk zullen afnemen', aldus Hassan Najja..

Het nieuwe denken
Het model van het succeshandboek van Abkader Chrifi combineert de westerse psychotherapie (zelfreflectie op eigen gedrag/denken en handelen) met de islamitische cultuur. Deze ontdekking zal een nieuwe stroming brengen in het denken van mensen. Het is het middel dat mensen met elkaar zal verbinden en de sleutel die deuren tot materieel en mentaal succes zal openen. Daarnaast gaat de succesfilosofie van Chrifi niet uit van verschillen tussen mensen, maar juist van overeenkomsten. De succesfilosofie tracht verandering van binnenuit tot stand te brengen; mensen moeten in staat worden gesteld om vanuit hun kracht te veranderen en niet vanuit angst, frustratie, onzekerheid of verwarring. Om dit doel te realiseren wordt in heel Nederland een beweging van Trendsetters opgezet om het zaad van de nieuwe ideologie van de vijf conceptwaarden in de gemeenschap te planten. De rol van de Trendsetters is koersbepalend in de regio. Zij hebben de rol van boodschap-drager; dit betekent in de praktijk dat zij vanuit het nieuwe denken in dialoog gaan met hun contacten binnen de gemeenschap. Naast Trendsetters wordt een zestal instrumenten ingezet om de boodschap te verspreiden: Maatschappelijke organisaties, Website , Succeshandboek, Posters en folders, DVD met o.a. Najib Amhali en Ahmed Marcouch, trainingen, lezingen en workshops.