Fujifilm


Bridge camera of instap-SLR?
8 Dec 2006

Bridge camera of instap-SLR?

Velen die op het punt staan om een (nieuwe) digitale camera aan te schaffen staan voor de lastige keuze: Bridgecamera of instap-SLR? In de winkels en in veel bladen/websites wordt standaard de SLR verheven boven alle andere cameras. De keus voor u zou hierdoor eenvoudig te maken zijn. Maar de laatste tijd zie en hoor je toch ook steeds vaker het advies om een goede Bridgecamera aan te schaffen in plaats van een basis spiegelreflexcamera. Goede voorbeelden zijn de testen van het Duitse vakblad cameramagazine, over het nut van 10 Megapixel cameras, en de test van het Algemeen Dagblad van de FinePix S6500fd. Zij geven aan dat u met een goede Bridgecamera betere fotos maakt dan met een instap-SLR met een standaard kitlens.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat u eerst een lijstje opstelt met wat u precies wilt gaan fotograferen en wat u van de camera verlangt:


* Wat voor onderwerpen wilt u gaan fotograferen?
* Wat voor zoombereik is daarvoor nodig?

* Onder wat voor lichtomstandigheden fotografeert u veel?
* Wilt u naast fotos ook videos kunnen maken?
* Wilt u van te voren het beeld op het lcd kunnen zien?
* Wilt u direct printen of wilt u eerst aan de slag gaan met RAW files?

* Is het gewicht en formaat van de camera van belang?
* Maakt u vaak actiefotos?

* Maakt u veel flitsfotos?

* Hebt u veel (foto)technische kennis?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar het idee is duidelijk.

Aan de hand van de antwoorden op dit soort vragen kunt u gerichter gaan kijken naar wat voor soort camera voor u het meest geschikt is. De Bridgecamera lijkt op een spiegelreflex camera, maar dan met een elektronische zoeker en een zoomobjectief vast aan de camera. Voor de meeste fotografische wensen is een goede Bridgecamera meer dan voldoende. Hier onder ziet u een opsomming van de voordelen van de FUJIFILM FinePix S6500fd en de S9600 ten opzichte van een instap-SLR met een standaard kitlens.

Voordelen Bridgecamera:

* Live View op LCD van het eindresultaat. U kunt van te voren zien op het LCD van de camera wat de invloed van de belichting, lichtmeetsysteem en kleurinstelling is voordat u de opname maakt. bij een SLR kijkt u door een optische zoeker en ziet u pas bij het afspelen het eindresultaat.

* Lichtsterk zoomobjectief (F2.8-4.9) van zeer hoge kwaliteit (A-sferische en apochromatische lenselementen) en met een groot bereik 28mm groothoek t/m 300mm tele. Voor een SLR is dit qua zoombereik wel verkrijgbaar, maar tegen een hoge aanschafprijs, met een veel lagere lichtsterkte en vaak ook nog een mindere beeldscherpte. De kwaliteit van de standaard objectieven voor de SLRs zijn redelijk tot goed mits goed gediafragmeerd (F8 of f11). Bij volle opening is de beeldkwaliteit veel minder dan bij een speciaal voor de camera ontworpen FUJINON objectief zoals op de FinePix S6500fd en S9600.

* Stofvrije constructie . Door het wisselen van de objectieven komt er stof op de CCD van de camera wat zichtbaar wordt als donkere vlekjes op de fotos. Schoonmaken van de CCD is niet iets wat iedereen nu iedere week wil doen.

* Macrofotografie zonder extra toebehoren tot 1cm met behoud van automatische scherpstelling. Het maken van fraaie macrofotos is erg eenvoudig. Bij een SLR is hiervoor een speciaal macro objectief nodig.

* Live View van het beeld op een televisiescherm van wat de camera op dat moment ziet. U kunt dus voor de opname de TV als zoeker gebruiken. Dit is niet alleen handig bij het maken van portretten ,maar ook bij het maken van (super)macro opnamen.
* VGA filmen met geluid met behoud van AF en zoom. Met een SLR is het niet mogelijk om te filmen, maar zowel de FinePix S6500fd als de S9600 kunnen TV-beeldvullend filmen met geluid. Door de hoge gevoeligheid zijn ook goede films binnenshuis te maken. Voor het analyseren van snelle bewegingen is het handig om te weten dat het mogelijk is om met de FinePix viewer software afzonderlijke filmbeelden op te slaan en te printen.

* Extra (voorzet)objectieven zijn mogelijk tegen relatief lage kosten. Zo kost het hoogwaardige FUJIFILM 22,5mm super groothoek objectief 189.00. Met dit objectief behoud u de hoge lichtsterkte van F2.8 en ook de hoge beeldkwaliteit blijft behouden. Een soortgelijk objectief voor een SLR kost een veelvoud.
* Een zeer korte ontspanvertraging. Bij beide FinePix cameras is dit een super kort 0.01 sec. (na vergrendelen Af en AE). Uit FUJIFILM onderzoek is naar voren gekomen dat dit sneller is dan de meeste SLR cameras van dit moment. Allen sommige professionele modellen zijn sneller. Dit heeft te maken met het feit dat de spiegelopslag en mechanische spleetsluiter een vertraging opleveren t.o.v. de elektronische systemen in de FinePix cameras.
* Inclusief uitgebreide RAW bewerkingssoftware (S6500fd) of zelfs professionele RAW bewerkingssoftware (S9600). Bij veel instap-SLR cameras is het wel mogelijk om in het ruwe bestandsformaat te fotograferen, maar dient u extra geld uit te geven voor software om de RAW-files te bewerken.

* Basis instellingen in de camera zijn er op gericht om een foto direct printklaar in de camera te genereren. Bij veel SLR cameras is dit niet zo en zal de helderheid, kleurverzadiging en scherpte op de computer moeten worden aangepast. Onderstaande fotovoorbeelden geven een vergelijk tussen twee reflexcameras en de FUJIFILM FinePix S9600.

*****************************

Als u dit zo leest dan vraagt u zich wellicht af wat er dan nog meer kan met een spiegelreflexcamera met verwisselbare objectieven. We hebben voor u ook deze voordelen op een rij gezet.

Voordelen SLR (Spiegelreflexcamera):


* Een zeer helder optische zoeker. Bij de duurdere SLR-modellen heeft u een fraaie grote en heldere zoeker. Bij veel instapmodellen is de zoeker vrij klein en door gebruik van een lichtzwakke kitlens ook een stuk donkerder.
* Zeer snel autofocus systeem. Bij gebruik van speciale objectieven met kernloze motoren(AF-S of USM) is een stille en snelle scherpstelling mogelijk. Dit soort objectieven valt echter wel in een andere prijsklasse dan de standaard kitlenzen.
* Mogelijkheid tot het gebruik van een grote externe flitser. Dit is bij de FUJIFILM FinePix S9600 ook mogelijk ,maar bij een SLR wordt de belichting van de externe flitser ook automatisch door de camera gemeten. Het is wel zo dat de krachtige flitser in de S9600 een bereik heeft tot 5.6 meter en dat het FUJIFILM i-Flash flitsmeetsysteem voor zeer fraaie flitsfotos zorgt. Deze zijn die qua belichting te vergelijken met de allerbeste TTL meetsystemen die in een SLR gebruikt worden.

* Het maken van lange reeksen fotos achter elkaar. Bij de wat duurdere SLR cameras is het mogelijk om een groot aantal fotos snel achter elkaar te schieten. Bij de beide FinePix cameras is dit beperkt tot 3 fotos snel achter elkaar of een onbeperkt aantal met een snelheid van 1 foto per sekonde.

* Extreme objectieven zijn mogelijk. Voor zeer specialistisch werk is het mogelijk om bijvoorbeeld zeer lichtsterke objectieven aan te schaffen. Dit kunnen zowel groothoek, standaard als teleobjectieven zijn. Dit soort objectieven wordt gebruikt door o.a. natuur en sportfotografen. Voor de beide FinePix cameras is het mogelijk om goede kwaliteit voorzetobjectieven te gebruiken van het merk Raynox. Hierdoor kunt u de camera voorzien van een supermacro objectief, super tele of fisheye.
* Door grote CCD weinig ruis bij hoge gevoeligheden. Slechts een paar instap SLR-cameras leveren een goed resultaat op bij ISO 800 of 1600. De hoeveelheid ruis is dan lager dan bij de beide FinePix cameras. Dat de ruis zo laag is bij deze FinePix cameras komt door toepassing van de FUJIFILM Real Photo Technology en de Super CCD HR chip. Hierdoor is het mogelijk om met een kleinere CCD toch een laag ruisniveau te realiseren.

Zoals u ziet hangt het geheel en al af van uw fotografische wensen welk type camera u kiest. Wilt u een digitale spiegelreflexcamera met verwisselbare objectieven koop dan niet de allergoedkoopste en spaar even door voor een goed objectief