Ingezonden persbericht



---


Persbericht

Helft Google gebruikers scrollt niet

Rotterdam, 8 december 2006 - Bijna de helft van de Google gebruikers tikt liever een nieuw keyword in dan de moeite te nemen om te scrollen. Vermeldingen en advertenties die niet in het eerste zichtbare scherm met zoekresultaten worden getoond worden steeds meer kansloos. Dit bleek uit de eerste bekend gemaakte resultaat uit een onderzoek van NetMarketing wat Ronald Verschueren eerder deze week presenteerde tijdens een bijeenkomst voor NIMA leden (Nederlands Instituut voor Marketing) te Baarn.

Effect van afnemend scrollgedrag: stijgende advertentiekosten "De trend is dat er steeds minder wordt gescrolld, we verwachten dat dit beeld zich versterkt. Dit is consistent met het beeld uit onze klantonderzoeken waarin we zien dat ook op homepages en landingpages steeds minder wordt gescrolld." Aldus Ronald Verschueren, directeur van NetMarketing Usability Experts. "Het verwachte effect is dat de kosten voor de hoogste advertentieposities binnen Google hierdoor zullen stijgen. Om dit terug te kunnen verdienen wordt het voor adverteerders in Google steeds belangrijk hun sites te optimaliseren. Geoptimaliseerde sites leiden tot een hoger percentage verkopen tegen vergelijkbare advertentiekosten, waardoor de kosten en baten in balans kunnen worden gehouden."

In 48% van de gevallen wordt niet gescrolld
Google is voor 90% van de Nederlanders de meest gebruikte zoekmachine. Het gedrag van de Googlegebruikers bepaalt voor een groot deel het succes van de advertenties in Google. Het surfgedrag binnen Google is onderzocht voor verzekeringen, lenen, reizen en consumentenproducten.

In totaal namen 30 deelnemers mee aan het kwalitatief gedragsonderzoek. Deze gebruikers voerden in totaal 480 zoekopdrachten in Google uit. In 48% van de gevallen werd niet gescrolld.

Eye tracking
Om de resultaten van sites met Google te optimaliseren zet NetMarketing geavanceerde eye tracking technieken in. De oogbewegingen van de deelnemende respondenten worden met de eye tracker apparatuur van NetMarketing geregistreerd om Google advertenties en sites te kunnen optimaliseren.

Rapport en resultaten
Het onderzoeksrapport kan kosteloos worden aangevraagd via www.netmarketing.nl

Over NetMarketing Usability Experts
NetMarketing (www.netmarketing.nl) is een onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau wat gespecialiseerd onderzoek inzet voor het optimaliseren van websites en nieuwsbrieven. Het bedrijf is met name actief voor top 500 bedrijven, pure internet players en overheden. Onder haar klanten bevinden zich bedrijven als ABP, Bouwfonds, Consumentenbond, NS, Weekendjeweg, Independer en Unive. Het resultaat van haar werkzaamheden vertaalt zich naar conversieverhogingen, meer verkopen of aanvragen en beter communicerende websites. NetMarketing geeft advies op basis van onderzoek en expert reviews, en vertaalt de bevindingen door naar blauwdrukken van door derden te bouwen websites.

Voor meer informatie: www.netmarketing.nl

Noot voor de redactie (