Ingezonden persbericht

New Yorkse taferelen niet verwacht in Nederland
Cafetariaondernemers frituren al met minder transvet

Woerden, 8 december 2006 - "Kijk, dit doen we in Nederland beter. Nederlandse cafetaria's gebruiken al vloeibaar frituurvet. Wij nemen onze eigen verantwoordelijkheid en hebben geen overheid nodig die ons dit voorschrijft."

Dit stelt Maarten Colijn, sectorvoorzitter Fastfood- en IJsbedrijven van Koninklijk Horeca Nederland en één van de initiatiefnemers van de campagne Verantwoord Frituren.

Maarten Colijn: "Wij dachten altijd dat wij het goed deden met plantaardig vet, totdat bleek dat vloeibaar vet veel gezondere vetten bevat en veel minder transvetzuren. Door over te stappen op het veel gezondere vloeibare frituurvet neemt de fastfoodbranche haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. In 2004 is gestart met de campagne Verantwoord Frituren. Het aan banden leggen van het gebruik van transvetten in de horeca zoals nu in New York, is in Nederland dan ook helemaal niet nodig."

Verantwoord Frituren is een eerste stap op een lange weg die de fastfoodbranche moet afleggen ter verbetering van het imago. Er zijn concrete plannen voor een fysieke versie van 'De Cafetaria van de Toekomst'. Hiermee kan de sector de komende jaren onderzoeken welke specifieke wensen er bij ondernemers en consumenten liggen als we kijken naar de toekomst. Gezond eten zal hierbij een belangrijk onderdeel zijn.

Colijn vervolgt: "We worden iedere dag geconfronteerd met de term 'gezond' en dat is in onze branche niet altijd even makkelijk. Fastfood is voedsel dat snel maar doordacht is voorbereid en bereid, waardoor vlot van een maaltijd of tussendoortje kan worden genoten. Het is jammer dat fastfood vaak wordt geassocieerd met ongezond. Meestal wordt een relatie gelegd met overgewicht. Gelukkig weten we inmiddels dat dit alleen het geval is als men er te veel van eet en daarbij weinig of niet beweegt."

Tegenwoordig duikt de term fastservice steeds vaker op. Deze term sluit beter aan bij de verwachtingen van de consument. De consument reist meer, leest meer en surft meer op het internet dan ooit te voren. Fastservice klinkt positiever en benadrukt beter waar de branche mee bezig is. De tijd is rijp om serieus na te denken over het veranderen van het woord fastfood in fastservice.

Maarten Colijn roept fabrikanten, formules en individuele ondernemers op om actie te ondernemen die leiden tot daadwerkelijke stappen van een upgrading van de branche en het neerzetten van meer gezonde formules.
|                                                                            |
|Noot voor de redactie -