Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Renger van der Zande In dienst van het team in Indonesië

SENTUL, 08 DECEMBER 2006 - Renger van der Zande heeft vandaag op het Sentul circuit nabij Djakarta (Indonesië) zijn A1GP Rookie test vooral benut om afstellingsdata voor het team te verzamelen. Omdat A1 Team Nederland nog steeds in een opbouwfase zit, is het verkrijgen van harde racedata hierbij vitaal. De test resulteerde uiteindelijk in een goede set-up voor de kwalificatietraining met eerste rijder Jeroen Bleekemolen.

Renger was eerder in de week vol ambitie naar Indonesië gereisd. Hij had er zin in om op Sentul iets te laten zien. Voorafgaand aan de Rookie tests had de serie op donderdag een vrolijke 'warm-up sessie' georganiseerd, door de coureurs op quads de rimboe in te sturen. Maar vandaag, vrijdag, stonden de blikken uiteraard weer op presteren.

Team Nederland is nog hard bezig een basis op te bouwen om constant competitief te kunnen zijn. Dit komt vooral neer op het verzamelen van veel gegevens, door onder andere veel kilometers op de baan te maken. De verschillende afstellingen van de auto worden hierbij continue met elkaar vergeleken. Dit vraagt om een constante rijstijl en om veel precieze feedback van de coureur. Renger van der Zande kan dit als geen ander. Zijn intensieve seizoen in de Duitse Formule 3 dit jaar heeft hem tot een professionele testrijder gemaakt. Het resultaat was er dan ook naar vandaag. Twee sessies van ieder 20 minuten, met veel wijzigingen aan de auto leverden uiteindelijk een snelle auto op met een ideale balans. Jeroen Bleekemolen moet morgen hiermee in staat zijn een tijd neer te zetten die goed is voor een startplaats op de voorste rijen.

Renger zelf had wat gemengde gevoelens. Zijn ijver om een prestatie neer te zetten tussen de andere rookies, moest hij omzetten in de houding van een testcoureur. Hoewel hij in de eerste sessie direct top drie tijden neerzette, koos Renger er samen met het team voor om toch direct aanpassingen aan de afstelling door te voeren. Terug op de baan had de Nijmegenaar veel last van gele vlag situaties, waardoor hij zeven minuten voor het einde van de sessie weer zijn pitcrew opzocht om tijd vrij te maken voor een langdurige ombouw van de wagen.

Bij de tweede sessie bleek deze wijziging niet helemaal goed uit te pakken. Weer naar binnen dus, opnieuw "schroeven" en terug naar buiten! Door deze laatste wijzigingen kreeg de wagen wél de juiste balans en verheugde Renger zich op het neerzetten van een toptijd. Maar net als in de eerste sessie gooide op dat moment weer gele vlaggen roet in het eten. Ondanks dat hij, omwille een gele vlag situatie, van zijn gas af moest halverwege zijn vliegende ronde zette Renger toch een tijd neer van 1:20.670, goed voor de elfde positie!

Engineer BERNARD FRENEIX: "Renger maakt bij ons grote indruk door de zuivere informatie die hij ons geeft over de balans van de wagen en wat we daar aan zouden moeten doen. Dat is echt lekker werken en laat ons grote stappen voorwaarts maken. Het is een gedreven vent en ook een goede teamplayer."

RENGER VAN DER ZANDE: "Tja...., dit vraagt wel veel van me. Het liefst zou ik natuurlijk willen knallen en laten zien wat ik waard ben. En ik voel me ook zeer sterk. Ik was meteen in het begin van de training bij de allersnelsten. Maar toen moesten we aan de gang met de wijzigingen aan de auto. Dat kost tijd en die is er niet veel. Ik ben er wel trots op dat ik uiteindelijk voor Jeroen een perfecte auto heb neergezet. Het is nu aan hem om er een succes van te maken...!”

Voorlopig heeft de "Vliegende Hollander" met deze test zijn seizoen 2006 afgerond. Renger zal zich nu nu met zijn management concentreren op zijn grootste ambitie, een seizoen in de Euroseries Formule 3 in 2007. En dat ziet er goed uit. Hier liggen een paar spannende opties in het verschiet.

NIEUWS en FOTO'S worden aangeboden door INSIGHT F1 MOTORSPORT REPORT in samenwerking met RACEXPRESS.NL. Bezoek voor meer informatie www.rengervanderzande.com of contacteer Jeroen Vermeeren (jeroen@insightf1.com / +31 621 541 564).