Ingezonden persbericht

Visite steekt nieuwsgierige neus in badkamerkastje Badkamer geeft identiteit van de Nederlander bloot

Eindhoven, 8 december 2006 - Nederlanders zijn wel héél nieuwsgierige Aagjes... Zodra ze bij anderen op de badkamer zijn, bekijkt bijna een derde de badproducten die hun gastheer/-vrouw gebruikt (33%). Onder de dertiger bevredigt een op de tien zelfs hun nieuwsgierigheid door een vluchtige blik ín de badkamerkastjes te werpen. Dit blijkt uit onderzoek van Sanidrõme onder 570 Nederlanders. Wie niet gediend is van pottenkijkers in de badkamer, zorgt dus maar beter dat de deur op slot is.

Badkamer verlengstuk eigen identiteit
Op zich niet zo vreemd dat Nederlanders graag de badkamerkastjes van anderen besnuffelen. Eén blik in het kastje blijkt veel te zeggen over de gastheer/gastvrouw. Nederlanders zien hun badkamer namelijk als een waar verlengstuk van hun identiteit (29%). Kosten noch moeite worden bespaard om de ruimte naar wens in te richten. Een derde van de bevolking is zo trots op hun badkamer dat ze deze graag aan gasten laat zien. Maar of dat nu betekent dat ze ook graag willen dat de inhoud van hun badkamerkastje wordt geïnspecteerd...

Prijs niet belangrijk
Een familiebad (27%), de aanwezigheid van een radio (24%), bloemen en planten (16%) en een tv (8%)... De badkamer van Nederlanders is van alle gemakken voorzien en moet vooral huiselijk zijn. Opvallend is dat bij de inrichting prijs een ondergeschikte rol speelt. Badgaand en douchend Nederland vindt schoonmaakgemak (68%), een praktische indeling (68%) en comfort (62%) veel belangrijker. Koos van der Zanden, directeur bij Sanidrõme: "Badkamers worden steeds meer gezien als parel van het huis. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt een huis pas af als er een mooie badkamer inzit. Het moet en kan steeds comfortabeler en luxer. Niet zo gek dat mensen steeds trotser zijn en hun badkamergeheimen graag delen met anderen. Maar ongevraagd elkaars kastjes bespieden gaat misschien een stap te ver..."

Nog een aantal details uit het onderzoek:

* Nederlanders vinden een warm bad of warme douche tijdens gure dagen een van de leukste activiteiten van het najaar (77%)
* De badkamer is voor veel Nederlanders de enige plek in huis waar zij echt tot zichzelf komen (40%)
* Onder de douche of in bad worden de beste ideeën bedacht (27%)
* Een badkamerbezoek wordt graag veraangenaamd met een glas wijn of de krant (25%)
* Nederlanders gebruiken de badkamer af en toe als een echte SPA (14%) Over het onderzoek
Sanidrõme doet op continue basis markt- en consumentenonderzoek. In dit onderzoek is specifiek gevraagd naar het gebruik van de badkamer, de rol van de badkamer in het gezinsleven en naar de gewoonten daaromtrent. De gegevens in dit persbericht resulteren uit een onderzoek dat in opdracht van Sanidrõme door het onafhankelijke onderzoeksbureau Blauw Research is uitgevoerd. Het onderzoek vond via internet plaats onder 570 respondenten tussen de 30 en 65 jaar in de periode van 7 t/m 18 september 2006. Verschillende situaties rondom badkamerbeleving stonden in dit onderzoek centraal. Sanidrõme is van mening dat inzicht in de gewoontes en attitudes van mensen met betrekking tot persoonlijke verzorging en badkamergebruik een belangrijke rol speelt in haar productontwikkeling.

Over Sanidrõme
Sanidrõme is een coöperatieve vereniging die het vakmanschap van de badkamer- & sanitairspecialist waarborgt met als doel design en techniek op elkaar af te stemmen. Sinds 1993 werken onder de vlag van Sanidrõme 35 zelfstandige en erkende installatiebedrijven van sanitairproducten. De verkooppunten hebben elk een eigen badkamershowroom en bieden naast ontwerp en oplevering ook installatie. Voor meer informatie: www.sanidrome.nl