Consumentenbond

Consumentenbond eist goede informatievoorziening 8 december 2006
Reiziger beter af met nieuwe NS-dienstregeling?

De Consumentenbond verwacht net als de NS zelf problemen bij de invoering van de nieuwe NS-dienstregeling die in gaat op 10 december 2006. De bond eist dat de NS alles in het werk stellen om de reizigers goed, adequaat en tijdig te informeren wanneer treinen niet op tijd rijden of wanneer er verstoringen zijn. Dit door middel van omroepberichten en personeel op stations en in de treinen.

De Consumentenbond kan zich voorstellen dat een megaoperatie als deze met de nodige kinderziektes gepaard gaat, maar vindt dat de NS hier het ongemak voor de reiziger tot een minimum dienen te beperken. Een goede informatievoorziening richting de reiziger is hierbij een vereiste. Uit een klanttevredenheidsonderzoek van de NS blijkt dat de NS met name op dit punt nog altijd teveel onder de maat presteren.

De Consumentenbond vraagt zich daarnaast af of de nieuwe dienstregeling voor de verwachte sprong voorwaarts zorgt, namelijk minder gemiste aansluitingen, minder uitgevallen treinen en een betere punctualiteit. Deze hoge ambities van de NS klinken namelijk niet tot nauwelijks door in het Vervoerplan 2007. Het is dus nog maar de vraag of de consument beter af is met de nieuwe dienstregeling.

Onderzoek van de Consumentenbond naar de verwachtingen van zijn leden over de nieuwe dienstregeling bevestigt deze zorg. Slechts 13 procent verwacht een (sterke) verbetering terwijl bijna de helft (enige) verslechtering verwacht. Een kwart verwacht geen veranderingen. De Consumentenbond zal de mening van de reiziger over de nieuwe dienstregeling blijven monitoren. In de loop van januari 2007, als er een maand gedraaid is volgens het nieuwe spoorboekje, zal de bond opnieuw de ervaringen van zijn treinpanel meten.

De Consumentenbond zal de komende tijd de NS kritisch blijven volgen maar ook samen met andere reizigersorganisaties coöperatief meedenken om knelpunten zo snel mogelijk aan te pakken.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl