Verbond van Verzekeraars

Communicatie is een continu proces

Het geven van goede informatie is niet hetzelfde als goede communicatie. Een goede, maar zeer uitgebreide Financiële Bijsluiter wordt niet gelezen. Dat zei AFM-directeur Gerald Santing tijdens de jaarlijkse Politicibijeenkomst Pensioencommunicatie: begrijpelijk?!, die de Stichting Kring van Pensioen-Specialisten (KPS) vorige week organiseerde.

Santings inleiding stond bol van de oneliners. Zo waarschuwde hij pensioenadviseurs niet alles tegelijk te willen. Kijk, als mijn vrouw wil verbouwen, maak ik het altijd zo ingewikkeld dat het uiteindelijk niet doorgaat.
Over de informatieverstrekking zei Santing het prettig te vinden dat de sector zelf probeert de problemen op te lossen. Wij laten graag veel aan de markt over. Dat is goedkoper en efficiënter. Wij reageren vooral op alerts en trekken zoveel mogelijk met DNB op, zodat ook wij efficiënt kunnen opereren. Overigens noemde hij de indexatie ook niet alles. Indexatie op een slechte pensioenregeling is misschien wel een stuk minder dan geen indexatie op een heel goede regeling. Binnenkort hoopt de AFM duidelijkheid te verschaffen en brochures en best practices op internet te plaatsen. De zorgplicht ligt in de wetgeving verankerd. Alles wat u doet, moet in het belang van de klant zijn. Als het goed is, hebben we nog wel even. De tijd die ons rest, kunnen we mooi benutten om meer aan elkaar te wennen, besloot Santing.

Meten is cruciaal
Met een verrassend begin trok Loes van Rijsoort (Pension Officer/HR-specialist TNT Post) direct de volle aandacht. Ze zette een petje op, trok een jas aan en bezorgde de post. De ontvanger maakte de post geïnteresseerd open, maar de pensioenbrief verdween direct in een map. Van Rijsoort vroeg de aanwezigen om een reactie. Dagelijkse praktijk, riep de één. Eenrichtingsverkeer, riep een ander. Ik vind het al heel wat, riep ze. Deze mevrouw heeft de eerste hobbel al genomen: belangrijk, dus opbergen. Maar de ambitie van de Pensioenwet gaat verder en beoogt een deelnemer in staat te stellen een financiële planning te maken.
Volgens Van Rijsoort gaat een goede communicatie over Bewustzijn, Vertrouwen, Inzicht en Verantwoordelijkheid. Eerst terug naar de brief. Hoe kunt u ervoor zorgen dat deze wordt opengemaakt? Verstuur m eens samen met de bonus of aangetekend. Succes verzekerd! Een aantrekkelijke presentatie is een basiselement van effectieve communicatie. Net als vertrouwen. Je hoeft maar één foutje in de naam of geboortedatum te maken en je kunt wel ophouden. Het moet goed zijn. En het moet worden getoetst. Dat is heel belangrijk. Communicatie is een doorlopend proces.

Pensioenregister
Tijdens de bijeenkomst viel ook het woord pensioenregister, vooral in een inleiding van Gerry Dietvorst van Interpolis. Volgens hem staat het nut als een paal boven water. Het verhoogt het pensioenbewustzijn en de transparantie. Daarnaast is het uitermate efficiënt voor adviseurs, die meer tijd hebben voor advies. Ik vind het ook goed passen bij gidsland Nederland: de pensioenconsument kan beter keuzes maken.
Dietvorst denkt dat het een kwestie van tijd is voordat ons land een pensioenregister rijker is. Het is goed voor consument, adviseur, uitvoerder en bovendien kunnen we op de schouders van Denemarken en Zweden gaan staan.

Waarschuwingslampjes
Niet alleen adviseurs, maar ook politici werden geïnspireerd door het autovoorbeeld van Van Rijsoort. Zij vergeleek een pensioenboekje (waarin staat wat pensioen is, wie de afzender is, hoe het is geregeld en wanneer je zelf iets moet doen) met het instructieboekje van een auto. Slechts vier handen gingen omhoog toen ze vroeg wie het heeft gelezen, en haar reactie was: Ja, zeker toen u de radio aan wilde zetten! Vervolgens vroeg ze net zo lang door naar de andere elementen in een auto totdat iemand riep: lampjes. Van Rijsoort: Dat is toch geweldige communicatie. Als iets niet goed gaat, gaat er een lampje branden. Misschien moeten wij daar met onze pensioeninformatie ook naar toe. We moeten lampjes, of nog beter stoplichten, hebben die waarschuwen voor gevaar.
Tweede Kamerlid Stef Blok (VVD) noemde het een leuk voorbeeld, dat wel enige nuance behoeft. Voordat je achter het stuur kruipt, heb je rijlessen gehad. Bovendien moet er wel wat te kiezen zijn. En ten slotte zullen we meer moeten doen aan financiële educatie. Een opmerking waar Dietvorst zich in kon vinden. Als je naar financiële educatie kijkt, is Zwitserland een mooi voorbeeld. Daar begint het op de middelbare school, maar misschien moeten wij nog eerder beginnen. Op de Universiteit in Tilburg leggen we financiële begrippen uit op een kinderuniversiteit. En geloof me, het werkt, als je de juiste toon maar aanslaat.

Verzekerd!, december 2006