Ingezonden persbericht

debalie in december 2006

Een huis dat nooit de ramen en deuren eens flink openzet gaat snel stinken.
De Balie wil zich de komende jaren manifesteren met een internationale programmering en zich verknopen met andere 'zenuwcentra' in Europa en daarbuiten. De inzet is: werkelijke kennis van elkaar, nieuwe netwerken, minder clichébeelden, minder angst en een minder naar binnen gekeerde houding.
Met de manifestaties Resfest en A Rough Guide to Belgrade plaatst De Balie andere epicentra van politiek en kunst in het hart van Amsterdam. Paradiso en De Melkweg zijn hierbij vanzelfsprekende partners.
De tiende editie van Resfest wordt in 45 steden wereldwijd gevierd. Onderga drie dagenlang de meest dynamische en revolutionaire korte films, muziekvideo's, motion graphics, animaties, design, nieuwe media seminars, dj's, vj's en live muziek. Met daarbinnen het programma The Dutch Mix met Nederlands beste korte film-, video- en digitale cultuur.
Direct daarna verbindt De Balie zich voor drie dagen aan Belgrado. Deze Balkanmetropool is een van de meest interessante plekken die zich nu in een overgangsfase bevindt. Servië wordt getekend door het recente oorlogsverleden, de sterke invloed van leger, kerk, maffia en door de oude spelers die nog steeds op politieke sleutelposities zitten.
Tegelijkertijd is het een land met een enorm energieke culturele underground en staat er een generatie jonge creatieve geesten op die door de huidige visa-politiek niet of nauwelijks buiten de eigen grenzen kan kijken. Hoogste tijd dus om zich met een nieuwe generatie woordvoerders en kunstenaars te verbinden en dat klimaat te tonen; dat hart te laten kloppen in De Balie.
December is sowieso een zinderende feestmaand. Ook het Zina Platform en de serie 70|80 pakken uit. Zina biedt rond de Kerst met Zina Love Unlimited een interactieve datingshow. En op 30 december is het party time met Meeting the best minds of your generation. Vier 'm, deze laatste maand van 2006!

ma 4 december | 20.30 uur
De republiek
Vrije inloop voor en door kunstenaars en theaterlief-hebbers. Een avond met nieuw werk, interviews, improvisaties, repertoire en traditie met voorzetten van maatschappij discordia.

maandag 4 december | aansluitend

The Evening of Imaginary Media

Tijdens de avond spreekt Richard Barbrook over de imaginaire toekomst van kunstmatige intelligentie en de super-reële koude-oorlog agenda die hier schuil achter ging. Barbrook werkt momenteel aan een boek hierover dat onder de titel 'Imaginary Futures - From Thinking Machines to the Global Village' volgend voorjaar zal verschijnen.

Daarnaast wordt een preview gegeven van delen van de DVD, waaronder de son et lumière bewerking van 'On Imaginary Media' van Peter Blegvad, gebaseerd op de theaterperformance die hij in 2004 voor De Balie ontwikkelde.

Peter Blegvad treedt tevens op als zanger. Naast cartoonist en dichter werkte Blegvad in het verleden met cultbands als Faust, Slap Happy en Henry Cow en met avantgardisten als John Zorn. Ondertussen ontwikkelde hij een opmerkelijke solo-carrière als zanger en componist. Hij maakte ook furore met radiohoorspelen voor de BBC radio in London.

maandag 4 december | 20.30 uur

De imaginaire toekomst van de media ondergraven...

Ter gelegenheid van het verschijnen van het door De Balie samengestelde 'Boek en DVD van de Imaginaire Media' bij NAi Uitgevers in Rotterdam, pakt De Balie nog één keer uit met een intiem maar spectaculair programma rondom het concept van de 'imaginaire media'. Al eeuwen dromen mensen over het ultieme communicatiemedium dat het voortdurende alomtegenwoordige misverstand voor eens en altijd uit de wereld moet helpen - maar de miscommunicatie lijkt nog steeds onuitroeibaar....

In 2004 organiseerde De Balie een mini-festival over de dromen, visioenen, imaginaties van het ultieme communicatiemedium met een keur aan wereldvermaarde mediawetenschappers, media-archeologen, schrijvers, kunstenaars en filmmakers. Het boek en de DVD ronden deze archeologische expeditie nu af.

Het Boek van de Imaginaire Media is vanaf begin November verkrijgbaar via NAi Uitgevers in Rotterdam en in de betere boekhandel - met bijdragen van Siegfried Zielinski, Erkki Huhtamo, Bruce Sterling, John Akomfrah, Zoe Beloff, Edwin Carels, Timothy Druckrey, Richard Barbrook en onder redactie van Eric Kluitenberg (De Balie).

vrijdag 8 t/m zondag 10 december
D Nerve LAb presents:
RESfest10 - The DutchMix
Drie dagen aandacht voor visuele cultuur in De Balie met dynamische en revolutionaire korte films, muziekvideo's, motion graphics, animaties, design, nieuwe media seminars, dj's, vj's en live muziek.
Geniet van RESFEST's klassieke programma's als DESIGN, CINEMA ELECTRONICA, SHORTS, plus een speciaal programma met aandacht voor de beste RESFEST-films en video's van de afgelopen tien jaar. Tevens wordt via het programma The DutchMix aandacht besteed aan Nederlands beste korte film, video en digitale kunstcultuur. Speciale activiteiten zijn er op het gebied van kunst, design en nieuwe media installaties inclusief ADOBE seminars; Q&A sessies met o.a. gastregisseurs en filmmakers als Johan Kramer, Nieto, Rosto, Postpanic en meer. Geniet verder van premières, en klassiekers van Radiohead, Gnarls Barkley, Basement Jaxx, Mogwai, Jamie Lidell, Hot Chip, Underworld, Tiga en veel meer van topregisseurs als Michel Gondry, Mike Mills, Spike Jonze, Stefan Nadelman, Richard Fenwick, Shynola, Jonathan Glazer, Roman Coppola, Jonas Odell, Dougal Wilson en veel meer!
Resfest organiseert tevens activiteiten in de Sugar Factory en Bitterzoet én het pulserende eindfeest in Paradiso op 10 december.
Zie voor meer informatie over de films www.resfest.com en www.dnerve.com.

vrijdag 8 december | 22.00 uur
Cinema Electronica
Getalenteerde filmmakers maken de meest spannende videoclips voor o.a. de hip hop scène. Zo is er aandacht voor het werk van Robert Hales die voor Gnarls Barkley de video 'Smiley Faces' maakte, 'Grey Video' van Danger Mouse, Elsewhere, Cruz en Shane Lester met hun werk 'What You Standin' For' gemaakt voor DJ Uppercut (Japan), en werk van nieuwe talenten als David O'Reilly (Ierland) met de clip 'Szamar Madar' voor de Venetian Snares, Nadia Micault (Frankrijk) met het werk 'L'amour Made in Taiwan' speciaal gemaakt in opdracht van Sir Alice, Nicolas Randall (Australië) met 'All He Needs' dat gemaakt is in opdracht van Mike Mills dat enerzijds een parodie is op en anderzijds een hommage is aan de muziek van de bekende band Air.

zaterdag 9 december | 16.00 uur
Videoclipcultuur
Lezing door Leenke Ripmeester (NL) en Heide Peeters (België) over de videoclipcultuur waarbij Ripmeester en Peeters dieper ingaan op de videoclip in relatie tot de popcultuur. Wat is het belang en de impact van muziekvideoclips ten tijde van voortgaande globalisering? Peeters stelt dat videoclips typische artefacten zijn van het postmodernisme, en Ripmeester gaat nader in op de sociale receptie van muziekvideo's en de zogenaamde 'morele paniek' die rondom videoclips hangt.

zaterdag 9 december | 22.00 uur
The DutchMix: 'kroonjuwelen - hard times, good times, better times (documentaiire)
Een uniek tijdsdocument legt de geschiedenis van de graffiticultuur in Amsterdam bloot. Van de late 'punk' jaren zeventig tot het midden van de 'geasfalteerde' jaren tachtig. Via interviews met 'schrijvers' als SHOE, DELTA, nooit eerder vertoont filmmateriaal, en originele 'beats' van KUBUS, DELIC en MEN-O-DEE kruipt de maker in de haarvaten van deze subcultuur.

By Design
Een programma over innovatieve ontwikkelingen op het gebied van design, 'graphics' en animatie. Met werk van o.a. de talentvolle Takagi Masakatsu ('Bloomy Girls') en Impactist ('Ranch'), en oudgedienden als Ben Stokes (première 'Dub Projector') en Graham Woods.

zondag 10 december | 20.30 uur

7080 en Infowarroom i.h.k.v. Resfest: The Box en Kelderboxsex
Al sinds Elvis en The Beatles worden steeds dezelfde beelden gebruikt om popmuziek aan de man te brengen. De politieke en maatschappelijke ophef die regelmatig ontstaat over het vermeend toenemende seksisme en geweld in videoclips voegt zich in een cultuur waarin seksualiteit en geweld over de gehele linie steeds zichtbaarder worden. Afbeeldingen van geobjectiveerde vrouwelijkheid en sociale of etnische agressie nemen niet toe in aantal of heftigheid, maar eisen meer aandacht voor zichzelf op omdat andere beelden en symbolen wegvallen. Het gaat dan ook niet om de seks en het geweld an sich, maar om de morele waardering daarvan. De hedendaagse hedonistische videoclip kan dan gezien worden als een commentaar op wegvallende ethische kaders (politieke, institutionele, publieke kaders) en op de braakliggende symbolische orde in hedendaagse westerse beeldculturen.Zie ook www.infowarroom.org en www.generatie7080.nl.
zondag 10 december | 22.00 uur

The DutchMix shorts:
tits, asses & knees
Aandacht voor korte films, provocatieve muziekvideo's, experimentele kunstwerken en innovatieve animaties van bekende en getalenteerde Nederlandse film -en videokunstenaars. Er is werk te zien vvan Arno Coenen, Eddie Bal, Hester Scheurwater, Habbekrats, Wouter Stoter en Sabijn Peeters, Janneke Schra, Duijn & Smit, Bart Knook, Federico Campanale, en meer.

dinsdag 12 december | 20.30 uur
7080: Holocausterosie
De moord op de Joden in de Tweede Wereldoorlog heeft decennialang het morele bewustzijn bepaald. In discussies over legitimatieplicht, vrijheid of discriminatie dook de Tweede Wereldoorlog steevast op en leverde gevoelsargumenten voor de discussie ('Wat is er tegen legitimatieplicht?', 'De Tweede Wereldoorlog. We willen geen Ausweis bitte'). De betekenis van de Holocaust als het morele ijkpunt van de geschiedenis is door tal van factoren afgenomen en beleeft misschien wel zijn laatste opleving begin jaren `90 als de treinen met vluchtelingen uit voormalig Joegoslavië met open armen worden ontvangen. Drukt de Holocaust nog steeds zijn stempel op ons morele bewustzijn? Is het een juk waarvan we ons moeten bevrijden? En welke invloed hebben andere genociden als Rwanda en Srebrenica op ons denken over goed en kwaad? Zie ook www.generatie7080.nl

woensdag 13 t/m vrijdag 15 december
A Rough Guide to Belgrade
Drie dagen lang wordt De Balie omgetoverd tot een underground café in Belgrado, een hippe loungebar met kasbah/grandma-feel. Daarbinnen vindt een veelzijdig programma plaats met debat, film, videokunst en bands. Samen met De Melkweg brengen we de beroemdste band van Servië; Darkwood Dub en een icoon uit de underground electro-scene Belgradeyard Sound System. Beide meer dan representatief voor het bruisende nachtleven van de Balkanmetropool.
A Rough Guide to Belgrade is niet alleen een zoektocht naar de essentie van Belgrado, maar ook naar die van onszelf. Want staat Nederland er zoveel beter voor dan Servië? Ook hier zitten er barsten in ons zelfbeeld. De 'nationale identiteit' is in beide landen een veelbesproken issue, net als de vraag hoe we met ons verleden moeten omgaan. Nederland en Servië hebben daarbij ook nog eens een bijzonder moeizame relatie door het drama Srebenica -dat inmiddels zelfs tot onderdeel van de canon is 'gepromoveerd'(!)- en door het hier gevestigde Tribunaal.
De centrale vraag die we beantwoord willen zien is wat de brandstof voor maatschappelijke en culturele veranderingen is? Wat kunnen we leren van de kunstenaars, muzikanten en intellectuelen van Belgrado, dat afgelopen eeuw toneel was van meerdere oorlogen? Hoe gaan de jongeren van nu, die zijn opgegroeid tijdens de dictatuur van Milosevic' om met de gevolgen daarvan en hoe zien zij de toekomst? En hoe zien zij ons? A Rough Guide to Belgrade loodst ons door deze vragen.

woensdag 13 december | 19.00 uur
We are what we lost (5 korte films)
Een razendsnelle tour langs de angstaanjagende communistische buitenwijken van Nieuwe Belgrado, koeien, geloof en graven, en natuurlijk: eten. De meeste filmmakers van deze serie korte films studeren nog aan de Filmacademie, met uitzondering van Stefan Arsenijevic' (1977).
(A) Torsion
Stefan Arsenijevic', 2002, 15'.
Een snapshot van het sombere en bizarre leven in Sarajevo tijdens de belegering in de jaren negentig. Leden van het plaatselijke koor graven een tunnel om aan de andere kant in Parijs uit te komen voor een concert. Ze worden opgehouden door de koe van de buurman die ziek dreigt te worden. De film won in 2002 een Gouden Beer voor de korte film in Berlijn, en werd genomineerd voor een Oscar in 2003.
The cuban
Rastko Petrovic', 15'
Over een jonge boxer die opgroeit in de buitenwijken van Belgrado.
We are what we lost
Srdjan Mitrovic', 5' 36''
Deze korte documentaire is een mini-eerbetoon aan de relatie tussen voedsel, herinnering, liefde en verlies. Hoe het delen van de maaltijd families bindt.
Time to die
Marko Jeftic', 11' Twee oude vrouwen praten in het bejaardenhuis over hun verleden en hun houding ten opzichte van het leven en de dood.
Sasha the priest
Nikola Lez˲aic', 15'
Over een jonge priester, zijn visie op het christendom, het leven en de ongewone uitdagen die hij dagelijks aangaat.

woensdag 13 t/m vrijdag 15 december
Betty Ras rijdt naar Belgrado
Opening van de fotoexpositie van Betty Ras (1971, Rietveld Academie Amsterdam / Carnegie Mellon University Pittsburgh USA). Afgelopen maand reed zij in opdracht van De Balie naar Belgrado. De verschillende tijdslagen van de bewogen geschiedenis zijn daar duidelijk zichtbaar in de publieke ruimte. Ras legt met de blik van de buitenstaander Belgrado in beelden vast. De expositie in De Balie wordt geopend op woensdag 15 december om 18 uur.

woensdag 13 december | 20.30 uur
Openingsdebat: The State of Belgrade
Een discussie over Servië anno nu. Tevens geheugenopfrisser en blik op de toekomst. Deelnemers aan het debat zijn: Veran Matic (directeur onafhankelijke radio- en tv-station B92), Janko Baljak (regisseur van de film Vukovar-Final Cut), Dean Anastajevic (opiniemaker van het weekblad Vreme),Vladimir Arsenijevic (schrijver), Goran Svilanovic (ov) (Citizens Alliance of Serbia) en Snjez˲ana Milivojevic (media-analist Universiteit van Belgrado) en Vladimir Jeric (muzikant van Darkwood Dub). Zij gaan in debat over de recente ontwikkelingen, slepende kwesties en schetsen het huidige klimaat. Welke belangen worden beschermd door de huidige politieke inertie? Hoe kunnen we bewegingen 'rugdekking' geven? En: van welke waarden kunnen wij iets leren? Welke wederzijdse vooroordelen bestaan er? Wat moet er voor de toekomst gebeuren om uit de 'staat van zuurstofloosheid' te geraken? Voertaal Engels.

woensdag 13 december | 22.00 uur
Seven and a half
Miroslav Momcilovic, 2006, 35 mm, 110' (eng.)
Zeven verhalen 'uit de wijk' vervlechten zich met de Zeven Hoofdzonden in een gitzwarte komedie. Seven and a half is een sublieme schets van het alledaagse leven in de 'booming' wijk Nieuw Belgrado waar mensen worden geobsedeerd door hun zwaktes en voortgedreven door hun passies. Geen enkele vorm van moraliteit houdt ze tegen; ze hanteren hun eigen ethische opvattingen. Bijzonder is dat Momcilovic nooit moralistisch wordt. Hoofdzonden zijn geen doodzonden, maar een absurd gegeven in de context van het moderne leven die met een flinke dosis zelfironie en humor te lijf moeten worden gegaan.
Miroslav Momcilovic (1969) studeerde af als dramaturg aan de dramaopleiding in Belgrado en is naast filmregisseur, toneel- en scenarioschrijver (o.a van het scenario When I grow up I would be a kangaroo). Seven and a half is zijn debuut als regisseur en heeft in 2006 diverse prijzen gewonnen, o.a. op het Nationale Filmfestival van Montenegro. http://www.sedamipo.com/indexe.html

donderdag 14 december | 20.30 uur
Infowarroom Propaganda
Een avond over propaganda, met als lichtend voorbeeld de mediastrategieën van Slobodan Milosevic. Snjezana Milivojevic (voorzitter Media Center, Universiteit van Belgrado) vertelt aan de hand van beeldmateriaal uit het Servisch televisiearchief over de productie van instemming, vijandbeelden en angst, en over onafhankelijke media en publiek verzet. Academici en journalisten plaatsen de Servische mediamachinaties in een Nederlands kader en bekijken het functioneren van de massamedia in postmoderne mediadictaturen. Voertaal Engels.

donderdag 14 december | 19.00 uur
Vukovar - The Final Cut

Janko Baljak, 2006, betacam, 103' (eng.)
Vukovar - The Final Cut wil reecht doen aan de gebeurtenissen die zich in 1991 in de Kroatische stad Vukovar voltrokken. Vukovar was tot 1991 een rustige stad aan de Donau in het oosten van Kroatië, waar Serviërs en Kroaten vreedzaam samenleefden. Daarna brak de Kroatische onafhankelijkheidsoorlog uit waarbij velen de dood vonden. In deze film verbreken de ooggetuigen van toen -moeders en echtgenoten van hen die sneuvelden of vermist worden, maar ook soldaten en politieke leiders- het stilzwijgen. Janko Baljak (1965), studeerde film- en televisieregie aan de dramaopleiding in Belgrado en was een van de oprichters van B92 tv en film producties, waarvoor hij veel bekroonde documentaires maakte. De regisseur is aanwezig bij de vertoning, net als de producent Veran Matic. Voor meer informatie over de film: http://www.b92.net/specijal/vukovar-eng/

donderdag 14 december | 22.00 uur
Tomorrow Morning
Oleg Novkovic, 2006, 84', 35 mm (eng.)
Na twaalf jaar in Canada te hebben gewoond, keert Nele terug naar zijn geboortehuis in Belgrado. Daar treft hij zijn oude geliefde, vrienden en ouders. Ze brengen vier dagen door vol drank, drugs en sex, waarna niets meer hetzelfde blijkt. Tomorrow Morning is een liefdesdrama, maar ook een tragedie over emigranten die in exil gingen en worstelen met hun schuldgevoel daarover. Zoetsappig wordt het nooit. De docu-stijl cameravoering biedt een onwaarschijnlijk portret van een lost generation die gevormd is door de burgeroorlog, zonder dat daar verder aan wordt gerefereerd.
Oleg Novkovic (1968) studeerde film- en televisieregie aan de dramaopleiding in Belgrado en won met Why have you left me prijzen op verschillende festivals (Moskou, Rotterdam, New York etc.). Tomorrow Morning is de Servische inzending voor de Oscars dit jaar, en valt op door het scenario van Milena Markovi', het teamplay van de acteurs.

donderdag 14 december | 21.00 uur | De Melkweg
Belgrade Beats - muziekprogramma
maakt deel uit van de Electric Factory in Belgrado, een team jonge creatievellingen die nieuw leven blaast in de clubcultuur van Servië door bijzondere radioprogrammering en onconventionele evenementen. EWOX heeft een ondergrondse, ruwe sound: een fusie tussen electro, house, techno en subgenres. Hij deelde zijn draaitafels met o.a: Matthew Herbert, Swayzak, Anthony Rother, Cle (Maertini Broes), Mathias Schaffhauser, Terence Fixmer, Aaron Hedges, Gino Castagnettee en Exploding Plastix.
Een van de beste groepen die de Servische muziekscène de afgelopen 15 jaar te bieden had (en heeft!). In de electro-noise-dub die Darkwood Dub speelt, klinkt de stem van een jonge generatie die tijdens de oorlogsjaren worstelde om zijn 'normale' leven te behouden. Niet alleen in Servië maar in alle deelstaten van voormalig Joegoslavië. Een les over hoe het is 'anders te zijn', levend aan de frontlinie, maar dan verpakt als alternatieve rockband. Opgericht in 1988 bestonden hun eerste experimenten uit het mixen van reggae grooves en vervormde gitaargeluiden met emotionele teksten. Tegen de tijd dat hun debuutalbum in de winkels lag (1994) waren ze de meest populaire underground band van Belgrado. Dit ondanks de geringe airplay en bewuste afwezigheid in de media. Hun tweede album werd in 1996 door de Joegoslavische pers, bijna unaniem, verkozen tot het beste van het jaar. Ze staan erom bekend nauwelijks op te willen treden buiten Belgrado (vanwege de technische eisen die ambitieuzer en ongewoner zijn dan de lokale (Servische) standaard) maar desondanks heeft Amsterdam ze weten te strikken.
Dit zijn bij uitstek de pioniers van de jonge, opkomende electronische muziekscène in Belgrado. Altijd aan het componeren, het promoten van buitenlandse gelijksoortige artiesten of gewoon druk met het geven van concerten over de hele wereld. BYSS blijft zichzelf opnieuw uitvinden en zoekt naar de relatie tussen natuurlijke en digitale geluiden. Niet ingegeven vanuit een academische context, maar vanuit een vergeten donkere binnentuin, tussen de wolkenkrabbers. Ga op verkenning in instinctieve wereld achter jazz en electronische muziek.

vrijdag 15 december | 18.00 uur
More Rough Guides boekpresentaties
Van turbo tot retro. Kroegentocht in Belgrado (werktitel) van Jelica Novakovic-Lopusina (professor aan de faculteit Filologie en hoofd Nederlandse Studies aan de Universiteit van Belgrado) en Sven Peeters (Antwerpen, 1977, schrijft o.a. voor De Morgen en Gierik en onderwijst in Belgrado). > Een allochtoon en een autochtoon ogenpaar zien beter dus ontdek met hen waarom Belgrado Sin City wordt genoemd en tot de bruisendste hoofdsteden van Europa wordt gerekend. > Beograd Gazela - presentatie van een reisgids over een Roma krottenwwijk door Kraja - Association for Art, Culture and Commuunication uit Wenen. > Stedelijke krottenwijken zoals die onder de Gazela brug in Belgrado worden doorgaans afgeschermd van de publieke blik. Via de vorm van een reisgids willen Can Gülcü en Eduard Freudmann een witte plek, een non-plek, op de stadplattegrond integreren in de stedelijke topografie. In hun presentatie bieden ze inzicht in hun onderzoek in de Roma-wijk en de situatie van de Roma en hun dagelijkse confrontatie met racisme en onverschillig

vrijdag 15 december | 19.00 uur
Pretty Diana
Boris Mitic, 2003, 45' betacam (eng.)
Pretty Diana volgt een groep Roma die, als ware alchemisten, oude Citroën's (2CV's en 'Diana's) transformeren tot gerecycelde, futuristische voertuigen. Met deze ingenieus 'gestripte' wagens verzamelen ze afval, wekken ze elektriciteit op én omzeilen belastingen, de verplichting van een rijbewijs en komen dus in botsing komen met de politie. Deze charmante, scherpe film maakte een zegetocht langs de kleinere Europese festivals en won daar elf prijzen.
Boris Mitic is journalist en documentairemaker. Pretty Diana is zijn eerste documentaire, daarna maakte hij UNMIK Titanik over honderd mensen die een door UN bewaakt gebouw vier jaar lang niet konden verlaten.

vrijdag 15 december | 20.30 uur
Belgrade Art Scene
Curator en kunstcriticus Jelena Vesic (1974) stelt voor deze avond een speciaal videoprogramma samen waarin de rol van de kunst in de samenleving en in de publieke ruimte centraal staat. Wat is de rol van de kunstenaar in een globaliserende wereld, en aan welke veranderingen is die onderhevig in de razendsnel veranderende voormalig socialistische staten in Oost Europa?
De avond wordt versterkt met bijdragen van soundperformer DJ Luka Toyboy (1981) die sinds 2000 Belgrado bestookt met zijn electronische muziekexperimenten.
Voertaal Engels.

vrijdag 15 december | 22.00 uur
Tomorrow Morning
Oleg Novkovic, 2006, 84', 35 mm (eng.)
(zie voor filmbeschrijving donderdag 14 december)

vrijdag 15 december | 19.00-21.30 uur
Negotiating Kosovo
Met een exclusief en speciaal voor de gelegenheid ontwikkeld simulatiespel worden de besprekingen over de toekomst van Kosovo nagespeeld. Het biedt inzicht in het gedrag van betrokken landen en grootmachten zoals Servië, Kosovo, VS, EU en Rusland, maar ook over onderhandelingstactieken in het algemeen. Met een inleiding en nabespreking door Paul Meerts, expert en trainer op het gebied van multilateraal onderhandelen bij Instituut Clingendael. Deelnemen aan deze simulatie? Voor de Kosovo-game is er plaats voor een beperkt aantal deelnemers (ca 50) dus reserveer tijdig! Aansluitend om 21.30 openbaar debat over de uitkomsten van het spel en de huidige stand van zaken rond Kosovo. Voertaal Engels.

vrijdag 15 december | 23.00 uur
Muziek
DJ Ewox draait in de foyer van De Balie
(zie ook donderdag 14 december)

doorlopend in de foyer:
Belgrade Tourist Info Point
Installatie van Vladimir Jeric (Vlidi). De installatie maakt van De Balie een interactief café, rechtstreeks in verbinding met café Domomladine in Belgrado.

zaterdag 16 t/m zaterdag 23 december
De Roze Filmdagen
De tiende editie van de Roze Filmdagen biedt tien dagen lang 47 speelfilms, documentaires en korte filmprogramma's tijdens 62 voorstellingen, een forum, schoolvoorstellingen, een grand opening in City, een opening party in '11' en een closing party in Vrankrijk.Verscheidene filmmakers zijn aanwezig. De Roze Filmdagen biedt veelal premières van het beste van recente gay cinema, en ook de korte filmprogramma's zoals bijvoorbeeld Adventures in Dating, Global Men en Pot-pourri Populaire Internacional geven een goed beeld wat er wereldwijd op gay filmgebied gebeurt. Daarnaast is de Roze Filmdagen de afgelopen jaren steeds meer een ontmoetingsplek geworden voor Nederlandse gay filmmakers, Made in Holland en De L aan het Woord presenteren Nederlandse producties op het grote doek.Traditiegetrouw zijn er weer een aantal thema's waaraan extra aandacht wordt besteed. Dat zijn dit jaar onder andere het Nieuwe Europa en de gecompliceerde relaties met bloedverwanten. Weliswaar niet officieel een thema dit jaar, maar detective-, horror- en thrillerfans opgelet! Zombiefilm Creatures of the Pink Lagoon is eigenlijk om te lachen en 18.15 Uhr ab Ostkreuz ook, maar deze gender-bender Miss Marple-parodie is toch ook best wel een beetje spannend. In Show Me wordt de lesbische yuppie Sarah gekidnapped door twee grungy tieners en kippenvelfilms zijn het Kroatische Fine Dead Girls, waarin een lesbisch stel wordt geterroriseerd door hun huisbazin en haar zoon, en Switchblade Romance, een heuse slasher met lesbische twist die je anderhalf uur op het puntje van je stoel zal houden!

dinsdag 26, woensdag 27 en donderdag 28 december | 20.30 uur
Zina Love Unlimited
Een interactieve datingshow met muziek, dans en theater. Alle vragen, wensen en eisen die jij, als jonge alleenstaande stedeling, zou willen voorleggen aan een huwelijkskandidaat, komen hier voorbij. En beter nog, je kunt ze zelf stellen. Een frisse blik op een oeroud onderwerp, een show tussen fictie en werkelijkheid.

zaterdag 30 december 20.30 uur
7080: Meeting the best minds of your generation
Eindejaarsfeest waarin je met de zelfbenoemde en gekozen crème de la crème van de generatie 7080 het jaar uit kunt luiden. Met jaaroverzichten, muziek en reflecties.

decemberoverzicht

maandag 4 december | 20.30 uur

Boekpresentatie en performances.

ma 4 december | 20.30 uur
De republiek

vrijdag 8 t/m zondag 10 december
D Nerve LAb presents:
RESfest10 - The DutchMix
Drie dagen aandacht voor visuele cultuur in De Balie.
Zie voor meer informatie over de films www.resfest.com en www.dnerve.com.

zondag 10 december | 20.30 uur Paradiso
7080 en Infowarroom
i.h.k.v ResFest: The Box en kelderboxsex

dinsdag 12 december | 20.30 uur
7080: Holocausterosie

woensdag 13 t/m vrijdag 15 december
A Rough Guide to Belgrade
Debat, café, film én muziek in de Melkweg

zaterdag 16 t/m zaterdag 23 december
De Roze Filmdagen

dinsdag 26, woensdag 27 en donderdag 28 december | 20.30 uur
Zina Love Unlimited

zaterdag 30 december 20.30 uur
7080: Meeting the best minds of your generation

te gast in De Balie:

tot zondag 3 december:
International Documentary Filmfestival Amsterdam

woensdag 6 december | 16.30 uur
Onderwijs Consumenten Organisatie (OCO)
Zie www.onderwijsconsument.nl

woensdag 6 december | 20.00 uur
SLAA: Poëziecafé
Met Frans van Dixhoorn, Tonnus Oosterhoff en Toon Tellegen, muziek door Albert van Veenendaal (piano)

woensdag 6 december | 20.00 uur
Eutopia: kunst en cultuur in het Midden-Oosten

donderdag 7 december | 19.00 uur
IKV: Nederland en Kasjmir, koopman of dominee?

maandag 11 december | 20.00 uur
SLAA: Over de grens
Met Hella de Jonge (lezing), Margot Dijkgraaf (gesprek). Muziek: Freek de Jonge (met begeleiding).

woensdag 13 december | 20.00 uur
SLAA: Het scheppingsverhaal: Jessica Durlacher

maandag 18 december | 20.00 uur
SLAA: Het scheppingsverhaal: Marcel Möring

debalie
Kleine-Gartmanplantsoen 10
1017 RR Amsterdam
t: 020-5535151 (tijdens kantooruren)
t: 020-5535100 (telefonisch reserveren 17-21 uur)
e: balie@balie.nl
w: www.debalie.nl
bereikbaar met tram 1, 2, 5, 6, 7 en 10
kaartverkoop
Kaarten zijn te koop (toeslag ¤ 0,50) en te reserveeren via www.debalie.nl
De kassa is dagelijks geopend
van 17-21 uur, in het weekend vanaf anderhalf uur vóór aanvang programma
De Balie wordt structureel gesubsidieerd door het Ministerie van OCW en de Gemeente Amsterdam
Zie www.debalie.nl voor het meest actuele overzicht