Gemeente Maastricht

Maastricht-Brussel Express sluit regio aan op Europees Hogesnelheidsnet

Vanaf maandag 11 december a.s. is het zo ver: Limburg is aangesloten op het Europese Hogesnelheidsnet door middel van de Maastricht-Brussel Express. Deze trein - die met een topsnelheid van 200 kilometer per uur het midden houdt tussen een TGV en een traditionele intercity, verbindt Maastricht ieder uur rechtstreeks met Luik en Brussel in een totale reistijd van 1 uur en 20 minuten. Te Liège Guillemins en Brussel-Zuid kan overgestapt worden op de Thalys naar Parijs (totale reistijd 2.58 uur vanaf Maastricht), in Brussel-Zuid op de Eurostar naar London (4.19 uur) en in Brussel-Noord op de treinshuttle naar Brussels Airport (1.49 uur)

De MBE is een samenwerking van NMBS, NS en HST Connect. De NMBS neemt het overgrote deel van de exploitatiekosten voor haar rekening. HST Connect draagt hierin bij voor ¤ 455.000.

De Maastricht-Brussel Express (MBE) is vooralsnog een proef van twee jaar, die als geslaagd wordt beschouwd als er gemiddeld 1400 reizigers dagelijks gemiddeld 110 kilometer over het traject afleggen. Uit marktonderzoek is gebleken dat deze aantallen haalbaar zijn, met name in het zakelijk verkeer. Nu maken gemiddeld 600 mensen dagelijks deze reis per trein. Een veelvoud reist per auto.

Het project HST Connect Maastricht-Luik behelst meer dan alleen een bijdrage in de exploitatie van de Maastricht-Brussel Express. Het gaat ook om technische aanpassingen, marktonderzoek en marketing. Het project van in totaal 1,8 miljoen euro wordt medegefinancierd door de Europese Unie (EFRO, ¤ 907.000), de provincie Limburg en de gemeente Maastricht (elk ¤ 400.000), en met strategische ondersteuning van de stad Luik (¤ 30.000). Niet alleen financiële investeringen hebben de MBE mogelijk gemaakt, maar ook de medewerking van de gemeente Eijsden die bereid was om gedurende de proefperiode af te zien van een treinstop in haar gemeente, in ruil voor extra busvervoer. Daarmee heeft Eijsden een essentiële bijdrage geleverd aan deze voor de hele regio zo belangrijke treinverbinding.

Hoge snelheid, laag tarief, tickets via Internet
De MBE is een trein die technisch het midden houdt tussen een traditionele intercity en een TGV. Vooral ook vanwege de beschikbaarheid van het hogesnelheidstraject Luik-Leuven haalt deze trein een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Vanaf eind 2007 gaan er nog enkele minuten van de reistijd af als de werkzaamheden rond Liège-Guillemins zijn afgerond. In 2008 / 2009 kan opnieuw een tijdwinst van enkele minuten worden bijgeschreven als de werkzaamheden op het traject Leuven - Brussel zijn afgerond. De gemiddelde snelheid Maastricht-Brussel evenaart hiermee de toekomstige gemiddelde snelheid van de Thalysverbinding Amsterdam - Brussel.

Een belangrijke doelstelling van het project HST Connect Maastricht-Luik is om treintickets goedkoper te maken door de tarieven af te stemmen op de binnenlandse tarieven van de Belgische spoorwegen. Daardoor kost een enkeltje tweedeklas Maastricht - Brussel slechts ¤ 17,10 en Maastricht - Luik ¤ 5,40. Er zijn ook goedkopere tickets voor doelgroepen. De tickets voor de MBE kunnen via Internet worden gekocht én geprint waardoor een gang langs loket of automaat overbodig wordt. Overigens zijn de tickets uiteraard ook te koop in het station Maastricht. De Maastricht-Brussel Express website gaat op maandag 11 december in de lucht: www.maastrichtbrusselexpress.nl.

www.maastrichtbrusselexpress.nl