AutoRai

Opvolger succesvolle Å koda Fabia staat in de startblokken

(12/11/2006)
De Autosalon van Genève, begin maart 2007, heeft de wereldprimeur van de nieuwe Å koda Fabia Hatchback. Nog geen maand later volgt de Nederlandse première tijdens de AutoRAI 2007, waarna de vijfdeurs Å koda uit de startblokken komt en laat in het voorjaar koers zet naar de Nederlandse Å koda-dealers.
De Å koda Fabia is totaal vernieuwd, zonder de gewaardeerde eigenschappen van de in 2000 in Nederland geïntroduceerde eerste generatie uit het oog te verliezen. Behalve door het fris ogende en sportieve design, valt de tweede generatie bovendien op door in zijn klasse de meeste hoofd- en knieruimte achterin te bieden.

De riante ruimte voorin blijft natuurlijk behouden, maar de bagageruimte is behoorlijk gegroeid: van 260 liter naar 300 liter. Met de achterbank neergeklapt stijgt het volume zelfs van 1.016 liter naar
1.163 liter. Met zijn verruimde buitenafmetingen van 3.992 mm in de lengte, 1.642 mm in de breedte en 1.498 mm in de hoogte, behoort de nieuwe Fabia tot de grootste autoâs in zijn klasse.

Hoofdairbags
Ook op het gebied van veiligheid is de Å koda Fabia gegroeid. Zowel voor- als achterin kunnen de inzittenden, in het geval van een aanrijding, voortaan beschermd worden door hoofdairbags. Nieuw is een extra bevestigingspunt voor kinderzitjes om de voorwaartse beweging van een kinderstoeltje bij een kop-staartbotsing te beperken.

De optielijst van de nieuwe Fabia vermeldt verder zaken die eerder alleen voor autoâs uit hogere segmenten beschikbaar waren. Zo biedt Å koda, als alternatief voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak, een zestraps Tiptronic automaat. Opties zoals de elektronisch geregelde airconditioning âClimatronicâ, Bluetooth handsfree telefoonvoorbereiding, de genoemde hoofdairbags of een audiosysteem met aansluitmogelijkheid voor een externe geluidsbron, zoals een iPod of een andere MP3-speler, onderstrepen het doordachte ontwerp.

Partikelfilter
Bij de introductie van de Å koda Fabia zijn maar liefst zeven motoren beschikbaar: vier benzinemotoren, met vermogens van 44 kW, 51 kW, 63 kW en 77 kW, en drie dieselmotoren met 51 kW, 59 kW of 77 kW aan vermogen. De laatste twee zijn bovendien te voorzien van een diesel partikelfilter. Beide 1,2-liter driecilinder benzinemotoren beschikken met 44 kW en 51 kW over 4 kW méér vermogen dan hun voorgangers. Alle motorvarianten hebben een handgeschakelde versnellingsbak, de 1.6 77 kW 16V is ook leverbaar met een zestraps Tiptronic automaat.

Succesnummer
De huidige generatie Fabiaâs kan absoluut een succesnummer genoemd worden. Wereldwijd hebben meer dan 1,5 miljoen autoâs hun weg naar de klant gevonden. In Nederland zijn tot nu toe bijna 30.000 Fabiaâs verkocht.

Prijzen van de Nieuwe Fabia Hatchback zijn nog niet bekend. De Fabia Combi blijft voorlopig ongewijzigd in het programma.