DaimlerChrysler viert 50 jaar productie in Brazilië
(12/11/2006)
In 2006 is een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van
DaimlerChrysler bereikt, omdat het concern dit jaar de 50ste
verjaardag viert van haar fabriek in het Braziliaanse Sao Bernardo do
Campo. De ceremonie ter gelegenheid van dit jubileum werd bijgewoond
door Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de Raad van Bestuur van
DaimlerChrysler, en Andreas Renschler, bij DaimlerChrysler
verantwoordelijk voor trucks & bussen.
Laatstgenoemde gebruikte de gelegenheid om te benadrukken dat de
productiemethoden een maatstaf zijn geweest voor andere fabrieken
wereldwijd. âIn de laatste vijftig jaar hebben we hier in Brazilië
bijna 1,6 miljoen bedrijfsautoâs gebouwd. Vijf van de tien trucks en
zeven van de tien bussen op de Braziliaanse wegen hebben een ster op
de neus. En in het luxe personenwagensegment heeft Mercedes-Benz
momenteel een marktaandeel van 36 procent dankzij de C-, E- en
S-Klasse.â
Pionier in innovatie
De geschiedenis van Mercedes-Benz in Brazilië is altijd
gekarakteriseerd door de drang naar vernieuwing. Zo is de toepassing
van efficiënte dieselmotoren voor het vervoer van goederen en
passagiers pas in een stroomversnelling gekomen nadat Mercedes-Benz er
in 1956 dieselmotoren introduceerde en tot standaard verhief. In 1998
volgde een nieuwe mijlpaal toen Mercedes-Benz de eerste elektronisch
aangestuurde dieselmotoren in Brazilië introduceerde, gevolgd door
andere innovaties zoals aardgasmotoren, schijfremmen voor trucks, ABS
en ASR. Tegenwoordig is de Braziliaanse fabriek verantwoordelijk voor
de ontwikkeling en productie van buschassis en de lichte trucks uit de
Axor-serie. Het uit 1991 stammende Center of Technological Development
(CTD) is toonaangevend op het gebied van bedrijfsautoâs en niet alleen
het grootste in zijn soort in Latijns-Amerika, maar ook het grootste
Mercedes-Benz testcentrum buiten Duitsland.
Uitbreiding van activiteiten
De activiteiten in Sao Bernardo do Campo gingen in 1956 van start met
862 werknemers. Vier jaar later was dat aantal gegroeid naar 5.600 en
vandaag de dag werken er in de fabriek 11.500 mensen. De groei van de
fabriek heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van een aantal
projecten, zoals de bouw van de nieuwe hoofdstad Brasilia en de
vliegvelden van Sao Paolo en Rio de Janeiro. Ook het plaatsje Sao
Bernardo do Campo heeft geprofiteerd van de komst van de fabriek. Had
de stad in 1950 nog 30.000 inwoners, ondertussen is dit aantal
uitgebreid tot 723.000. Ook Mercedes-Benz ontwikkelde zich in Brazilie
in een vergelijkbaar tempo. In 1979 werd in Campina een fabriek voor
bussen gebouwd. Vandaag de dag vinden daar vooral de activiteiten
plaats op het gebied van technische ondersteuning, after sales en de
ontwikkeling van dealernetwerken. Bovendien opende in 1999 in de stad
Juiz de Fora in de provincie Minas Gerais een personenautofabriek,
waar aanvankelijk de A-Klasse werd gebouwd. Tegenwoordig loopt daar de
C-Klasse daar van de band en in het eerste kwartaal van 2007 komt daar
de C-Klasse Sportcoupé voor de Europese markt bij.
BedrijfsautoRAI