Ingezonden persbericht


Persbericht

Consumenten hechten weinig waarde aan commerciële kerstkaarten

~ Onderzoek van SPSS maakt duidelijk dat kerstmailings nog te vaak de plank misslaan ~

Gorinchem, 11 december 2006 - Het grote aantal niet-relevante aanbiedingen aan consumenten tijdens de feestdagen heeft een negatief effect op de respons van marketingcampagnes. Dit blijkt uit een onderzoek van predictive analytics-specialist SPSS.

Volgens 71 procent van de consumenten is minstens de helft van alle direct mail die zij ontvangen tijdens de periode rondom kerst voor hen niet van belang. De voorbeelden lopen uiteen van studenten die een 'feestelijke' aanbieding krijgen voor een hypotheek tot gehuwde stellen die een aanbod ontvangen van een relatiebemiddelaar. Commerciële kerstkaarten doen het niet veel beter; ongeveer 50 procent van de ondervraagden gaf aan het niet belangrijk of zelfs zeer vervelend te vinden om een kerstkaart te ontvangen van bedrijven.

"Voor en tijdens de kerstdagen ontvangen consumenten meer post dan normaal", zegt Frank Passtoors Country Manager bij SPSS Benelux bv. "Als je niet de juiste doelgroep bereikt loop je als onderneming het gevaar dat klanten zich storen aan de mailing of zelfs geen klant meer willen zijn. Daarom moeten commerciële partijen alles in het werk stellen om ook in deze periode niet-relevante campagnes te voorkomen."

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat 80 procent van de respondenten 'nooit' of 'zelden' een aankoop doet naar aanleiding van een direct marketing-campagne tijdens de kerst. Dit geeft aan dat organisaties anders moeten gaan denken over de manier waarop zij hun klanten benaderen. Vooral tijdens de feestdagen, omdat de juiste campagne die goed getimed is wel degelijk goede resultaten kan hebben.

"Direct marketing behoort te gaan over het doen van een gericht aanbod dat aansluit bij de behoeften van de individuele klant", vervolgt Passtoors. "Een meer persoonlijke benadering kan ervoor zorgen dat je als onderneming een positieve indruk achterlaat bij potentiële klanten in plaats van ergernis te veroorzaken. Een goede direct marketing-campagne is gebaseerd op onderzoek, zodat de onderneming gedrag kan voorspellen en kan anticiperen op de persoonlijke voorkeur van de consument."

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De predictive analytics-technologie van SPSS optimaliseert bedrijfsprocessen doordat klanten hiermee beter in staat zijn zich op de kernactiviteiten te richten en te presteren. Met de opname van predictive analytics in de bedrijfsprocessen worden organisaties 'voorspellende ondernemingen'. Zij zijn hiermee in staat om dagelijks weloverwogen beslissingen te nemen, waarmee bedrijfsdoelstellingen gerealiseerd worden en meetbare concurrentievoordelen bereikt worden. Meer dan 250.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen vertrouwen op de technologie van SPSS. SPSS is opgericht in 1968 en het hoofdkantoor is gevestigd in Chicago, Illinois. Meer informatie: http://www.spss.nl.

Persinformatie

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien van LEWIS, Global Public Relations: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com

Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS: Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com