Singer Laren ontdekt unieke tekening Max Liebermann

St.singer memorial foundiation

Laren, 11 december 2006

Singer Laren ontdekt unieke tekening Max Liebermann

Nog t/m 7 januari is in Singer Laren de verloren gewaande tekening van de Duitse kunstenaar Max Liebermann te zien, in de tentoonstelling 'Loving Art. De William & Anna Singer Collectie'. Het werk werd herontdekt bij recent onderzoek naar de collectie van het echtpaar. De tekening is een portret van de Belgische kunstenaar Constantin Meunier. Het werk was in het bezit van de Singers die het schonken aan het door hen opgerichte Washington County Museum of Fine Arts in Hagerstown (VS).

Liebermann portretteerde Meunier in 1897 toen de laatste in Berlijn was voor een tentoonstelling van zijn werk. Tot nu toe was het portret alleen bekend van een foto uit 1897 en verwijzingen in Liebermann's correspondentie. Max Liebermann (1847-1935) werkte ondermeer in Parijs, Barbizon, en tot ca. 1900 ook regelmatig in de kunstenaarskolonie Laren. Onder invloed van Gustave Courbet, Jean-François Millet en Jozef Israëls koos Liebermann er aanvankelijk voor het leven van de landarbeider uit te beelden. Later werd zijn werk meer beïnvloed door de Franse Impressionisten. Liebermann leverde een belangrijke bijdrage aan de doorbraak van de moderne schilderkunst, ondermeer door zijn deelname aan de Berliner Secession, waar twee jaar geleden in Singer Laren een expositie aan was gewijd.

Constantin Meunier (1831-1905) is vooral bekend geworden als beeldhouwer. Ook Meunier vond inspiratie in het harde leven van de arbeider en was daarin een geestverwant van Liebermann. In november 1897 exposeerde Meunier in Berlijn en Liebermann organiseerde ter ere van hem een diner op 21 november. Dezelfde dag schreef Liebermann aan museumdirecteur Wilhelm Bode: 'Vorigen Donnerstag habe ik Meunier gezeichnet'. Meunier moet dus op 18 november 1897 zijn geportretteerd. Een jaar later werd het portret afgebeeld in het tijdschrift PAN. De directeur van de Nationalgalerie Hugo von Tschudi wilde het voor zijn museum verwerven maar Meunier wilde er onder geen beding afstand van doen. Een publicatie uit 1900 bevestigt dat Meunier toen de eigenaar van zijn eigen portret was.

Meuniers nalatenschap, hij overleed in 1905, is tot 1936 door zijn familie beheerd waarna de collectie overging naar de Belgische Staat. Op dat moment behoorde het portret al niet meer tot de collectie. In 1934 schonken Anna en William het aan hun museum in Hagerstown. Hoe en wanneer het echtpaar Singer dit portret verworven heeft is vooralsnog onduidelijk.

De ontdekking van het Portret van Constantin Meunier door Max Liebermann is voor de geschiedschrijving van het oeuvre van Liebermann een belangrijke vondst. Een eeuw lang was het alleen bekend van een foto en uit geschreven bronnen. Nu het werk weer opgedoken is, kan het opnieuw bewonderd worden. T/m 7 januari 2007 in Singer Laren. Daarna gaat het terug naar Amerika.

Max Liebermann (1847-1935)
Portret van Constantin Meunier, 1897
Zwart krijt op papier, 71 x 58,5 cm.
Gesigneerd r.o.
Collectie Washington County Museum of Fine Arts, Hagerstown (MD), USA.

Voor de redactie: voor informatie en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Lucas Bonekamp, publiciteit@singerlaren.nl, 035-539 39 50, 06-54682650