Goede doelenorganisaties maken Nederland socialer.
Goede doelenorganisaties maken Nederland socialer.
Succesvolle inzameling in 2005 en recordbedrag aan bestedingen voor
maatschappelijk nuttige doelen.
Zowel donateurs van goede doelenorganisaties als HBO-studenten van de
Haagse Hogeschool blijken het belang van deze organisaties hoog te
waarderen. Zij zouden het een gemis vinden als goede
doelenorganisaties verdwijnen. Van de jongeren denkt 72% dat goede
doelenorganisaties de samenleving socialer maken, 67% van de donateurs
denkt dit ook. Een kwart van de jongeren denkt dat ze in de toekomst
méér zullen geven dan de huidige 25-plussers. Dit zijn enkele
resultaten uit het Nederlandse Donateurspanel en een onderzoek op de
Haagse Hogeschool over de kracht van de goede doelen in de
samenleving. Het Nederlandse Donateurspanel is een initiatief van WWAV
in samenwerking met NetQuestionnaires en Wegener DM.
Uit de jaarlijkse rapportage van het CBF over fondsenwerving en
bestedingen blijkt dat er in 2005 een recordbedrag van EUR 2,5 miljard
is besteed aan charitatieve, culturele, wetenschappelijke of andere
het algemeen nut beogende doelstellingen. Daarvan is bijna de helft
aangewend voor internationale hulp, 23% voor welzijnsprojecten, 13%
voor gezondheidszorg in Nederland en 16% voor natuur en milieu. Deze
bijdrage van de goede doelenorganisaties was mogelijk dankzij
subsidies, loterijen en de publieke fondsenwerving.
De baten uit eigen fondsenwerving van goede doelenorganisaties die
zich op het brede publiek richten, bedroegen in 2005 EUR 995 miljoen.
Dat is EUR 45 miljoen meer dan het voorgaande jaar. Daarnaast heeft
het publiek ruim EUR 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de gevolgen
van de tsunami.
De kleinere organisaties (tot EUR 2,5 miljoen baten uit eigen
fondsenwerving) hebben het, net als in 2004, moeilijk gehad. De
grootste instellingen (meer dan EUR 12,5 miljoen baten uit eigen
fondsenwerving) zijn het succesvolst wat betreft beheersing van de
wervingskosten. De subsidie-inkomsten van de grootste instellingen
groeiden met 15%.
Deze gegevens zijn te vinden in het Verslag Fondsenwerving 2005 van
het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Het verslag wordt maandag 11
december 2006 gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op de Haagse
Hogeschool te Den Haag.
Een van de sprekers is de heer Simon Jelsma. De heer Jelsma is bekend
vanwege zijn jarenlange betrokkenheid bij goede doelen. Vijftig jaar
geleden sprak hij zich in de Pleinpreken in Den Haag al uit tegen
onrecht en benadrukte hij het belang om goede doelenorganisaties te
steunen. Hij zal zijn visie geven op de "kracht van de goede doelen in
de samenleving."
Verder wordt onder meer aandacht besteed aan de uitslagen van het
periodieke Nederlandse Donateurspanel. Deze worden vergeleken met
opvattingen van de studenten van de Haagse Hogeschool.
Amsterdam, 6 december 2006
Centraal Bureau Fondsenwerving