Centraal Bureau Fondsenwerving

Goede doelenorganisaties maken Nederland socialer.

Goede doelenorganisaties maken Nederland socialer. Succesvolle inzameling in 2005 en recordbedrag aan bestedingen voor maatschappelijk nuttige doelen.

Zowel donateurs van goede doelenorganisaties als HBO-studenten van de Haagse Hogeschool blijken het belang van deze organisaties hoog te waarderen. Zij zouden het een gemis vinden als goede doelenorganisaties verdwijnen. Van de jongeren denkt 72% dat goede doelenorganisaties de samenleving socialer maken, 67% van de donateurs denkt dit ook. Een kwart van de jongeren denkt dat ze in de toekomst méér zullen geven dan de huidige 25-plussers. Dit zijn enkele resultaten uit het Nederlandse Donateurspanel en een onderzoek op de Haagse Hogeschool over de kracht van de goede doelen in de samenleving. Het Nederlandse Donateurspanel is een initiatief van WWAV in samenwerking met NetQuestionnaires en Wegener DM.

Uit de jaarlijkse rapportage van het CBF over fondsenwerving en bestedingen blijkt dat er in 2005 een recordbedrag van EUR 2,5 miljard is besteed aan charitatieve, culturele, wetenschappelijke of andere het algemeen nut beogende doelstellingen. Daarvan is bijna de helft aangewend voor internationale hulp, 23% voor welzijnsprojecten, 13% voor gezondheidszorg in Nederland en 16% voor natuur en milieu. Deze bijdrage van de goede doelenorganisaties was mogelijk dankzij subsidies, loterijen en de publieke fondsenwerving. De baten uit eigen fondsenwerving van goede doelenorganisaties die zich op het brede publiek richten, bedroegen in 2005 EUR 995 miljoen. Dat is EUR 45 miljoen meer dan het voorgaande jaar. Daarnaast heeft het publiek ruim EUR 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de gevolgen van de tsunami.
De kleinere organisaties (tot EUR 2,5 miljoen baten uit eigen fondsenwerving) hebben het, net als in 2004, moeilijk gehad. De grootste instellingen (meer dan EUR 12,5 miljoen baten uit eigen fondsenwerving) zijn het succesvolst wat betreft beheersing van de wervingskosten. De subsidie-inkomsten van de grootste instellingen groeiden met 15%.

Deze gegevens zijn te vinden in het Verslag Fondsenwerving 2005 van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). Het verslag wordt maandag 11 december 2006 gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op de Haagse Hogeschool te Den Haag.

Een van de sprekers is de heer Simon Jelsma. De heer Jelsma is bekend vanwege zijn jarenlange betrokkenheid bij goede doelen. Vijftig jaar geleden sprak hij zich in de Pleinpreken in Den Haag al uit tegen onrecht en benadrukte hij het belang om goede doelenorganisaties te steunen. Hij zal zijn visie geven op de "kracht van de goede doelen in de samenleving."

Verder wordt onder meer aandacht besteed aan de uitslagen van het periodieke Nederlandse Donateurspanel. Deze worden vergeleken met opvattingen van de studenten van de Haagse Hogeschool.

Amsterdam, 6 december 2006