Saxion Hogescholen
BR>

ma 11 december 2006

Nieuw kennisontwikkelingsproject brengt technologie binnen handbereik

Saxion participeert in ontwikkelingslaboratorium DevLab

Dit najaar is een nieuw Access To High Tech (ATHT) project gestart, waarin Saxion Hogescholen participeert. Access To High Tech is gekoppeld aan een initiatief van twaalf technologische MKB-ondernemers om een gemeenschappelijk ontwikkelingslaboratorium, het DevLab, op te richten. Dit laboratorium is gevestigd in Eindhoven en ondersteunt de participerende technologiebedrijven bij de vergroting van hun concurrentiekracht. In het DevLab werken de bedrijven samen aan onderzoek naar onder andere sensortechnologie en draadloze sensornetwerken op een energiezuinige manier. Op basis van de onderzoeksresultaten kan men apparaten voorzien van betere techniek, zodat ze beter verkoopbaar worden.

Om kennis op te bouwen en uit te wisselen worden promovendi en afstudeerders van universiteiten (Eindhoven, Leiden, Delft, Amsterdam) en Hogescholen (Saxion, HAN, Windesheim, Fontys) ingeschakeld. Hbo-lectoren coördineren het laboratorium. Er is intensieve kennisuitwisseling tussen wetenschappelijk onderzoek, hoger beroepsonderwijs en het MKB. Studenten en docenten werken in het DevLab mee aan projecten, doen nieuwe kennis op die in het onderwijs wordt verwerkt en wisselen de kennis uit met het MKB. Op die manier kan nieuwe technologie in de MKB-producten worden toegepast. Een voorbeeld van een dergelijke toepassing is een melktank, die automatisch meet of hij vol is en dan een signaal afgeeft aan degene die de tank moet komen legen.

ATHT is een door RAAK (Regionale Aandacht en Actie voor Kenniscirculatie) gesubsidieerd project. RAAK is een regeling van het Ministerie van OC&W, die stimuleert om kennisuitwisseling in regionale innovatieprogramma's te verbeteren.

Het eerste project van ATHT was zo succesvol dat meerdere hogescholen in het tweede project wilden participeren.


------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------------