IGZ Rapport 'Het resultaat telt'
Inspectie gezondheidszorg
Vandaag presenteert de Inspectie voor de Gezondheidzorg voor de derde keer het rapport
'Het resultaat telt 2005' over de prestaties van de ziekenhuizen in 2005. De uitkomsten
geven goed inzicht in de stand van de kwaliteit van de zorg in de Nederlandse
ziekenhuizen. Zij geven een beeld van de veiligheid, de effectiviteit en de
patiëntgerichtheid van de zorg die de ziekenhuizen verlenen. Daarnaast gebruiken de
ziekenhuizen de uitkomsten ook steeds meer voor de ontwikkeling van hun interne
kwaliteitsbeleid.
De opvallendste resultaten uit het rapport Het resultaat telt 2005 zijn:
. In de meeste ziekenhuizen, meer dan 80 procent, is het mogelijk om gegevens
elektronisch in te zien. Dit geldt zowel op de verpleegafdelingen als op de polikliniek.
De inspectie beschouwt dit nu als norm.
. Alle ziekenhuizen hebben inmiddels een mammapolikliniek en registreren gegevens
zorgvuldiger.
. De meeste ziekenhuizen nemen deel aan een landelijk surveillancesysteem naar
postoperatieve wondinfecties. Dit aantal is in 2006 tot boven de 80 procent gestegen en
is daarmee, volgens de inspectie, een veldnorm.
. Voor risicovolle operaties verwijzen veel meer ziekenhuizen naar gespecialiseerde
centra.
Daarnaast zijn er ook uitkomsten die voor de ziekenhuizen aanleiding zijn een actief
verbeterbeleid na te streven. Zo hebben veel ziekenhuizen nog altijd geen goede
pijnregistratie bij patiënten na een operatie. En hoewel de ziekenhuizen door
gebruik van de IC-richtlijn een betere inschatting kunnen maken van het niveau van de IC,
zijn er nog tien ziekenhuizen waar geen geregistreerde intensivist voor de IC beschikbaar
is. Tot slot moeten patiënten in sommige ziekenhuizen nog te lang wachten op de
operatieve behandeling van een gebroken heup. Zo wordt in zes ziekenhuizen minder dan de
helft van de patiënten met een gebroken heup binnen één kalenderdag
geopereerd.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg gebruikt de uitkomsten om selectief en gericht
toezicht te houden op die onderdelen van zorg waarvan in een ziekenhuis de resultaten
achter lijken te blijven. Tijdens het jaarlijkse gesprek van de inspectie met het
ziekenhuis worden de resultaten nader besproken. Resultaten die buiten de norm vallen of
resultaten die sterk afwijken van het landelijk gemiddelde geven aanleiding voor de
inspectie tot nader onderzoek.
De prestatie-indicatoren staan ook op www.KiesBeter.nl. Op deze site kunnen ziekenhuizen
worden vergeleken aan de hand van de voorzieningen die zij bieden, van passantentarieven,
en van actuele wachttijden voor niet-spoedeisende ingrepen. Mensen kunnen hiermee zelf een
afweging maken tussen snelheid, kwaliteit en nabijheid van ziekenhuizen.
-O-O-O-