IGZ Rapport 'Het resultaat telt'

Inspectie gezondheidszorg

Vandaag presenteert de Inspectie voor de Gezondheidzorg voor de derde keer het rapport 'Het resultaat telt 2005' over de prestaties van de ziekenhuizen in 2005. De uitkomsten geven goed inzicht in de stand van de kwaliteit van de zorg in de Nederlandse ziekenhuizen. Zij geven een beeld van de veiligheid, de effectiviteit en de patiëntgerichtheid van de zorg die de ziekenhuizen verlenen. Daarnaast gebruiken de ziekenhuizen de uitkomsten ook steeds meer voor de ontwikkeling van hun interne kwaliteitsbeleid.

De opvallendste resultaten uit het rapport Het resultaat telt 2005 zijn: . In de meeste ziekenhuizen, meer dan 80 procent, is het mogelijk om gegevens elektronisch in te zien. Dit geldt zowel op de verpleegafdelingen als op de polikliniek. De inspectie beschouwt dit nu als norm.
. Alle ziekenhuizen hebben inmiddels een mammapolikliniek en registreren gegevens zorgvuldiger.
. De meeste ziekenhuizen nemen deel aan een landelijk surveillancesysteem naar postoperatieve wondinfecties. Dit aantal is in 2006 tot boven de 80 procent gestegen en is daarmee, volgens de inspectie, een veldnorm.
. Voor risicovolle operaties verwijzen veel meer ziekenhuizen naar gespecialiseerde centra.

Daarnaast zijn er ook uitkomsten die voor de ziekenhuizen aanleiding zijn een actief verbeterbeleid na te streven. Zo hebben veel ziekenhuizen nog altijd geen goede pijnregistratie bij patiënten na een operatie. En hoewel de ziekenhuizen door gebruik van de IC-richtlijn een betere inschatting kunnen maken van het niveau van de IC, zijn er nog tien ziekenhuizen waar geen geregistreerde intensivist voor de IC beschikbaar is. Tot slot moeten patiënten in sommige ziekenhuizen nog te lang wachten op de operatieve behandeling van een gebroken heup. Zo wordt in zes ziekenhuizen minder dan de helft van de patiënten met een gebroken heup binnen één kalenderdag geopereerd.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg gebruikt de uitkomsten om selectief en gericht toezicht te houden op die onderdelen van zorg waarvan in een ziekenhuis de resultaten achter lijken te blijven. Tijdens het jaarlijkse gesprek van de inspectie met het ziekenhuis worden de resultaten nader besproken. Resultaten die buiten de norm vallen of resultaten die sterk afwijken van het landelijk gemiddelde geven aanleiding voor de inspectie tot nader onderzoek.

De prestatie-indicatoren staan ook op www.KiesBeter.nl. Op deze site kunnen ziekenhuizen worden vergeleken aan de hand van de voorzieningen die zij bieden, van passantentarieven, en van actuele wachttijden voor niet-spoedeisende ingrepen. Mensen kunnen hiermee zelf een afweging maken tussen snelheid, kwaliteit en nabijheid van ziekenhuizen.


-O-O-O-