BedrijfsautoRAI

Scania introduceert vuilniswagens met innovatieve low-entry cabine

(12/11/2006)
Scania heeft een unieke vrachtauto met lage instap ontwikkeld voor toepassingen waarbij degenen die op de wagen rijden meerdere malen per dag moeten in- en uitstappen. Dankzij de knielmogelijkheid langs de stoeprand is de instaphoogte lager dan bij alle andere vrachtautoâs in dit segment.
Ook is de cabine aan beide kanten voorzien van brede portieren die het in- en uitstappen nog verder vergemakkelijken. Omdat er veel standaardcomponenten zijn gebruikt, is de inzetbaarheid maximaal en zijn onderdelen snel leverbaar.

Het ophalen van vuilnis kenmerkt zich door krappe tijdschemaâs waarbij de vuilnismannen heel vaak moeten in- en uitstappen. De modellen uit Scaniaâs nieuwe vuilniswagenserie kunnen worden gespecificeerd voor een groot aantal toepassingen, van het legen van vuilnisemmers in de binnenstad tot en met het vervoer van grote vuilcontainers. De cabine- en chassisopties zijn speciaal afgestemd op de behoeften in dit concurrerende segment.

âScaniaâs nieuwe low-entry cabine heeft alles in huis wat nodig is om heel populair te wordenâ, vertelt Martin Lundstedt, die binnen Franchise & Factory Sales verantwoordelijk is voor vrachtautoâs. âDe knielfunctie maakt het in- en uitstappen nog gemakkelijker en er is veel ruimte voor de inzittenden en eventuele uitrusting. De werkomgeving is dus optimaal.

Voor de volledig stalen cabine zijn standaard Scania componenten gebruikt, zodat onderdelen snel leverbaar zijn en onderhoud snel kan worden uitgevoerd. Een maximale inzetbaarheid van het voertuig is dus gewaarborgd. De motor is voorzien van EGR (Exhaust Gas Recirculation), zodat aan de Euro 4 emissienormen wordt voldaan zonder dat er additieven of extra tanks nodig zijn. In een later stadium zullen er ook Euro 5 motoren leverbaar zijn. Op dit moment kijkt Scania naar toepassingen met ethanol- en gasmotoren. Klanten die op hernieuwbare brandstoffen willen overschakelen, kunnen dat meteen doen. Want alle motoren die Scania nu levert, kunnen op RME (raapzaadmethylester) lopen,â aldus Lundstedt tot besluit.