Scania introduceert vuilniswagens met innovatieve low-entry cabine
(12/11/2006)
Scania heeft een unieke vrachtauto met lage instap ontwikkeld voor
toepassingen waarbij degenen die op de wagen rijden meerdere malen per
dag moeten in- en uitstappen. Dankzij de knielmogelijkheid langs de
stoeprand is de instaphoogte lager dan bij alle andere vrachtautoâs in
dit segment.
Ook is de cabine aan beide kanten voorzien van brede portieren die het
in- en uitstappen nog verder vergemakkelijken. Omdat er veel
standaardcomponenten zijn gebruikt, is de inzetbaarheid maximaal en
zijn onderdelen snel leverbaar.
Het ophalen van vuilnis kenmerkt zich door krappe tijdschemaâs waarbij
de vuilnismannen heel vaak moeten in- en uitstappen. De modellen uit
Scaniaâs nieuwe vuilniswagenserie kunnen worden gespecificeerd voor
een groot aantal toepassingen, van het legen van vuilnisemmers in de
binnenstad tot en met het vervoer van grote vuilcontainers. De cabine-
en chassisopties zijn speciaal afgestemd op de behoeften in dit
concurrerende segment.
âScaniaâs nieuwe low-entry cabine heeft alles in huis wat nodig is om
heel populair te wordenâ, vertelt Martin Lundstedt, die binnen
Franchise & Factory Sales verantwoordelijk is voor vrachtautoâs. âDe
knielfunctie maakt het in- en uitstappen nog gemakkelijker en er is
veel ruimte voor de inzittenden en eventuele uitrusting. De
werkomgeving is dus optimaal.
Voor de volledig stalen cabine zijn standaard Scania componenten
gebruikt, zodat onderdelen snel leverbaar zijn en onderhoud snel kan
worden uitgevoerd. Een maximale inzetbaarheid van het voertuig is dus
gewaarborgd. De motor is voorzien van EGR (Exhaust Gas Recirculation),
zodat aan de Euro 4 emissienormen wordt voldaan zonder dat er
additieven of extra tanks nodig zijn. In een later stadium zullen er
ook Euro 5 motoren leverbaar zijn. Op dit moment kijkt Scania naar
toepassingen met ethanol- en gasmotoren. Klanten die op hernieuwbare
brandstoffen willen overschakelen, kunnen dat meteen doen. Want alle
motoren die Scania nu levert, kunnen op RME (raapzaadmethylester)
lopen,â aldus Lundstedt tot besluit.
BedrijfsautoRAI