Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 11 december 2006

Sociaal wetenschapper Marius Meeus hoogleraar strategie en innovatie

Benoeming aan de Universiteit van Tilburg

Elke organisatie heeft een strategie: wat willen we en hoe. Marius Meeus onderzoekt of en hoe innovaties leiden tot betere prestaties. Meeus is sinds 1 december 2006 hoogleraar Strategy, innovation and organizational learning aan de Tilburgse faculteit Sociale Wetenschappen bij het departement Organisatiewetenschappen.

de doelen en missies en de manier waarop deze zullen worden gerealiseerd. Strategiebepaling is een cruciale taak omdat de strategie in belangrijke mate de prestaties bepaalt en hiermee de toekomst van de onderneming. De Tilburgse hoogleraar Marius Meeus meet en analyseert hoe strategie en innovatie prestaties beïnvloeden. De relatie tussen innovatie en prestaties is niet bepaald helder en helaas leidt de nadruk op prestaties nog al eens tot een rem op innovatie. Meeus bestudeert met name de 'lerende organisatie': het verandervermogen van de organisatie en de leerprocessen die worden doorgemaakt.

Paradox
Het objectief meten van het effect van een strategie is niet eenvoudig. Managers zijn geneigd successen aan zichzelf toe te schrijven, terwijl falen allereerst aan de omgeving wordt gewijd. In de praktijk blijkt dat allerlei (toevallige) omstandigheden, structuren en het gedrag op de 'werkvloer' een veel grotere rol spelen in de prestaties dan gedacht. De kunst is dus om via grondige analyse de invloed van strategie en innovaties 'zuiver' te meten en te modelleren, met als uiteindelijk doel de bedrijfsprestaties te verbeteren. Onderzoek van Meeus heeft onder andere uitgewezen dat een hoogrisicostrategie de beste wijze is om als organisatie te overleven in een sterk veranderende omgeving zoals de hightechindustrie. Vasthouden aan bewezen, succesvolle methoden en ervaringen is
-paraxodaal genoeg- een slechte tactiek. Meeus publiceerde als een van de eersten over leerprocessen in innovatieve midden- en kleinbedrijven. Deze bedrijven blijken veel kennis uit te wisselen met hun klanten en leveranciers. Hoe complexer de innovatie, hoe meer er over en weer geleerd wordt. Ook de soort en uitgebreidheid van netwerken die deze bedrijven vormen bestudeert Meeus.

Prof.dr. M.T.H. (Marius) Meeus (1957, Made en Drimmelen) studeerde sociologie in Tilburg. Tijdens zijn studie verdiepte hij zich tevens in de filosofie en psychologie. In 1985 studeerde hij cum laude af als socioloog. Hij werkte hierna enkele jaren als docent. In 1988 werd hij universitair docent (later hoofddocent) aan de TU Eindhoven. In 1994 promoveerde hij -wederom cum laude- aan de Universiteit van Tilburg op onderzoek naar veranderingsprocessen. In april 2001 werd hij benoemd tot hoogleraar Innovation & Organization aan de Universiteit Utrecht. Nu maakt hij de overstap naar het deraprtement
Organisatiewetenschappen in Tilburg als hoogleraar Strategy, innovation and organizational learning.

Noot voor de pers
Professor Marius Meeus is bereikbaar via tel: 013 466 8344, e-mail: m.t.h.meeus@uvt.nl. Informatie over wetenschappers van de UvT is te vinden op www.uvt.nl/webwijs/. Persberichten van de UvT vindt u op www.uvt.nl/persberichten/.

Top

UvT Persbericht