Bezoek aan het Stedelijk Netwerk Nijmegen
Toespraak | 07-12-2006 | Nijmegen | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
* Nog even en mijn tijd als minister van Verkeer en Waterstaat zit
erop. Ik kijk met ontzettend veel plezier terug op de afgelopen
jaren. Ik heb veel interessante mensen leren kennen. Maar
belangrijker: we hebben veel met elkaar in gang kunnen zetten.
* Twee weken geleden was ik bij het jaarcongres van Transport en
Logistiek Nederland in Rotterdam. Daar zei iemand: `U was niet de
minister van Verkeer en Waterstaat, u was onze minister van
Verkeer en Waterstaat.' Een mooier compliment kun je bijna niet
krijgen.
* Ik denk dat we veel met elkaar bereikt hebben. Een van de
belangrijkste resultaten vind ik persoonlijk de afname van het
aantal verkeersdoden. Van 1088 in 2003 naar 817 in 2005. Dat zijn
cijfers die ertoe doen.
* Verkeersveiligheid vind ik gewoon belangrijker dan wat dan ook.
Maar dat betekent niet dat we andere onderwerpen laten liggen. Zo
doen we er alles aan om zowel de doorstroming als het leefklimaat
in de omgeving van de weg te verbeteren.
* En dat zoiets prima kan samengaan met het verbeteren van de
verkeersveiligheid, wordt hier in de regio bewezen.
Rijkswaterstaat gaat knooppunt Neerbosch reconstrueren en voorzien
van tweelaags zoab. Dus niet alleen het aantal ongelukken neemt
hopelijk af, maar ook het aantal decibellen!
* De gemeente Nijmegen heeft gevraagd niet alleen knooppunt
Neerbosch, maar de hele A73 van tweelaags zoab te voorzien. Zo
gaan niet alleen de omwonenden van het knooppunt erop vooruit,
maar alle mensen die in de buurt van de snelweg wonen. 2,3 miljoen
euro wordt gefinancierd door Nijmegen zelf. Dat vind ik een heel
positief signaal.
* Een ander veelbelovend project is de doortrekking van de A15 naar
Zevenaar. Ik ben blij dat ik onlangs met Gelderland en de
Stadsregio Nijmegen afspraken heb kunnen maken over een
planstudie. Het ziet ernaar uit dat we de dekking rond krijgen.
Via het rijk, de regio en met behulp van tolopbrengsten zou het
moeten kunnen lukken. Als we alle procedures hebben doorlopen en
de besluitvorming te zijner tijd positief is, zou het zomaar
kunnen gebeuren dat we al in 2012 met de aanleg beginnen. Dat is
in feite zes jaar eerder dan aanvankelijk in het MIT stond.
* Ik vind dat een uitstekend voorbeeld van hoe je door samenwerking
tussen verschillende overheden iets moois kunt bereiken. Ik vind
het prima als iedereen meedenkt. Goed communiceren, zaken zo
optimaal mogelijk met elkaar afstemmen - dat is de kunst. Als je
vanaf de kade gaat staan roepen, hoort niemand je. Dit schip varen
we samen.
* Ik heb grote waardering voor het concept van de Regionale Nota
Mobiliteit van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De titel slaat de
spijker op z'n kop. `Bundelen, verknopen en andere lastige
keuzes'. Want makkelijk is het inderdaad niet. Maar lastige keuzes
gaat deze regio niet uit de weg en dat waardeer ik.
* De regio Arnhem-Nijmegen is ambitieus. En dat is goed. Het wordt
nog beter als je merkt dat er ook een duidelijke visie op het
gebied van mobiliteit aan ten grondslag ligt: het zoveel mogelijk
bundelen en verknopen van vervoersstromen. Dat sluit goed aan bij
de uitgangspunten van de landelijke Nota Mobiliteit.
Bereikbaarheid van deur tot deur; ketenmobiliteit. Niet meer
denken in één vervoersmodaliteit. De regio heeft dat goed
begrepen.
* Om de definitieve versie van de Regionale Nota Mobiliteit nóg
sterker te maken dan het concept, wil ik als tip meegeven dat het
goed zou zijn een link te leggen met de netwerkanalyse voor de
stadsregio Arnhem-Nijmegen. En schenk niet alleen aandacht aan
personenvervoer, maar ook aan goederenvervoer. Over de weg én over
het water. Want kansen zijn hier genoeg!
* Ik denk dat het heel belangrijk is om die vaarwegen beter te
benutten en bereikbaar te houden voor het bedrijfsleven. Dus
reserveer voldoende plekken voor `natte' bedrijventerreinen. Ik
besef dat dat niet makkelijk is omdat mensen graag langs het water
wonen en de druk op de wonigmarkt groot is, maar we hebben het
hier over een zaak van strategisch economisch belang.
* Tot slot: als we straks uitvaren hoeven we niet bang te zijn voor
een aanvaring met een brug, want zoals u weet zullen verschillende
bruggen worden verhoogd. Over het Maas-Waalkanaal en over de sluis
bij Weurt. En als u zich afvraagt waar die tijdelijke bruggen bij
Weurt blijven: ik denk dat ze er in januari liggen. Ik vind het
echt jammer dat we onze deadline in oktober niet gehaald hebben,
maar dat lag grotendeels aan het weer. En op zo'n moment merk je
dat zelfs een minister niets in te brengen heeft als ze tegenover
de weergoden staat. Dat is nou een mooi voorbeeld van het
spanningsveld tussen ambitie en realiteit.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat