Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bezoek aan het Stedelijk Netwerk Nijmegen

Toespraak | 07-12-2006 | Nijmegen | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

* Nog even en mijn tijd als minister van Verkeer en Waterstaat zit erop. Ik kijk met ontzettend veel plezier terug op de afgelopen jaren. Ik heb veel interessante mensen leren kennen. Maar belangrijker: we hebben veel met elkaar in gang kunnen zetten.
* Twee weken geleden was ik bij het jaarcongres van Transport en Logistiek Nederland in Rotterdam. Daar zei iemand: `U was niet de minister van Verkeer en Waterstaat, u was onze minister van Verkeer en Waterstaat.' Een mooier compliment kun je bijna niet krijgen.

* Ik denk dat we veel met elkaar bereikt hebben. Een van de belangrijkste resultaten vind ik persoonlijk de afname van het aantal verkeersdoden. Van 1088 in 2003 naar 817 in 2005. Dat zijn cijfers die ertoe doen.

* Verkeersveiligheid vind ik gewoon belangrijker dan wat dan ook. Maar dat betekent niet dat we andere onderwerpen laten liggen. Zo doen we er alles aan om zowel de doorstroming als het leefklimaat in de omgeving van de weg te verbeteren.

* En dat zoiets prima kan samengaan met het verbeteren van de verkeersveiligheid, wordt hier in de regio bewezen. Rijkswaterstaat gaat knooppunt Neerbosch reconstrueren en voorzien van tweelaags zoab. Dus niet alleen het aantal ongelukken neemt hopelijk af, maar ook het aantal decibellen!
* De gemeente Nijmegen heeft gevraagd niet alleen knooppunt Neerbosch, maar de hele A73 van tweelaags zoab te voorzien. Zo gaan niet alleen de omwonenden van het knooppunt erop vooruit, maar alle mensen die in de buurt van de snelweg wonen. 2,3 miljoen euro wordt gefinancierd door Nijmegen zelf. Dat vind ik een heel positief signaal.

* Een ander veelbelovend project is de doortrekking van de A15 naar Zevenaar. Ik ben blij dat ik onlangs met Gelderland en de Stadsregio Nijmegen afspraken heb kunnen maken over een planstudie. Het ziet ernaar uit dat we de dekking rond krijgen. Via het rijk, de regio en met behulp van tolopbrengsten zou het moeten kunnen lukken. Als we alle procedures hebben doorlopen en de besluitvorming te zijner tijd positief is, zou het zomaar kunnen gebeuren dat we al in 2012 met de aanleg beginnen. Dat is in feite zes jaar eerder dan aanvankelijk in het MIT stond.
* Ik vind dat een uitstekend voorbeeld van hoe je door samenwerking tussen verschillende overheden iets moois kunt bereiken. Ik vind het prima als iedereen meedenkt. Goed communiceren, zaken zo optimaal mogelijk met elkaar afstemmen - dat is de kunst. Als je vanaf de kade gaat staan roepen, hoort niemand je. Dit schip varen we samen.

* Ik heb grote waardering voor het concept van de Regionale Nota Mobiliteit van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De titel slaat de spijker op z'n kop. `Bundelen, verknopen en andere lastige keuzes'. Want makkelijk is het inderdaad niet. Maar lastige keuzes gaat deze regio niet uit de weg en dat waardeer ik.
* De regio Arnhem-Nijmegen is ambitieus. En dat is goed. Het wordt nog beter als je merkt dat er ook een duidelijke visie op het gebied van mobiliteit aan ten grondslag ligt: het zoveel mogelijk bundelen en verknopen van vervoersstromen. Dat sluit goed aan bij de uitgangspunten van de landelijke Nota Mobiliteit. Bereikbaarheid van deur tot deur; ketenmobiliteit. Niet meer denken in één vervoersmodaliteit. De regio heeft dat goed begrepen.

* Om de definitieve versie van de Regionale Nota Mobiliteit nóg sterker te maken dan het concept, wil ik als tip meegeven dat het goed zou zijn een link te leggen met de netwerkanalyse voor de stadsregio Arnhem-Nijmegen. En schenk niet alleen aandacht aan personenvervoer, maar ook aan goederenvervoer. Over de weg én over het water. Want kansen zijn hier genoeg!

* Ik denk dat het heel belangrijk is om die vaarwegen beter te benutten en bereikbaar te houden voor het bedrijfsleven. Dus reserveer voldoende plekken voor `natte' bedrijventerreinen. Ik besef dat dat niet makkelijk is omdat mensen graag langs het water wonen en de druk op de wonigmarkt groot is, maar we hebben het hier over een zaak van strategisch economisch belang.
* Tot slot: als we straks uitvaren hoeven we niet bang te zijn voor een aanvaring met een brug, want zoals u weet zullen verschillende bruggen worden verhoogd. Over het Maas-Waalkanaal en over de sluis bij Weurt. En als u zich afvraagt waar die tijdelijke bruggen bij Weurt blijven: ik denk dat ze er in januari liggen. Ik vind het echt jammer dat we onze deadline in oktober niet gehaald hebben, maar dat lag grotendeels aan het weer. En op zo'n moment merk je dat zelfs een minister niets in te brengen heeft als ze tegenover de weergoden staat. Dat is nou een mooi voorbeeld van het spanningsveld tussen ambitie en realiteit.

Dank u wel.