Productschap Margarine


11.12.2006

New York legt gebruik transvet aan banden

Horecagelegenheden in New York mogen straks geen maaltijden meer serveren die meer dan 0,5 gram transvetzuren per consumptie bevatten. De gezondheidsraad van New York heeft op 5 december unaniem ingestemd met dit in september gelanceerde beleidsvoorstel.

De horeca heeft tot juli 2007 de tijd om over te stappen op oliën en margarines met minder dan 0,5 gram transvet per portie. Oliën en vetten gebruikt voor frituren van gistdeeg (donuts) en cakebeslag krijgen langer de tijd om het transvetzuurgehalte te verlagen. Deze vetten moeten, tezamen met alle andere geserveerde producten in de horeca, vanaf juli 2008, minder dan 0,5 gram transvetzuren per consumptie bevatten. Het gaat hierbij om industrieel gevormde transvetzuren. Transvetzuren die van nature aanwezig zijn in zuivel en vlees worden niet meegerekend. Verder worden voorverpakte voedingsmiddelen die ook voorverpakt worden geserveerd uitgezonderd van de regels.

In Nederland is geen dwingende regelgeving op dit gebied. Wel heeft de industrie zelf actie ondernomen om het transvetzuurgehalte in producten te verlagen. Zo heeft de margarine-industrie, toen in de jaren negentig duidelijk werd dat transvetzuren ongunstige effecten hebben op het cholesterolgehalte, het transvetzuurgehalte in margarines sterk teruggebracht. Deze reductie heeft bijgedragen aan een forse reductie van de inname van transvetzuren in de Nederlandse voeding, van 4,3 energieprocent in 1988 tot 1,1 energieprocent in 2003. Al ruim tien jaar leveren margarine, halvarine en bak- en braadproducten nog nauwelijks transvetzuren, zoals sinds 1996 te zien is in de voedingswaardedeclaratie op het etiket.

De inname van transvetzuren in Nederland is momenteel nog iets hoger dan de aanbeveling van 1 energieprocent. De belangrijkste bronnen van transvetzuren in de Nederlandse voeding zijn zuivelproducten en vlees (rund, schaap, geit), koekjes, harde frituurvetten en snacks. Toen in 2002 duidelijk werd dat de inname van transvetzuren in Nederland nog steeds iets te hoog is, heeft het Productschap MVO in 2003 het initiatief genomen om samen met o.a. de bakkerijsector, de fastfoodsector en de horeca te werken aan een verbeterde vetzuursamenstelling in hun producten. Dit heeft geresulteerd in de Task Force Verantwoorde Vetzuursamenstelling (klik hier voor doelstelling en activiteiten). Een van de activiteiten hieruit voortkomend is de campagne Verantwoord Frituren van het Voorlichtingsbureau MVO. Deze campagne heeft als doel het gebruik van vloeibare frituurvetten met een gunstige vetzuursamenstelling in de fastfoodsector te stimuleren.

Besluit Gezondheidsraad New York .