Bex* van der Schans


Inspiratiebijeenkomst: Communicatiekracht in bouwen & wonen

11 december 2006

Of het nu gaat om binnenstedelijke ontwikkelingen, wijkvernieuwingen, nieuwbouw, herstructurering, renovatie of onderhoud; communicatie loopt als rode draad door proces en project. Communicatiekracht is dan ook onmisbaar. Graag versterken wij die kracht. Tijdens een bijeenkomst voor medewerkers van bouwondernemingen, projectontwikkelaars, woningcorporaties en gemeenten delen de adviseurs van het adviesteam Bouwen & Wonen graag hun kennis en ervaring met u. Dat doen wij in de vorm van een inspirerende presentatie door stedenbouwkundige Cees Donkers over de identiteit van de stad Eindhoven. Daarna kunt u deelnemen aan één van de drie workshops. U gaat naar huis met hernieuwde energie én communicatiekracht.

Programma

Vanaf 12.30 uur
Inloop met broodjes

13.30 uur
Welkomstwoord

13.35 uur
Presentatie door stedenbouwkundige Cees Donkers over de ontwikkeling en identiteit van de stad Eindhoven

14.15 uur
Start gekozen workshop

15.30 uur
Korte pauze

15.45 uur
Vervolg workshop

17.00 uur
Borrel en gelegenheid tot napraten

De inspiratiebijeenkomst vindt plaats op ons kantoor in Eindhoven.

De identiteit van de stad

Cees Donkers

De Witte Dame en Philips Lichttoren, Rond de Admirant, het Regentekwartier, de Smalle Haven met ondermeer Vesteda Toren, Kennedy Business Center, de nieuwe Effenaar en het 18 Septemberplein. Het centrum van Eindhoven is volop in beweging. Grote binnenstedelijke ontwikkelingen geven een nieuwe impuls aan het kloppend hart van de stad. Cees Donkers, stedenbouwkundige van de gemeente Eindhoven en docent aan de Technische Universiteit Eindhoven, neemt ons mee in die ontwikkelingen. Hij staat stil bij de betekenis van bouwen, gebouwen en de openbare ruimte voor de identiteit van de stad en de rol die communicatie daarin speelt.

Workshop 1: Naam maken, gezicht geven

Wilt u uw project graag op de kaart zetten, erover communiceren of het promoten? Geef het dan letterlijk naam en gezicht. Vaak is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe kom je tot een aansprekende naam voor een gebouw, woongebied, wijkvernieuwing of herstructureringsproject? En hoe ontwikkel je een creatief thema dat als rode draad door alle communicatie- en marketingactiviteiten loopt? Mayke Jacobs en Ghizlane El Allali nemen u mee op weg in de wereld van 'namestorming' en conceptontwikkeling. Tijdens deze workshop bewijzen zij dat je met behulp van een aantal verrassende creatieve technieken tot tientallen zeer uiteenlopende namen en creatieve thema's of slogans komt.

Max. 8 deelnemers

Workshop 2: Crisissimulatie

Een noodlottig ongeval op de bouwplaats, een groot gaslek in een huurwoning, een bestuurscrisis, of een constructiefout die tot instortingsgevaar leidt. Tijdens een crisis kan een kostbaar imago dat in jaren is opgebouwd, in luttele seconden worden beschadigd. Zeker wanneer de persvoorlichter of bestuurder een speelbal is in handen van de media. Tijdens de crisissimulatie biedt u samen met de andere deelnemers het hoofd aan een 'levensechte' crisissituatie. De verrassingen volgen elkaar in hoog tempo op. Liesbeth Feuth en Noud Bex staan stil bij valkuilen en vaardigheden in crisissituaties en tijdens contacten met de media. Komt uw organisatie 'ongeschonden' uit de strijd?

Max. 10 deelnemers

Workshop 3: Bewonersparticipatie

De woonconsument is mondig, heeft specifieke wensen en stelt eisen. Gemeenten, ontwikkelaars en woningcorporaties betrekken bewoners en burgers dan ook steeds intensiever bij de ontwikkeling en uitvoering van plannen. Of het nu gaat om een grootschalige wijkvernieuwing, een renovatieproject of herstructurering. Hoe zet je een goed participatieproces op poten, hoeveel invloed krijgen bewoners, over welke onderwerpen kunnen ze meedenken en welke activiteiten en middelen zet je in? Herkenbare vragen waar projectleiders, ontwikkelaars, woonadviseurs of communicatiemedewerkers tegenaan lopen. Moniek van de Wiel en Ingrid de Kort staan stil bij het opzetten van participatieprocessen en de voorbereidingen die daarbij komen kijken.

Kosten
De kosten voor deelname bedragen ¤ 125,- (exclusief BTW). Voor opdrachtgevers is de bijeenkomst kosteloos. Indien van toepassing ontvangt u van ons een factuur. Na betaling sturen wij u een bevestiging en routebeschrijving toe.

Aanmelding
U kunt zich aanmelden tot en met 27 november a.s. via de online aanmeldpagina of via onderstaand faxformulier. Antwoordfax

Annulering
Bij verhindering kan de plaats van de deelnemer door een vervanger van hetzelfde bedrijf worden ingenomen. Deelnamekosten zijn niet verschuldigd wanneer uiterlijk één week voor de datum van de betreffende bijeenkomst schriftelijk is geannuleerd. De datum van ontvangst van de schriftelijke annulering is bepalend.