Ingezonden persbericht


Society for International Development - afdeling Nederland

P E R S B E R I C H T

CULTURELE VOORWAARDEN VOOR DEMOCRATIE IN ONTWIKKELINGSLANDEN

Britse politicoloog Beetham geeft derde lezing in serie over democratie & ontwikkeling

Den Haag, 10 december 2006

Bij democratie gaat het om meer dan een redelijk functionerende staat en een minimaal gevoel een natie te vormen. Voor een effectieve democratie moet ook voldaan worden aan culturele voorwaarden. En die kunnen van land tot land verschillen. Dat stelt de Britse politicoloog David Beetham aanstaande maandag in de derde lezing in de serie 'Democracy and Development' van de SID-Nederland. Datum: maandag 11 december 2006; lokatie: Vrije Universiteit, De Boelelaan 1105, Amsterdam; aanvang: 18.00u.

David Beetham - verbonden aan de Universiteit van Leeds - is een vermaard kenner van de democratische theorie en praktijk. Hij onderzocht de posities en rollen van politieke elites en ontwikkelde de 'democratic audit', een - in zijn eigen woorden - 'eenvoudig maar ambitieus project om de democratische stand van zaken in een land te beoordelen.' Voor het International Institute for Democracy and Electoral Assistance (IDEA) in Stockholm ontwierp hij op basis van zijn ervaringen met dit instrument een programma voor het meten van democratie en mensenrechten.

Volgens Beetham kan het idee van een democratische cultuur niet los worden gezien van de lokale praktijk van democratische instituties. Ook is er een duidelijk verband tussen het vertrouwen in politieke instituties en het karakter en het gedrag van politieke elites. Daarbij - zo blijkt uit de geschiedenis - is het van groot belang dat er binnen bestuur en regering een idee bestaat van 'publiek belang'. Zonder een dergelijk concept is een land in de vorm wel een democratie, maar het betekent niet dat daar ook inhoudelijk sprake van is.

SID-serie 2006-2007

SID-Nederland houdt komend seizoen de relatie democratie-ontwikkeling kritisch tegen het licht. Ontwikkelingssamenwerking heeft naast sociale, economische en technische doelen, ook een institutionele en politieke opdracht. Bij good governance gaat het vaak om democratisch bestuur. De realiteit daarvan blijkt echter weerbarstig. Bij het bevorderen van goed bestuur in ontwikkelingslanden draait het niet alleen om - op zich al lastige - vragen over wat er wanneer en hoe moet gebeuren, maar ook hoe om te gaan met culturele en politieke diversiteit.

Dat levert taaie beleidsdilemma's op. Wat komt bijvoorbeeld eerst: democratie of ontwikkeling? Of zijn misschien stabiliteit recht en orde, en veiligheid de echte eerste voorwaarden? En als dat zo is: pleit er iets voor dictatoriaal bestuur in bepaalde stadia van economische groei? Is bevordering van democratie van buitenaf eigenlijk wel mogelijk? En hoe verhoudt werken aan democratie zich tot de bestaande praktijk van ontwikkelingssamenwerking? Voor het volledige programma van de SID-serie, zie: www.sid-nl.org. ------------------------