Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
11 december 2006

Babyspeciaalzaken optimistisch ondanks bedreigende ontwikkelingen

Laag geboortecijfer en groei van de internethandel vormen bedreiging voor de branche

Almelo - Ondanks een dalend geboortecijfer en toenemende concurrentie van andere verkoopkanalen zijn babyspeciaalzaken positief gestemd ten aanzien van de omzetontwikkeling en het netto bedrijfsresultaat. Dit blijkt uit het recent uitgevoerde onderzoek onder babyspeciaalzaken in Nederland door Van Es Marketing Services. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Babyzaken 2007 uiteengezet. Voor toeleverende ondernemingen biedt het rapport een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

62% van de babyzaken verwacht het jaar 2006 af te sluiten met een omzetstijging, waarbij ruim de helft van alle ondernemingen ook een stijging van het netto bedrijfsresultaat verwacht. Voor 2007 zijn de verwachtingen nog rooskleuriger; 67% van de speciaalzaken verwacht een stijging van de omzet. Dit optimisme komt volledig voor rekening van de algemene economische vooruitzichten, want binnen de babybranche zijn diverse ontwikkelingen die minder positief zijn voor de babyspeciaalzaken. Zo is het geboortecijfer flink gedaald van 13,0 per duizend inwoners in het jaar 2000 tot 11,5 in 2005. Ook is er, naast een toenemende concurrentie van warenhuizen en drogisterijen, steeds meer verkoop via commerciële internetwinkels. En zeker zo bedreigend is de internethandel van tweedehands babyspullen van consumenten via bijvoorbeeld marktplaats.nl. De babybranche heeft tot op heden flinke handelsmarges kunnen draaien. De markt kent bijzonder veel kleine zelfstandige babyspeciaalzaken. Alleen Prénatal heeft als winkelformule een landelijke dekking. De kleine zelfstandige zaken behalen een relatief groot omzetaandeel met de productgroepen kleding en textiel en speelgoed en knuffels. De samenwerkende bedrijven op het gebied van inkoop en / of verkoop hebben een relatief groot marktaandeel in meubelen, verzorgingsproducten en babyvervoermiddelen. Samenwerkende babyzaken hebben dan ook een beduidend groter verkoopvloeroppervlak dan de zelfstandige zaken. Een gemiddelde babyzaak heeft 31 regelmatige leveranciers voor handelsproducten. Voor kleding en textiel zijn Noppies, Mexx en Babyface de meest genoemde leveranciers. De ranglijst van belangrijkste leveranciers van meubelen wordt aangevoerd door Vroomshoop Meubelen, Happy Baby en Bopita. Bij speelgoed en knuffels zijn het Happy Horse, Tiamo en Playgro die boven aan de ranglijst prijken. Voor verzorgingsproducten staat Avent absoluut op nummer één en bij de babyvervoermiddelen heeft Dorel een stevige marktpositie.

Aan het onderzoek onder babyspeciaalzaken hebben 133 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de november 2006. De respondenten vallen onder de BIK-code 52496 van de Kamers van Koophandel.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es.

www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --