IP/06/1720
Brussel, 11 december 2006
Auto's die 112 bellen: een actieplan om noodoproepen weer op schema te
brengen
De Commissie heeft een reeks dringende maatregelen voorgesteld om weer schot
te krijgen in de invoering van noodoproeptechnologie (eCall) voor auto's in
Europa. Het actieplan van de Commissie en de industrie - waarover in 2005
overeenkomst was bereikt om tegen 2009 eCall te installeren in alle nieuwe
auto's in Europa - is stilgevallen, waarschuwt het voortgangsverslag van de
Commissie van 23 november. Terwijl er op Europees niveau aanzienlijke
vooruitgang is geboekt, hebben sommige lidstaten maar mondjesmaat in
infrastructuur geïnvesteerd, en nu wil de industrie geen verdere actie meer
ondernemen.
"Wij moeten eCall dringend uit het slop halen," zei Viviane Reding,
EU-Commissaris met bevoegdheid voor informatiemaatschappij en media.
"Wij hebben de technologie. Nu moeten de industrie en de lidstaten een
tandje bijsteken en ons helpen de Europese wegen zo spoedig mogelijk
veiliger te maken."
De oorspronkelijke overeenkomst tussen de Commissie en de industrie
van 2005 bevatte een kader voor de geleidelijke invoering van eCall in
Europa (zie IP/05/134 en IP/05/1137), gericht op lidstaten die dienden
te investeren in infrastructuur voor noodoproepen. De Commissie zegde
ook toe de voortgang van nabij te volgen en verdere maatregelen te
nemen mocht de invoering van eCall in gevaar komen.
Aangezien eCall gebaseerd is op het universele Europese alarmnummer
112 en de uitbreiding daarvan met overdracht van plaatsgegevens, E112,
werd ook de tenuitvoerlegging daarvan gevolgd.
Een en ander gaf aanleiding tot ernstige bezorgdheid. Terwijl de
Commissie verscheidene maatregelen heeft getroffen om de invoering en
normalisatie van eCall te ondersteunen en sommige lidstaten al
begonnen zijn met de invoering van eCall, zijn vele andere lidstaten
niet op schema met de noodzakelijke infrastructuur. De industrie heeft
al gereageerd met een nieuw schema voor invoering in 2010 in plaats
van in 2009.
De reactie van de Commissie is de mededeling die op 23 november is
goedgekeurd: "eCall terug op schema brengen - Actieplan". Het stelt
twee maatregelen voor die essentieel zijn voor het realiseren van
eCall:
1. de lidstaten hebben duidelijke acties aangereikt gekregen met
termijnen voor het oplossen van de resterende juridische,
technische en sociaaleconomische problemen en het opzetten van de
noodzakelijke infrastructuur voor 112, E112 en eCall;
2. de industrie wordt verzocht eCall opnieuw te ondersteunen. De
Commissie zal ook onderhandelingen aanknopen met de
brancheverenigingen uit de autosector over een convenant voor de
invoering van eCall- apparaten in voertuigen.
De Commissie zal verdere ondersteuning bieden door te werken aan
privacy en normalisatie, alsmede door veldproeven en
voorlichtingscampagnes, als onderdeel van het initiatief "De
intelligente auto" in het kader van de i2010-strategie van de
Commissie - een Europese informatiemaatschappij voor groei en
werkgelegenheid (zie IP/06/191 en IP/06/1271).
Achtergrond:
De Commissie en de auto-industrie hebben in februari 2005
overeenstemming bereikt over een actieplan voor de invoering van eCall
in alle nieuwe voertuigen vanaf 2009 (zie MEMO/05/363). Naar schatting
zal eCall, wanneer het systeem volledig in gebruik is, jaarlijks tot
2.500 dodelijke verkeersslachtoffers in de EU-25 kunnen voorkomen. Bij
een ongeval roept de eCall-technologie zelf de hulpdiensten op - die
in heel Europa op het universele Europese alarmnummer 112 kunnen
worden bereikt - en wordt de plaats van het ongeval nauwkeurig
aangegeven. Een eCall kan automatisch of manueel door iemand in het
voertuig tot stand worden gebracht. Dankzij de nauwkeurige
plaatsinformatie zal de reactietijd van de noodhulp drastisch worden
verkort, zullen er levens worden gered en zal de ernst van de
verwondingen worden beperkt.
European Union