Nederlandse reizigers steeds bewuster over duurzame toerisme


UTRECHT, 20061211 -- Een onderzoek onder 520 hoger opgeleide Nederlandse reizigers, gedaan door TravelEssence, toont aan dat Nederlandse reizigers een ruime kennis hebben van de positieve en negatieve invloeden van toerisme op omgeving en samenleving. Het onderzoek laat zien dat 70% van de mensen het milieubeleid van touroperators in overweging neemt bij een boeking en 55% van de mensen het milieubeleid van de daadwerkelijke aanbieders overweegt.

Deze cijfers geven volgens Andrew Morten van TravelEssence aan dat de bekendheid met duurzame toerisme niet langer weggelegd is voor de traditionele rugzak/eco-toerist, maar dat het alle doelgroepen beïnvloedt. Met de groei van babyboomers die langzamerhand gaan pensioneren en zoeken naar meer persoonlijke en op maat gemaakte reizen, is er een nieuw type reiziger aan het ontstaan. In tegenstelling tot de traditionele rugzaktoerist die in tenten verblijft en alles op z'n rug meedraagt, willen deze nieuwe milieubewuste ouderen met vaak een goed inkomen de ecologisch verantwoorde activiteiten graag combineren met goed eten en kleinschalige sfeervolle accommodaties. En terwijl bij het massatoerisme een hotelkamer vooral is om op te slapen, is het voor de nieuwe reiziger juist van belang om goed contact te hebben met zijn gastheer en is de accommodatie een onderdeel van de totale reiservaring. En terecht. Een cottage omgeven door een houten veranda en met uitzicht over de bossen of aan de zee is altijd prettiger dan een snelweghotel met uitzicht op de parkeerplaats.

Het rapport laat verder zien dat ondanks 85% van de ondervraagden het prefereren om in een kleinschalige accommodatie te zitten, er uiteindelijk maar 17% daadwerkelijk terechtkomt, terwijl de andere 83% toch in massa toeristenoorden belanden.

Voor degene die buiten Europa reizen, boekt bijna 70% via een reisorganisatie, waarbij hun behoefte dus uitgaat naar kleine unieke aanbieders. Hier wordt het moeilijk, want deze kleine aanbieders weten vaak de weg niet te vinden naar de reisagent en investeren hier ook niet in. Dit vraagt van de reisorganisaties creativiteit, dus tijd en geld om de juiste aanbieders te vinden. In tegenstelling tot kleine autonome locaties hebben massa bestemmingen en hotels vaak wel een professionele marketingafdeling met een goed reserveringssysteem wat het voor een reisorganisatie veel makkelijker maakt om mee te werken. Dit verklaart het hoge percentage van 83%.

TravelEssence in Utrecht, een Nieuw-Zeeland en Pacific specialist, heeft een bestand opgebouwd van 200 kleinschalige cottages, bed & breakfasts en herbergen met een duurzame focus. Volgens oprichter Andrew Morten is het vinden van de juiste locaties tijdrovend: `Wij bezoeken onze bestemmingen minstens één keer per jaar. We zoeken naar speciale producten die de beste prijs-kwaliteitverhouding laten zien en we ontmoeten de eigenaren om te ervaren wat voor gastheren het zijn. Omdat ik zelf uit Nieuw-Zeeland kom, ken ik veel gebieden die anderen niet kennen, maar om juist de milieubewuste accommodaties te vinden waar duurzame activiteiten worden ondernomen, moeten we veel tijd en inspanning leveren.'

Wat verder in het onderzoek benadrukt wordt, is dat afgeprijsde last minute reizen invloed hebben op het boekingspatroon; mensen boeken dichterbij de datum van vertrek. Morten raadt de mensen die kleinschalige accommodaties zoeken aan om eerder te boeken vanwege de beperkte capaciteit: `Een vroege boeking helpt de reiziger om de beste prijs te krijgen bij de beste accommodaties. Het gaat om de complete reiservaring en het toevoegen van echte waarde, niet om afgeprijsde ongeboekte bestemmingen. De `interactieve' reiziger begrijpt en waardeert dit.'

Als reizigers, reisorganisaties, producten en toeristenbureaus allemaal vooruitkijken, dan zal interactief reizen een norm worden voor velen. Tot die tijd zullen degene die hun reizen boeken met bedrijven als TravelEssence de weg wijzen in interactieve duurzame toerisme.

TravelEssence stelt voor elke klant een uniek reisprogramma samen aan de hand van de persoonlijk geselecteerde producten. Het biedt elke klant een op maat gemaakte reiservaring waarbij ze in contact komen met de lokale bevolking en ze minder bekende plaatsen ontdekken. De missie van TravelEssence is het aanbieden van kleinschalige accommodaties en het promoten van duurzame toerisme.

Meer informatie over het rapport kan opgevraagd worden bij Andrew Morten via de website van TravelEssence: www.travelessence.nl





Ingezonden persbericht