Onderzoek kennis joint promotions


SASSENHEIM, 20061211 -- In oktober 2006 heeft KEGA | promotional partners een onderzoek gehouden onder marketingmanagers en werknemers van de afdeling marketing van Nederlandse bedrijven. Doel van het onderzoek is te achterhalen welke onderdelen van het joint promotion proces door de doelgroep als moeilijk worden ervaren en welke als makkelijk.

Nog steeds nemen het aantal joint promotions jaarlijks toe. Zo blijkt uit de database die KEGA | promotional partners bijhoudt. 40% van de respondenten van het onderzoek heeft tussen de 1 en 4 joint promotion acties opgezet in het afgelopen jaar. En 70% van de mensen is voornemens om komend jaar één of meer acties op te zetten. Maar wat is de kennis bij de personen die de acties opzetten? Hoe wordt het opzetten van een joint promotion ervaren?

Profiel
In totaal hebben 217 mensen deelgenomen aan het onderzoek. Deze groep bestaat uit: reclamecoördinatoren (2,8%), communicatiemanagers (8,8%), productmanagers (12,5%), directeuren (17,6%), marketingmanagers (27,3%) en overig (31%). De respondenten zijn werkzaam in verschillende branches van Fast Moving Consumer Goods (11,5%), overige fabrikanten (geen FMCG) (6%), financiële dienstverlening (2,8%), retail (18,9%), bureau (9,7%), vrije tijd/entertainment (22,1%), uitgeverijen (14,3%), anders (14,7%).

Opvallend
Ondanks de hoeveelheid aan joint promotions die jaarlijks worden opgezet, worden essentiële onderwerpen om zo'n actie op te zetten als zeer moeilijk ervaren. De belangrijkste struikelblokken:
- Maken van een inschatting van de hoeveelheid tijd en moeite die het vergt om een joint promotion op te zetten;
- Formuleren van SMART doelstellingen;
- Selectie van partners;
- Realistisch inschatten van respons;
- Meten van de resultaten.

Meer kennis over bovenstaande onderwerpen zou betekenen dat er in de vele joint promotions die gepland staan voor het komende jaar ook een kwalitatieve groei gemaakt kan worden.

Meer informatie
KEGA | promotional partners houdt ieder jaar een onderzoek onder marketingmedewerkers. Voor vragen over joint promotions of meer inzicht in onderzoeksgegevens kunt u contact opnemen met KEGA | promotional partners, Sander Schoneveld, tel. 0252 - 223 888. E-mailen kan ook sander.schoneveld@kega.nl.





Ingezonden persbericht