Dienstenbond CNV

ALBERT HEIJN BEDRIJFSLEDENGROEP; Leden gevraagd! 12-12-2006

Ongetwijfeld heeft u gemerkt dat er het laatste jaar veel gebeurt bij Albert Heijn. Bij Ahold, in de winkels, bij de distributiecentra, wel of geen overname door "hedge fondsen", verkoop van buitenlandse ondernemingen, wel of geen fusie met het Belgische Delhaize, een nieuw besturingsstructuur in de winkels, Sociaal Kader voor de MAS, etc, etc. Om dat in goede banen te kunnen leiden heeft CNV Dienstenbond uw hulp nodig!

Niet altijd is duidelijk wat consequenties zijn voor het bedrijf en werknemers. Soms staat het ook ver weg van de dagelijkse praktijk in de winkels, zoals de verkoop van de buitenlandse ondernemingen, maar soms heeft het direct invloed op de mensen in de winkels. Neem bijvoorbeeld het nieuwe besturingsmodel en het verdwijnen van de MAS-functie. Op dit moment wordt er gewerkt aan de invoering van een nieuwe functie de Teamleider. De kwaliteitsmedewerker is recentelijk geïntroduceerd. Allemaal zaken die u in uw dagelijks werk direct merkt. En er komt nog meer aan bij Albert Heijn!

Als vakbondsbestuurder bij Albert Heijn is het voor mij erg belangrijk om rond en tijdens besprekingen en onderhandelingen met Albert Heijn terecht te kunnen bij leden. U als werknemer en direct betrokkene heeft het beste inzicht in de mogelijkheden en de tekortkomingen van de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Uw inbreng is dus zeer belangrijk.

Daarom wil CNV Dienstenbond een (nieuwe) landelijke Albert Heijn Bedrijfsledengroep (BLG) oprichten. Deze BLG ondersteunt de bestuurder bij de voorbereiding op allerlei zaken die met Albert Heijn besproken moeten worden als het de winkels aangaat. De inbreng van leden bij deze gesprekken is absoluut noodzakelijk om goede afspraken voor medewerkers te kunnen maken.

De BLG bestaat uit leden die zich actief willen inzetten voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden in de winkel. Voor u en uw collegas dus. Daarvoor informeren zij de bestuurder met belangrijke informatie van de werkvloer, zoals bijvoorbeeld informatie over de ontwikkelingen in uw winkel, hoe er wordt omgegaan met flexibiliteit, de nieuwe functies die gecreëerd worden, etc. Deze informatie geeft de CNV Dienstenbond een sterkere positie in de gesprekken met Albert Heijn.

Als BLG-lid vraag ik u om enerzijds maatregelen en voorstellen op ondernemingsniveau te vertalen naar de dagelijkse praktijk zoals u dat gewend bent in de winkel. Anderzijds is het erg behulpzaam om de dagelijkse praktijk juist te vertalen naar algemene maatregelen of voorstellen.

Tenslotte, BLG-leden hebben mogelijkheden tot scholing en (vaardigheids-)training. Er worden trainingen georganiseerd over hoe om te gaan met werkdruk bijvoorbeeld, of over
organisatieveranderingen.

Deelnemen aan de CAO-commissie hoeft niet veel tijd te kosten en uw reiskosten worden vergoed. Overleg zal wanneer noodzakelijk is plaatsvinden en er zal per e-mail met regelmaat contact met u gezocht worden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van telefonisch vergaderen. De CAO geeft u de gelegenheid om tijd vrij te maken voor deze vergaderingen gedurende werktijd; het zogenaamde vakbondsverlof.

Uiteraard wil ik u graag verwelkomen als nieuw BLG-lid voor Albert Heijn. Ik hoop u met de bovenstaande informatie voldoende te hebben geïnformeerd over de werkzaamheden van de BLG. Mocht u nog vragen hebben, aarzelt u dan niet om contact op te nemen.

Ik hoor graag van u, bij voorkeur op korte termijn. Want, er gebeurt al veel bij Albert Heijn en er komt nog veel meer aan. Hoe eerder wij dan aan de slag kunnen, hoe beter onze voorbereidingen zullen zijn.

Laat u wat van u horen?
Dat kan op: f.monsma@cnvdibo.nl
Bellen kan natuurlijk ook: 023 - 5670615

Fedde Monsma
bestuurder Handel