ALBERT HEIJN BEDRIJFSLEDENGROEP; Leden gevraagd!
12-12-2006
Ongetwijfeld heeft u gemerkt dat er het laatste jaar veel gebeurt bij
Albert Heijn. Bij Ahold, in de winkels, bij de distributiecentra, wel
of geen overname door "hedge fondsen", verkoop van buitenlandse
ondernemingen, wel of geen fusie met het Belgische Delhaize, een nieuw
besturingsstructuur in de winkels, Sociaal Kader voor de MAS, etc,
etc. Om dat in goede banen te kunnen leiden heeft CNV Dienstenbond uw
hulp nodig!
Niet altijd is duidelijk wat consequenties zijn voor het bedrijf en
werknemers. Soms staat het ook ver weg van de dagelijkse praktijk in
de winkels, zoals de verkoop van de buitenlandse ondernemingen, maar
soms heeft het direct invloed op de mensen in de winkels. Neem
bijvoorbeeld het nieuwe besturingsmodel en het verdwijnen van de
MAS-functie. Op dit moment wordt er gewerkt aan de invoering van een
nieuwe functie de Teamleider. De kwaliteitsmedewerker is recentelijk
geïntroduceerd. Allemaal zaken die u in uw dagelijks werk direct
merkt. En er komt nog meer aan bij Albert Heijn!
Als vakbondsbestuurder bij Albert Heijn is het voor mij erg belangrijk
om rond en tijdens besprekingen en onderhandelingen met Albert Heijn
terecht te kunnen bij leden. U als werknemer en direct betrokkene
heeft het beste inzicht in de mogelijkheden en de tekortkomingen van
de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Uw inbreng is dus zeer
belangrijk.
Daarom wil CNV Dienstenbond een (nieuwe) landelijke Albert Heijn
Bedrijfsledengroep (BLG) oprichten. Deze BLG ondersteunt de bestuurder
bij de voorbereiding op allerlei zaken die met Albert Heijn besproken
moeten worden als het de winkels aangaat. De inbreng van leden bij
deze gesprekken is absoluut noodzakelijk om goede afspraken voor
medewerkers te kunnen maken.
De BLG bestaat uit leden die zich actief willen inzetten voor
verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden in de
winkel. Voor u en uw collegas dus. Daarvoor informeren zij de
bestuurder met belangrijke informatie van de werkvloer, zoals
bijvoorbeeld informatie over de ontwikkelingen in uw winkel, hoe er
wordt omgegaan met flexibiliteit, de nieuwe functies die gecreëerd
worden, etc. Deze informatie geeft de CNV Dienstenbond een sterkere
positie in de gesprekken met Albert Heijn.
Als BLG-lid vraag ik u om enerzijds maatregelen en voorstellen op
ondernemingsniveau te vertalen naar de dagelijkse praktijk zoals u dat
gewend bent in de winkel. Anderzijds is het erg behulpzaam om de
dagelijkse praktijk juist te vertalen naar algemene maatregelen of
voorstellen.
Tenslotte, BLG-leden hebben mogelijkheden tot scholing en
(vaardigheids-)training. Er worden trainingen georganiseerd over hoe
om te gaan met werkdruk bijvoorbeeld, of over
organisatieveranderingen.
Deelnemen aan de CAO-commissie hoeft niet veel tijd te kosten en uw
reiskosten worden vergoed. Overleg zal wanneer noodzakelijk is
plaatsvinden en er zal per e-mail met regelmaat contact met u gezocht
worden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van telefonisch vergaderen.
De CAO geeft u de gelegenheid om tijd vrij te maken voor deze
vergaderingen gedurende werktijd; het zogenaamde vakbondsverlof.
Uiteraard wil ik u graag verwelkomen als nieuw BLG-lid voor Albert
Heijn. Ik hoop u met de bovenstaande informatie voldoende te hebben
geïnformeerd over de werkzaamheden van de BLG. Mocht u nog vragen
hebben, aarzelt u dan niet om contact op te nemen.
Ik hoor graag van u, bij voorkeur op korte termijn. Want, er gebeurt
al veel bij Albert Heijn en er komt nog veel meer aan. Hoe eerder wij
dan aan de slag kunnen, hoe beter onze voorbereidingen zullen zijn.
Laat u wat van u horen?
Dat kan op: f.monsma@cnvdibo.nl
Bellen kan natuurlijk ook: 023 - 5670615
Fedde Monsma
bestuurder Handel
Dienstenbond CNV