Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Uw brief 2060703390 Doorkiesnummer Ons kenmerk AV/IR/06/96849 Datum 12 december 2006 Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid De Wit

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid De Wit (SP) over het onmiddellijke verbod op 54-uursdiensten bij de Rotterdamse brandweer.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Bijlage(n): antwoorden op de kamervragen

Ons kenmerk AV/IR/06/96849

2060703390
Vragen van het lid De Wit (SP) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het onmiddellijke verbod op 54-uurs-diensten bij de Rotterdamse brandweer. (Ingezonden 22 november 2006)


1
Heeft u kennisgenomen van de beschikking van de Rechtbank Rotterdam waarbij het rooster van de Rotterdamse brandweer voor 2006, dat is gebaseerd op een 54-urige werkweek, met onmiddellijke ingang is verboden op grond van schending van de Europese richtlijn ?1

Antwoord
Ja.


2
Is het redelijk om te veronderstellen dat de gang van andere ondernemingsraden dan die van de Rotterdamse brandweer naar de rechter tot een zelfde beschikking zal leiden ? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Ik kan geen uitspraak doen over de vermoedelijke uitkomsten van een rechtsgang.


3
Deelt u de constatering van de rechtbank dat de 48-uurs roosters feitelijk door de gemeenten en overheden niet worden toegepast omdat kennelijk binnen de overheid uitgevochten dient te worden hoe een wetsconforme toepassing van de arbeidstijden betaald moet worden ? Zo neen, waarom niet ?

Antwoord
Neen. Per 1 juni 2006 zijn de nieuwe normen voor de arbeids- en rusttijden voor aanwezigheidsdiensten ingevoerd. Daarbij is de mogelijkheid om een (begrensde) verlenging van de arbeidstijd af te spreken. Daardoor kunnen op dezelfde wijze en onder dezelfde condities als in het verleden de bestaande roosters worden voortgezet in beginsel zonder dat extra personeel benodigd is. Met gebruikmaking van deze opt out of maatwerkregeling kunnen werkgevers de bestaande roosters op een juridisch toelaatbare wijze continueren mits de werknemers hiermee (individueel) instemmen. Dit instemmingsvereiste lijkt te worden gebruikt om extra druk te zetten op beloningseisen. De arbeidstijdenregelgeving stelt evenwel slechts grenzen aan de maximale toegestane arbeidsduur en biedt waarborgen ten aanzien van de minimale noodzakelijke rust. De regelgeving bepaalt niets over de beloning van arbeidstijd.


4
Welke maatregelen gaat u treffen om gemeenten de financiële mogelijkheden te bieden om de


1 Zaaknummer 743949 VZ VERZ 06-4612

---

Ons kenmerk AV/IR/06/96849

invoering van de 48-uursroosters snel mogelijk te maken ? Of deelt u de mening dat de gemeenten voor de kosten moeten opdraaien omdat in Europa geen overeenstemming over een nieuwe arbeidstijdenrichtlijn is bereikt ?

Antwoord
Het aangepaste Arbeidstijdenbesluit de mogelijkheid om in beginsel zonder extra personele capaciteit de 54-roosters te continueren. Van meerkosten behoeft naar mijn oordeel dus geen sprake te zijn.
Wel is het van belang dat er ook daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die de regelgeving biedt.


5
Bent u van mening dat de gemeenten en brandweerkorpsen de 48-urige werkweek nu zo snel mogelijk moeten invoeren omdat de 48-urige werkweek een gezondheidskundige grens is die niet mag worden overschreden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Zoals ik u eerder heb meegedeeld is het aan de gemeenten om te bepalen op welke wijze zij de roosters voor de brandweerzorg organiseren binnen de daartoe gestelde normen van regelgeving voor de arbeids- en rusttijden. Indien zij bij het organiseren van de arbeid gebruik maken van aanwezigheidsdiensten dan bestaat de mogelijkheid tot verlenging van de gemiddelde arbeidstijd per week. De Europese richtlijn 2003/88/EG biedt ruimte voor een dergelijke verlenging (opt out) die als tijdelijke oplossing voor de problemen rond aanwezigheidsdiensten opgenomen is in het Arbeidstijdenbesluit.


---