Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Datum

8 december 2006

Aan de minister en staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De heren mr. A.J. de Geus en H.A.L. van Hoof
Postbus 90801
2509 LV Den Haag

Onderwerp
Position-paper CWI-UWV
Geachte heren De Geus en Van Hoof,
CWI, UWV en gemeenten hebben een gedeeld belang: zoveel mogelijk mensen naar werk begeleiden, juist in deze aantrekkende arbeidsmarkt. Arbeidsmarktvraagstukken moeten CWI, UWV en gemeenten hebben een gedeeld belang: zoveel mogelijk mensen naar werk vooral regionaal én integraal worden aangepakt. Deze boodschap klinkt steeds opnieuw op al begeleiden, juist in deze aantrekkende arbeidsmarkt. Arbeidsmarktvraagstukken moeten die plaatsen waar de drie ketenpartners tot samenwerking komen of zijn gekomen. CWI en vooral regionaal én integraal worden aangepakt. Deze boodschap klinkt steeds opnieuw op al UWV gaan daarom de dienstverlening verder intensiveren om samen met de Sociale die plaatsen waar de drie ketenpartners tot samenwerking komen of zijn gekomen. CWI en Diensten beter in te spelen op de talenten van de cliënt, de vraag van de werkgever en de UWV gaan daarom de dienstverlening verder intensiveren om samen met de Sociale beleidsdoelstellingen van de gemeentebesturen. Ook gemeenten onderling zoeken steeds Diensten beter in te spelen op de talenten van de cliënt, de vraag van de werkgever en de meer de samenwerking om deze doelen te realiseren. Samenwerking met de Sociale beleidsdoelstellingen van de gemeentebesturen. Ook gemeenten onderling zoeken steeds Diensten, de derde ketenpartner, kan naar onze overtuiging sneller en eenvoudiger tot stand meer de samenwerking om deze doelen te realiseren. Samenwerking met de Sociale komen, indien CWI en UWV meer als één organisatie opereren.
Diensten, de derde ketenpartner, kan naar onze overtuiging sneller en eenvoudiger tot stand komen, indien CWI en UWV meer als één organisatie opereren.
Met genoegen bieden wij het bijgaande position-paper aan, waarin wij onze plannen uiteenzetten en verhelderen welke verdere gezamenlijke stappen de raden van bestuur van Met genoegen bieden wij het bijgaande position-paper aan, waarin wij onze plannen CWI en UWV in dit kader willen zetten.
uiteenzetten en verhelderen welke verdere gezamenlijke stappen de raden van bestuur van CWI en UWV in dit kader willen zetten.
Wij kiezen ervoor om onze energie en expertise primair te richten op directe ondersteuning van onze klanten. Dit ligt geheel in lijn met onze bestuurlijke reactie op het rapport van Price Wij kiezen ervoor om onze energie en expertise primair te richten op directe ondersteuning Waterhouse Coopers in het kader van de SUWI-evaluatie en de opstelling die ook andere van onze klanten. Dit ligt geheel in lijn met onze bestuurlijke reactie op het rapport van Price partijen in het uitvoeringsveld kozen.
Waterhouse Coopers in het kader van de SUWI-evaluatie en de opstelling die ook andere partijen in het uitvoeringsveld kozen.
Dit position-paper beschrijft derhalve de weg van een duurzame, intensieve samenwerking, zonder formele aanpassingen in de organisatiestructuur. Bij dergelijke aanpassingen zou Dit position-paper beschrijft derhalve de weg van een duurzame, intensieve samenwerking, immers de aandacht de komende jaren te zeer intern gericht zijn; daarmee is de klant in de zonder formele aanpassingen in de organisatiestructuur. Bij dergelijke aanpassingen zou keten niet geholpen.
immers de aandacht de komende jaren te zeer intern gericht zijn; daarmee is de klant in de keten niet geholpen.
Drie belangrijke overwegingen voor verdere samenwerking
Er zijn de afgelopen jaren door de drie ketenpartijen goede stappen gezet in de Drie belangrijke overwegingen voor verdere samenwerking
samenwerking. Op een groot aantal plaatsen in het land kreeg de samenwerking al zeer Er zijn de afgelopen jaren door de drie ketenpartijen goede stappen gezet in de concreet vorm in de bedrijfsverzamelgebouwen. Op landelijk niveau is bovendien sprake van samenwerking. Op een groot aantal plaatsen in het land kreeg de samenwerking al zeer goede samenwerking in AKO-verband. Op basis van deze ervaringen kunnen met veel concreet vorm in de bedrijfsverzamelgebouwen. Op landelijk niveau is bovendien sprake van Sociale Diensten nu verdergaande stappen worden gezet om onze publieke dienstverlening goede samenwerking in AKO-verband. Op basis van deze ervaringen kunnen met veel beter af te stemmen op de kenmerken van de diverse regionale arbeidsmarkten. Daarmee Sociale Diensten nu verdergaande stappen worden gezet om onze publieke dienstverlening kan de effectiviteit en efficiency van de ketendienstverlening toenemen, uiteraard met beter af te stemmen op de kenmerken van de diverse regionale arbeidsmarkten. Daarmee inachtneming van de eigen verantwoordelijkheden van gemeenten. Het is onze overtuiging kan de effectiviteit en efficiency van de ketendienstverlening toenemen, uiteraard met dat regionale afspraken eenvoudiger tot stand zullen komen als gemeenten te maken hebben inachtneming van de eigen verantwoordelijkheden van gemeenten. Het is onze overtuiging met twee landelijke organisaties, die in de dienstverlening aan de klant als één organisatie dat regionale afspraken eenvoudiger tot stand zullen komen als gemeenten te maken hebben opereren.
met twee landelijke organisaties, die in de dienstverlening aan de klant als één organisatie opereren

In de tweede plaats beseffen CWI en UWV dat de huidige arbeidsmarkt, gekenmerkt door grote tekorten op deelmarkten, bij uitstek mogelijkheden biedt om moeilijker te plaatsen categorieën van werkzoekenden aan werk te helpen. Het gaat er dan om het aanbod in de bestanden van het UWV te koppelen aan de vacatures (ook die van uitzendbureaus), die bij het CWI transparant gemaakt zijn. Ook dit vraagt om een krachtenbundeling van beide organisaties. Het momentum hiervoor is aanwezig. UWV gaat de organisatie stroomlijnen langs de lijnen van vier kernfuncties. Eén van deze kernfuncties is Werk, waarin de activiteiten rond begeleiding en reïntegratie van cliënten centraal staan. Vanzelfsprekend kent de kernfunctie Werk vele raakvlakken met de CWI-dienstverlening, die immers voor een groot deel gericht is op de WW-populatie.
Voor CWI geldt niet direct dat sprake is van een herinrichting van de organisatie. Er worden echter wel belangrijke stappen gezet naar digitale dienstverlening, aanbieden van dienstverlening via meerdere kanalen en verder uitwerken van de dienstverlening-op-maat aan werkgevers. Het zou inefficiënt en ineffectief zijn als beide organisaties hun werkprocessen onafhankelijk van elkaar zouden ontwikkelen.
Uiteraard is ook van groot belang dat het zittend WWB-bestand van de Sociale Diensten ontsloten wordt voor bemiddeling. Hierover willen wij in regionaal verband afspraken maken met gemeenten.
Een derde overweging is dat de SUWI-partijen momenteel werken aan verbetering van de dienstverlening. Dit maakt het wenselijk om nieuwe werkprocessen en instrumenten in gezamenlijkheid te ontwikkelen en breed toe te passen. In belangrijke mate krijgt dit al gestalte door in AKO-verband afspraken te maken. Het feit dat CWI en UWV landelijke organisaties zijn, biedt echter aanvullende mogelijkheden om activiteiten te bundelen en vernieuwingen te versnellen. Voor gemeenten wordt het daardoor makkelijker om afspraken op ketenniveau te maken. In feite hebben zij dan immers met één en niet langer met twee gesprekspartners te maken.
Position-paper: startpunt voor verdere dialoog
Wij beogen met het position-paper en deze toelichting draagvlak te creëren voor onze ambitie om gezamenlijk onze dienstverlening meer klant-, werk- en regiogericht in te richten. Wat betreft de regionale aanpak, zoeken wij met gemeenten nu vooral het gesprek over hoe in de regio coördinatie tot stand kan worden gebracht tussen de verschillende partijen die op de arbeidsmarkt actief zijn. Daarnaast streven we naar het gezamenlijk opstellen van marktbewerkingsplannen. Met de directie van de VNG en de voorzitter van het bestuur van Divosa is de afspraak gemaakt dat alle wethouders sociale zaken en directeuren sociale diensten per brief geïnformeerd worden. Tevens starten wij een intensieve dialoog. Daarmee kunnen wij ook in gemeentelijke kring eventuele onduidelijkheden over onze doelstellingen wegnemen.
Hoogachtend,
drs R. de Groot dr J.M. Linthorst Voorzitter Raad van Bestuur CWI Voorzitter Raad van Bestuur UWV