Datum
8 december 2006
Aan de minister en staatssecretaris
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De heren mr. A.J. de Geus en H.A.L. van Hoof
Postbus 90801
2509 LV Den Haag
Onderwerp
Position-paper CWI-UWV
Geachte heren De Geus en Van Hoof,
CWI, UWV en gemeenten hebben een gedeeld belang: zoveel mogelijk mensen naar werk
begeleiden, juist in deze aantrekkende arbeidsmarkt. Arbeidsmarktvraagstukken moeten
CWI, UWV en gemeenten hebben een gedeeld belang: zoveel mogelijk mensen naar werk
vooral regionaal én integraal worden aangepakt. Deze boodschap klinkt steeds opnieuw op al
begeleiden, juist in deze aantrekkende arbeidsmarkt. Arbeidsmarktvraagstukken moeten
die plaatsen waar de drie ketenpartners tot samenwerking komen of zijn gekomen. CWI en
vooral regionaal én integraal worden aangepakt. Deze boodschap klinkt steeds opnieuw op al
UWV gaan daarom de dienstverlening verder intensiveren om samen met de Sociale
die plaatsen waar de drie ketenpartners tot samenwerking komen of zijn gekomen. CWI en
Diensten beter in te spelen op de talenten van de cliënt, de vraag van de werkgever en de
UWV gaan daarom de dienstverlening verder intensiveren om samen met de Sociale
beleidsdoelstellingen van de gemeentebesturen. Ook gemeenten onderling zoeken steeds
Diensten beter in te spelen op de talenten van de cliënt, de vraag van de werkgever en de
meer de samenwerking om deze doelen te realiseren. Samenwerking met de Sociale
beleidsdoelstellingen van de gemeentebesturen. Ook gemeenten onderling zoeken steeds
Diensten, de derde ketenpartner, kan naar onze overtuiging sneller en eenvoudiger tot stand
meer de samenwerking om deze doelen te realiseren. Samenwerking met de Sociale
komen, indien CWI en UWV meer als één organisatie opereren.
Diensten, de derde ketenpartner, kan naar onze overtuiging sneller en eenvoudiger tot stand
komen, indien CWI en UWV meer als één organisatie opereren.
Met genoegen bieden wij het bijgaande position-paper aan, waarin wij onze plannen
uiteenzetten en verhelderen welke verdere gezamenlijke stappen de raden van bestuur van
Met genoegen bieden wij het bijgaande position-paper aan, waarin wij onze plannen
CWI en UWV in dit kader willen zetten.
uiteenzetten en verhelderen welke verdere gezamenlijke stappen de raden van bestuur van
CWI en UWV in dit kader willen zetten.
Wij kiezen ervoor om onze energie en expertise primair te richten op directe ondersteuning
van onze klanten. Dit ligt geheel in lijn met onze bestuurlijke reactie op het rapport van Price
Wij kiezen ervoor om onze energie en expertise primair te richten op directe ondersteuning
Waterhouse Coopers in het kader van de SUWI-evaluatie en de opstelling die ook andere
van onze klanten. Dit ligt geheel in lijn met onze bestuurlijke reactie op het rapport van Price
partijen in het uitvoeringsveld kozen.
Waterhouse Coopers in het kader van de SUWI-evaluatie en de opstelling die ook andere
partijen in het uitvoeringsveld kozen.
Dit position-paper beschrijft derhalve de weg van een duurzame, intensieve samenwerking,
zonder formele aanpassingen in de organisatiestructuur. Bij dergelijke aanpassingen zou
Dit position-paper beschrijft derhalve de weg van een duurzame, intensieve samenwerking,
immers de aandacht de komende jaren te zeer intern gericht zijn; daarmee is de klant in de
zonder formele aanpassingen in de organisatiestructuur. Bij dergelijke aanpassingen zou
keten niet geholpen.
immers de aandacht de komende jaren te zeer intern gericht zijn; daarmee is de klant in de
keten niet geholpen.
Drie belangrijke overwegingen voor verdere samenwerking
Er zijn de afgelopen jaren door de drie ketenpartijen goede stappen gezet in de
Drie belangrijke overwegingen voor verdere samenwerking
samenwerking. Op een groot aantal plaatsen in het land kreeg de samenwerking al zeer
Er zijn de afgelopen jaren door de drie ketenpartijen goede stappen gezet in de
concreet vorm in de bedrijfsverzamelgebouwen. Op landelijk niveau is bovendien sprake van
samenwerking. Op een groot aantal plaatsen in het land kreeg de samenwerking al zeer
goede samenwerking in AKO-verband. Op basis van deze ervaringen kunnen met veel
concreet vorm in de bedrijfsverzamelgebouwen. Op landelijk niveau is bovendien sprake van
Sociale Diensten nu verdergaande stappen worden gezet om onze publieke dienstverlening
goede samenwerking in AKO-verband. Op basis van deze ervaringen kunnen met veel
beter af te stemmen op de kenmerken van de diverse regionale arbeidsmarkten. Daarmee
Sociale Diensten nu verdergaande stappen worden gezet om onze publieke dienstverlening
kan de effectiviteit en efficiency van de ketendienstverlening toenemen, uiteraard met
beter af te stemmen op de kenmerken van de diverse regionale arbeidsmarkten. Daarmee
inachtneming van de eigen verantwoordelijkheden van gemeenten. Het is onze overtuiging
kan de effectiviteit en efficiency van de ketendienstverlening toenemen, uiteraard met
dat regionale afspraken eenvoudiger tot stand zullen komen als gemeenten te maken hebben
inachtneming van de eigen verantwoordelijkheden van gemeenten. Het is onze overtuiging
met twee landelijke organisaties, die in de dienstverlening aan de klant als één organisatie
dat regionale afspraken eenvoudiger tot stand zullen komen als gemeenten te maken hebben
opereren.
met twee landelijke organisaties, die in de dienstverlening aan de klant als één organisatie
opereren
In de tweede plaats beseffen CWI en UWV dat de huidige arbeidsmarkt, gekenmerkt door
grote tekorten op deelmarkten, bij uitstek mogelijkheden biedt om moeilijker te plaatsen
categorieën van werkzoekenden aan werk te helpen. Het gaat er dan om het aanbod in de
bestanden van het UWV te koppelen aan de vacatures (ook die van uitzendbureaus), die bij
het CWI transparant gemaakt zijn. Ook dit vraagt om een krachtenbundeling van beide
organisaties. Het momentum hiervoor is aanwezig. UWV gaat de organisatie stroomlijnen
langs de lijnen van vier kernfuncties. Eén van deze kernfuncties is Werk, waarin de
activiteiten rond begeleiding en reïntegratie van cliënten centraal staan. Vanzelfsprekend
kent de kernfunctie Werk vele raakvlakken met de CWI-dienstverlening, die immers voor een
groot deel gericht is op de WW-populatie.
Voor CWI geldt niet direct dat sprake is van een herinrichting van de organisatie. Er worden
echter wel belangrijke stappen gezet naar digitale dienstverlening, aanbieden van
dienstverlening via meerdere kanalen en verder uitwerken van de dienstverlening-op-maat
aan werkgevers. Het zou inefficiënt en ineffectief zijn als beide organisaties hun
werkprocessen onafhankelijk van elkaar zouden ontwikkelen.
Uiteraard is ook van groot belang dat het zittend WWB-bestand van de Sociale Diensten
ontsloten wordt voor bemiddeling. Hierover willen wij in regionaal verband afspraken maken
met gemeenten.
Een derde overweging is dat de SUWI-partijen momenteel werken aan verbetering van de
dienstverlening. Dit maakt het wenselijk om nieuwe werkprocessen en instrumenten in
gezamenlijkheid te ontwikkelen en breed toe te passen. In belangrijke mate krijgt dit al
gestalte door in AKO-verband afspraken te maken. Het feit dat CWI en UWV landelijke
organisaties zijn, biedt echter aanvullende mogelijkheden om activiteiten te bundelen en
vernieuwingen te versnellen. Voor gemeenten wordt het daardoor makkelijker om afspraken
op ketenniveau te maken. In feite hebben zij dan immers met één en niet langer met twee
gesprekspartners te maken.
Position-paper: startpunt voor verdere dialoog
Wij beogen met het position-paper en deze toelichting draagvlak te creëren voor onze
ambitie om gezamenlijk onze dienstverlening meer klant-, werk- en regiogericht in te
richten. Wat betreft de regionale aanpak, zoeken wij met gemeenten nu vooral het gesprek
over hoe in de regio coördinatie tot stand kan worden gebracht tussen de verschillende
partijen die op de arbeidsmarkt actief zijn. Daarnaast streven we naar het gezamenlijk
opstellen van marktbewerkingsplannen. Met de directie van de VNG en de voorzitter van het
bestuur van Divosa is de afspraak gemaakt dat alle wethouders sociale zaken en directeuren
sociale diensten per brief geïnformeerd worden. Tevens starten wij een intensieve dialoog.
Daarmee kunnen wij ook in gemeentelijke kring eventuele onduidelijkheden over onze
doelstellingen wegnemen.
Hoogachtend,
drs R. de Groot dr J.M. Linthorst
Voorzitter Raad van Bestuur CWI Voorzitter Raad van Bestuur UWV
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid