Ingezonden persbericht


Doelstelling Campagne Verantwoord Frituren bereikt

Rijswijk, 12 december 2006 - Uit onderzoek van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) blijkt dat 50% van de cafetaria's in Nederland inmiddels is overgestapt op het gebruik van vloeibaar frituurvet. Hiermee is de doelstelling van de campagne Verantwoord Frituren (50% eind 2006) bereikt. Het campagneteam verwacht echter dat nog meer ondernemers de overstap naar vloeibaar frituurvet willen maken en verlengt daarom de campagne met nog eens twee jaar.

Het VWA-onderzoek uitgevoerd in juli/augustus 2006, geeft aan dat 306 ondernemers vloeibaar frituurvet gebruiken uit een totaal van 610 inspecties bij cafetaria's en fastfoodbedrijven verspreid over heel Nederland*. De VWA wil door middel van dit onderzoek het gebruik van vloeibaar frituurvet in de horeca volgen en wil hiermee een bijdrage leveren aan het beleid van het ministerie van VWS dat beoogt de inname van trans- en verzadigde vetzuren via de voeding te verlagen. Aanleiding voor het onderzoek was de start van de campagne Verantwoord Frituren waarmee de Nederlandse oliën- en vettensector en de Nederlandse horeca zelf het initiatief hebben genomen om te komen tot een verbetering van het voedingsaanbod. Dit in tegenstelling tot de situatie in Amerika en Denemarken waar verplichtingen aan de betreffende sectoren opgelegd worden.

Het behalen van de doelstelling is voor het campagneteam geen reden om achterover te leunen. Ook de komende twee jaar zullen inspanningen worden verricht om vloeibaar frituurvet nadrukkelijk onder de aandacht te brengen van zowel ondernemers als consumenten. Op die manier is immers nog meer gezondheidswinst te behalen. Professor Frans Kok van de Wageningen Universiteit berekende in 2004 dat als alle horecaondernemers in vloeibaar frituurvet zouden bakken, dit zou resulteren in een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten met zo'n 5%. "Op jaarbasis praat je in geheel Nederland dan over zo'n 1000 sterfgevallen minder. En dat is dan nog een voorzichtige schatting." aldus Professor Kok.


* De controlegegevens van de deelnemers van de campagne Verantwoord Frituren worden openbaar gemaakt via de website van de VWA.

Noot voor de redactie -