Nationale Ombudsman
Den Haag, 12 december 2006
BURGERS DUPE VAN OVERGANG HUURSUBSIDIE - HUURTOESLAG
DUIZENDEN MENSEN IN FINANCIËLE PROBLEMEN
Het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer (VROM) heeft flinke steken laten vallen bij de afbouw van
de verstrekking van huursubsidie. En de Belastingdienst is bij de
toekenning van de huur- en zorgtoeslag in gebreke gebleven. Daardoor
zijn veel kwetsbare mensen in grote financiële problemen geraakt. Dit
concludeert de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, naar
aanleiding van twee onderzoeken. Hij pleit voor meer aandacht voor de
positie van de burger bij grote stelselwijzingen.
Op 1 januari 2006 trad nieuwe wetgeving op het terrein van de huur- en
zorgtoeslag in werking. Vanaf dat moment werd huursubsidie,
huurtoeslag. De verantwoordelijkheid werd door het Ministerie van VROM
overgedragen aan de Belastingdienst. De Nationale ombudsman kreeg in
2005 steeds meer klachten over de trage behandeling van
bezwaarschriften en brieven over huursubsidie door het Ministerie van
VROM. Dat was ook in 2006 nog het geval. Daarnaast klaagden heel veel
mensen over de verstrekking van huur- en zorgtoeslag door de
Belastingdienst.
Te weinig personeel
Op papier zagen de plannen voor de overgang van huursubsidie naar
huurtoeslag er goed uit. De Belastingdienst en het Ministerie van VROM
hebben zich ingezet voor een goede uitvoering. In de praktijk ging het
echter mis. In 2005 is een convenant gesloten tussen het Ministerie
van VROM en de Belastingdienst voor de overgang van personeel. Door
het Ministerie van VROM zijn ramingen opgesteld voor de verwachte
aanvragen, bezwaarschriften en andere correspondentie. Maar in de
praktijk bleek dat de ramingen van het resterende werk dramatisch
werden overschreden. Er was vanuit gegaan dat er op 1 april 2006 geen
werkvoorraad meer zou zijn, maar er lagen nog 12.000 brieven en 2.400
bezwaarschriften. Eén van de oorzaken was dat vrijwel al het
geschoolde personeel al in 2005 naar de Belastingdienst was
vertrokken. Veel burgers kregen daardoor lange tijd geen of te weinig
huursubsidie en kregen geen antwoord op hun vragen.
Vanaf de invoering van nieuwe wetgeving op 1 januari 2006 speelden bij
de Belastingdienst twee problemen. In de eerste plaats werkte de
automatisering niet naar behoren. Hierdoor kregen veel burgers niet of
niet tijdig waar ze recht op hadden. Daarnaast had de Belastingdienst
onvoldoende capaciteit om klachten en vragen van burgers op te vangen.
Daardoor bleven brieven en bezwaarschriften te lang liggen en werden
burgers niet adequaat geïnformeerd.
Burger centraal
Volgens de Nationale ombudsman is te voorspellen dat burgers bij grote
stelselwijzigingen met fouten geconfronteerd worden en met vragen en
onzekerheden zitten. Door dit van tevoren in kaart te brengen en bij
voorbaat al maatregelen te treffen, hoeft de burger niet de dupe te
worden. Hij pleit ervoor dat bij de uitvoering van dit soort
wetswijzigingen de belangen van burgers centraal staan.
Noot voor de redactie,