Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: actief toezicht bij totstandkoming Europese betaalmarkt

06-42 / 12-12-2006

Vanaf 2008 is er sprake van een gezamenlijke Europese betalingsmarkt (SEPA), waardoor bankklanten in alle lidstaten op dezelfde manier en zonder bijkomende kosten kunnen betalen. De commerciële banken zijn hier aan zet om een efficiënt systeem voor het betalingsverkeer op te zetten. SEPA biedt een geweldige kans om een efficiënter, goedkoper, gebruikersvriendelijker en competitiever betalingsverkeer op te zetten in de gemeenschappelijke Europese markt. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is echter bezorgd dat deze belofte niet wordt waargemaakt, als de totstandkoming leidt tot verhoogde risicos op prijsafspraken, marktverdeling en andere vormen van onderlinge afstemming. Dit schrijft de NMa in haar Monitor Financiële Sector (MFS) over 2006.

Ook kan de toetreding worden belemmerd, bijvoorbeeld vanuit aanpalende markten met gevestigde marktverhoudingen, licht Pieter Kalbfleisch toe, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. De beloften van efficiëntie, prijsdalingen en innovatie - zeker op de langere termijn
- komen in gevaar als er geen sprake is van effectieve concurrentie op deze markt. Daar speelt de NMa, maar ook onze Nederlandse en Europese collega-autoriteiten een zeer belangrijke rol, juist door ervoor te zorgen dat ook de Europese betaalmarkt tot bloei komt en de consument daarvan de vruchten plukt.

Onderzoek van MFS toont aan dat de Nederlandse markt voor pinnen steeds concurrerender wordt. De gemiddelde pintarieven die banken aan detaillisten berekenen, zijn meer gedaald dan de korting van één eurocent die de banken en detaillisten in 2005 zijn overeengekomen. Dit jaar profiteren vooral de kleinere detaillisten van de tariefdaling. Het percentage detaillisten dat overstapt naar een andere aanbieder van pindiensten is toegenomen, maar de banken lijken nog te moeten wennen aan hun nieuwe rol waarbij zij actiever dan voorheen met elkaar de concurrentiestrijd aangaan om de gunst van de klant. Dat is van belang om de concurrentie op deze markt nog verder te bevorderen.

Een andere constatering in de financiële monitor is dat circa 20 procent van alle Nederlandse consumenten begin 2006 is overgestapt naar een andere zorgverzekeraar op basis van prijsverschillen in de premies tussen zorgverzekeraars. Hieruit blijkt eens te meer dat een kritische houding van de consument essentieel is voor een goed werkende zorgmarkt, Kalbfleisch, Dit is ook een belangrijk signaal voor de zorgverzekeraars: onderscheid je van de concurrent niet alleen in kosten, maar ook door innovatieve zorgproducten en betere service. De voorman van de NMa is kritisch over het publiekelijk afgeven van signalen over de verwachte premiehoogte zoals het afgelopen jaar meerdere malen gebeurde. Dit kan leiden tot minder prijsconcurrentie omdat zorgverzekeraars hun prijsbeleid mede bepalen aan de hand van dit soort signalen. Met als potentieel gevolg dat de zorgpremies onnodig worden opgedreven. De toenemende populariteit van collectieve zorgcontracten heeft er nog niet toe geleid dat zorgverzekeraars in belangrijke mate marktaandeel hebben veroverd buiten hun regionale gebied. Er wordt wel een tendens zichtbaar naar een landelijke zorgverzekeringsmarkt, aldus de NMa.

De NMa kijkt dit jaar via MFS voor het eerst naar de ontwikkelingen op de markt voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Deze markt wordt stapsgewijs geprivatiseerd en is daardoor in beweging. Door de afschaffing van de Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (WAZ) moeten zelfstandige ondernemers zich voor een minimumuitkering particulier verzekeren. De MFS constateert dat de WAZ-vervangende verzekering niet voldoet aan de wensen van zelfstandigen. Zo stellen verzekeraars als voorwaarde een wachttijd van 2 jaar. Hierdoor heeft de zelfstandige er weinig aan. Daarnaast zijn de overstapkosten hoog. Een aanpassing van de voorwaarden van deze verzekering is gewenst. Ook zou deze markt beter werken als zelfstandigen in groepsverband een collectief contract afsluiten voor de dekking van arbeidsongeschiktheidsrisicos.

Een ander aandachtsveld voor de NMa is het ontstaan van een nieuwe Europese markt voor de uitvoering van collectieve pensioenregelingen waarmee concurrentie wordt geïntroduceerd. Aangezien pensioenfondsen en uitvoeringsinstanties ondernemingen zijn, vallen zij onder het mededingingstoezicht van de NMa. In 2007 zal de MFS de ontwikkelingen nauwlettend volgen, met name op het gebied van de uitvoeringsinstellingen.

De MFS is begin 2003 opgezet met steun van het ministerie van Financiën. Het team voert economisch onderzoek uit naar de werking van financiële markten en brengt risico's voor de mededinging in kaart. De NMa geeft met de Monitor geen formele oordelen in het kader van de handhaving van de Mededingingswet. Wel wordt beoogd kennis en inzichten te delen met belangstellenden binnen en buiten de financiële sector. De NMa nodigt lezers uit om te reageren op de inhoud van deze MFS-uitgave via MFS2006@nmanet.nl.