Gemeente Utrecht


Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie
|Week 50                           |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders


1. Nieuwe milieuvergunning voor Vechtse banen
Het college heeft ingestemd met de nieuwe (ontwerp) milieuvergunning voor het sportcomplex De Vechtse Banen aan de Mississippidreef in Overvecht. De ontwerpvergunning ligt in december ter visie voor omwonenden en andere belanghebbenden. Na verwerking van ingediende zienswijzen kan een definitieve vergunning eind januari, begin februari worden gepubliceerd. Moet de vergunning vanwege de zienswijzen worden aangepast, dan gebeurt dat zo snel mogelijk daarna.
Na de grote ombouw van de machinekamer in 2001 en de realisatie van het kantoorgebouw aan de voorzijde van de ijshal, was een herziening van de milieuvergunning van het sportcomplex aan de Mississippidreef noodzakelijk.
De ontwerpvergunning dekt de nieuwe en uitgebreide activiteiten van De Vechtsebanen en geeft omwonenden zekerheid over de activiteiten die al dan niet binnen de gebouwen van De Vechtse Banen mogen worden gehouden. In de nieuwe vergunning worden de mogelijkheden voor evenementen - zoals disco en house- verruimd van 5 naar 12 keer per jaar. In vergunningvoorschriften zijn hiervoor randvoorwaarden en normen opgenomen, zodat de milieubelasting op aanvaardbaar niveau blijft en goede handhaving mogelijk is.
Verder wordt stichting de Vechtse Banen verplicht jaarlijks aan te geven op welke termijn een overstap mogelijk is naar een veiliger koelsysteem voor de ijsbanen, waarbij minder ammoniak wordt gebruikt. Op dit moment is zo'n systeem vanwege de hoge kosten nog niet haalbaar. Overigens hebben De Vechtse Banen allerlei maatregelen genomen om de risico's van lekkage van het giftige ammoniak te verminderen.

Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68

2. Op weg naar integrale handhaving bouw- en milieuvergunningen
Net als in 2006 werken in 2007 de afdelingen Milieu en Bouwbeheer van de gemeente Utrecht op projectbasis samen bij het controleren van bedrijven. De samenwerking moet in 2008 leiden tot een integraal handhavingsprogramma van verleende bouw- en milieuvergunningen.
De samenwerking tussen beide afdelingen is terug te vinden in het "Werkprogramma Vergunningverlening en Handhaving milieu 2007" en in de "Bouwbeheergids 2007".
Het Werkprogramma Vergunningverlening en Handhaving milieu 2007 geeft inzicht in de inzet van mensen en middelen bij de uitvoering van vergunningverlening en handhavingstaken, in het kader van de Wet milieubeheer en de handhaving van de bodemwetgeving. Bij de handhaving staan veiligheid, gezondheid en leefbaarheid voorop.
Ook de handhaving van de bouwregelgeving, zoals vastgelegd in de Bouwbeheergids 2007, gebeurt op basis van belangenafweging. Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad gemeld wat de beleidsvoornemens zijn. Er wordt inzichtelijk gemaakt hoe frequent en hoe diepgaand er wordt gecontroleerd en hoe de uitvoering in het voorafgaande jaar is verlopen. De ervaring van de laatste jaren is dat deze werkwijze goed werkt. In overleg met andere gemeenten en het ministerie van VROM blijft de afdeling Bouwbeheer streven naar meer efficiency in de aanpak.

Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68

3. Parkeerplaatsen bij Fort aan de Klop
Burgemeester en wethouders hebben besloten 22 parkeerplaatsen voor Fort aan de Klop aan te laten leggen in de talud van de Franciscusdreef bij de Muinck Keijzerbrug over de Vecht. De parkeerplaatsen zullen, na het doorlopen van de vergunningsprocedure, in het voorjaar van 2007 worden aangelegd. Op Fort aan de Klop worden in de zomer van 2007 een kleine camping, een theehuis en een herberg met overnachtings- en vergadermogelijkheid geopend. De verbouw en inrichting van gebouwen en terrein vinden eind 2006 en in de eerste helft van 2007 plaats. Daarna verhuurt de gemeente het fort aan de Stichting tot behoud en exploitatie van Fort aan de Klop. Deze verhuurt het fort op haar beurt aan de BV 1851 die de camping, het theehuis en de herberg gaat runnen. Omwonenden vreesden voor (parkeer)overlast, daarom is in overleg met hen besloten het parkeren niet op het fort plaats te laten vinden maar op 22 parkeerplaatsen in het talud van de Franciscusdreef. De toekomstige parkeerplaats ligt ten westen van het fort bij de Muinck Keijzerbrug over de Vecht. Bezoekers kunnen gebruik maken van het voet-/fietspad dat aan de noordzijde naar de ingang van Fort aan de Klop voert.

Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15

4. Stand van zaken prostitutie Utrecht
De gemeente Utrecht bepaalt het beleid op het gebied van de vergunde prostitutie. Ter voorbereiding van de beleidsevaluatie in 2008 is een nulmeting prostitutiebeleid opgesteld.
Deze is opgebouwd aan de hand van de vijf belangrijkste beleidslijnen van het Utrechtse prostitutiebeleid: Beperken van overlast; Gezondheid, welzijn en veiligheid van prostituees; Voorkomen van mensenhandel en illegale en gedwongen prostitutie; Voorkomen van jongeren in de prostitutie; Ondersteuning bieden aan diegenen die de prostitutie willen verlaten.
De nulmeting biedt inzicht in de huidige omvang van de prostitutiesector. Na het opheffen van het bordeelverbod is in 1999 een vergunningsysteem voor seksinrichtingen ingesteld. Momenteel zijn er 49 vergunningen afgegeven voor raamprostitutie, bordelen en erotische massagesalons. Dat is vijf minder dan maximaal is toegestaan. Na het sluiten van de tippelzones in andere grote steden is in 2005 voor de tippelzone op de Europalaan een vergunningstelsel ingevoerd. Inmiddels is het maximum aantal van 150 vergunningen uitgegeven. Naar schatting zijn in Utrecht maximaal 770 prostituees op jaarbasis actief. Een groot deel daarvan wordt door de zorg en hulpverlening bereikt.
De nulmeting prostitutiebeleid is opgesteld door de afdeling bestuursinformatie van de gemeente Utrecht op basis van cijfers van de politie, Bewoners Meldingen Systeem van de gemeente, de GG&GD en van de dienst Maatschappelijke Ontwikkeling.

Meer informatie: Annemieke Vermeulen, 030- 286 11 55

5. Invoering betaald parkeren in een deel van Nieuw Engeland
In een deel van de wijk Nieuw Engeland is in november 2006 een draagvlakonderzoek naar invoering van betaald parkeren gehouden. Na verwerking van de teruggestuurde enquêtes, bleek 60,6% van de respondenten voor invoering te hebben gestemd. Deze uitslag betekent dat
in dit deel van Nieuw Engeland betaald parkeren wordt ingevoerd.(Alle informatie, inclusief de uitslag van het draagvlakonderzoek, is terug te vinden op de webpagina's van het parkeerbedrijf op www.utrecht.nl).
Het gebied waar onderzoek is gedaan, betreft de Cremerstraat (tussen MP Lindostraat & Van Lennepdwarsstraat), Van Lennepstraat (tussen Douwes Dekkerstraat & Schimmelplein), Van Limburg Brouwerstraat, Jacob Geelstraat, Van Lennepdwarsstraat, Cremerdwarsstraat en HJ Schimmelplein (tussen Bilderdijkstraat & Van Lennepdwarsstraat).
Aanleiding voor de draagvlakmeting was een groot aantal signalen over een te hoge parkeerdruk. In Nieuw Engeland was een jaar geleden al eerder een draagvlakmeting gehouden. Toen bleek onvoldoende draagvlak voor invoering van betaald parkeren aanwezig te zijn in het gebied waar nu weer een draagvlakmeting gehouden is.
Met ingang van 1 maart 2007 wordt betaald parkeren ingevoerd. Alle bewoners en bedrijven in dit gebied worden tijdig in de gelegenheid gesteld een parkeervergunning aan te vragen.

Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68


---- --