Europarlement, stem tegen uitbreiding tv-reclames!
12 december 2006
Amerikaanse toestanden ongewenst
De Consumentenbond vreest Amerikaanse toestanden als de richtlijn
`Televisie zonder grenzen' door het Europees Parlement wordt
aangenomen. In deze richtlijn krijgen adverteerders, zoals het er nu
naar uitziet, meer ruimte om op televisie reclame te maken voor hun
producten en diensten. De Consumentenbond vreest voor een commerciële
jungle op de televisie. Deze week zal het Europees Parlement over deze
richtlijn beslissen.
De nieuwe Europese richtlijn maakt een einde aan de huidige restrictie
om reclame alleen in blokken en met tussenpauzen van minimaal 20
minuten uit te zenden. Consumenten kunnen hierdoor vaker blootgesteld
worden aan reclame-uitingen. Tevens worden de mogelijkheden van
`product placement' (het tegen betaling laten zien van merkproducten
in programma's) verruimd en wordt de deur op een kier gezet voor
nieuwe advertentietechnieken zoals bijvoorbeeld `split-screen'
(hierbij kan extra informatie, inhakend op het thema van het
programma, worden getoond zoals het plaatsen van een reclamespot bij
de aftiteling van een film). In de richtlijn ontbreekt daarnaast
helaas een verbod op reclames voor ongezonde voeding op tijden dat
kinderen tv kijken. Dit is een gemiste kans.
De Consumentenbond is tegen het loslaten van de huidige regels rond
reclameblokken omdat er dan een einde komt aan de bestaande goede
balans tussen het belang van adverteerders en omroepen enerzijds en
consumenten en kijkers anderzijds. Als het gaat om `product
placement' vreest de bond dat het principe van scheiding van
advertentie en redactionele inhoud in gevaar komt. Op dit moment al
worden door de commerciële zenders de grenzen opgezocht. Programma's
zouden in de toekomst zelfs rond bepaalde producten geschreven kunnen
worden waarbij het voor de consument steeds moeilijker wordt te zien
waar de inhoud eindigt en de commercie begint: de kijker realiseert
zich wellicht onvoldoende dat hij reclame ziet. En tenslotte:
overgewicht bij kinderen is een groeiend en alarmerend probleem. Het
aanprijzen van ongezonde voeding voor kinderen op tv werkt de aanpak
van overgewicht bij kinderen tegen. De Consumentenbond wil dan ook dat
er in de richtlijn een verbod op deze reclames wordt opgenomen, iets
wat nu nog niet het geval is.
Samen met BEUC, de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden,
voert de Consumentenbond strijd tegen het huidige voorstel van de
richtlijn `Televisie zonder grenzen'. De bond heeft de Nederlandse
Europarlementariërs opgeroepen de kritische kanttekeningen van de
Consumentenbond mee te nemen in hun besluitvorming.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond