Gemeente Zwolle

Aan het werk voor schone lucht in Zwolle


Datum uitgave: 12-12-2006
De gemeente Zwolle werkt hard aan de luchtkwaliteit van stad en omgeving. Zo rapporteert de gemeente Zwolle sinds 2001 jaarlijks hoe het met de luchtkwaliteit in Zwolle gesteld is. Dat het goed gaat met de lucht in Zwolle blijkt uit de rapportage van vorig jaar. Om de luchtkwaliteit ook in de toekomst te kunnen waarborgen werkt de gemeente momenteel aan een luchtkwaliteitsplan. De luchtkwaliteit in Zwolle lijkt elk jaar te verbeteren. Zo zijn er in 2005 minder overschrijdingen van de normen geconstateerd dan in de jaren daarvoor. Dit betekent niet dat de luchtkwaliteit overal even goed is. Met name langs de Zwolse hoofdwegen en de Stationsweg is de luchtkwaliteit minder omdat daar veel verkeer rijdt, zowel auto´s, vrachtwagens als bussen die uitlaatgassen uitstoten. Daarom is de gemeente Zwolle bezig met het opstellen van een luchtkwaliteitsplan voor de periode tot 2020, dit is de looptijd van het structuurplan. Bij het opstellen van het luchtkwaliteitsplan is voor de situatie in 2020 het structuurplan uitgangspunt.

In het luchtkwaliteitsplan worden de maatregelen beschreven om de luchtkwaliteit in Zwolle te verbeteren. Daarnaast wil de gemeente een beter beeld krijgen van de ontwikkeling van de luchtkwaliteit in de toekomst zodat hier beter op ingespeeld kan worden. Het beeld van de toekomstige situatie ten aanzien van de luchtkwaliteit is bijna afgerond. Het lijkt erop dat de knelpunten die op dit moment worden ervaren in 2020 aanzienlijk zijn verminderd. De gemeente vindt het daarentegen belangrijk om nu acties te ondernemen, zodat de problemen al veel eerder kunnen worden opgelost. Zo wordt overleg gevoerd met de provincie, Rijkswaterstaat en andere partners, zoals Conexxion en de Kvk over de doorstroming van het verkeer, de routering voor bussen en schoon vervoer. Daarnaast onderzoekt de gemeente het eigen wagenpark en wordt de ceintuurbaan aangepast om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Tenslotte wordt in overleg met Transport en Logistiek Nederland en EVO onderzocht of het mogelijk en wenselijk is om de binnenstad bijvoorbeeld voor bepaalde uren per dag te sluiten voor zwaar vrachtverkeer.

Bron: afdeling Communicatie