Gemeenteraad bepaalt visie op ontwikkeling mobiliteit
-15 november 2006-
De gemeenteraad bepaalt op 14 december de koers van het lokale
verkeers- en vervoerbeleid tot 2020. Daarmee is de eerste fase in de
ontwikkeling van het Mobiliteitsplan afgerond.
Op 24 augustus 2006 stelde de gemeenteraad de bestuursopdracht
Mobiliteitsplan vast. Doel van dit project is te komen tot een
samenhangend pakket van maatregelen op het gebied van verkeer en
vervoer voor de gemeente Doetinchem tot het jaar 2020.
Drie visies
Het Mobiliteitsplan komt in drie fasen tot stand. De notitie
Mobiliteitsplan Doetinchem. Fase 1: Voorsorteren is het resultaat van
de eerste fase. Hierin zijn drie onderscheidende, realistische visies
beschreven om de raad te ondersteunen in zijn beleidskeuze. In de drie
visies staan de thema's verkeersveiligheid, bereikbaarheid en
leefbaarheid centraal. De accentverschillen tussen de visies komen tot
uiting in acht aspecten: vervoerwijze, bereikbaarheid, veiligheid,
gezondheid, beleving, stedenbouw, economie en natuur.
Visie 1
Elk slachtoffer is er een te veel. Daarom krijgt de verkeersveiligheid
alle aandacht. Om de veiligheid te verbeteren wordt het wegennet
opgesplitst in grote 30 en 60 km-verblijfsgebieden en in een beperkt
aantal 50 en 80 km-verkeersgebieden. De inrichting is uniform
vormgegeven zodat het de weggebruiker duidelijk is wat er van hem of
haar verwacht wordt. Het snelverkeer zal zich binnen de
verblijfsgebieden moeten aanpassen aan het langzaam verkeer. Het
langzaam verkeer wordt langs hoofdwegen zoveel mogelijk middels
vrijliggende voorzieningen gescheiden van het snelverkeer. De
automobilist zal niet altijd op de snelste manier zijn bestemming
kunnen bereiken, maar wel op de veiligste, voor zichzelf en voor
andere verkeersdeelnemers.
Visie 2
De centrumfunctie van Doetinchem staat centraal bij de inrichting van
het wegennet. De bereikbaarheid voor het autoverkeer staat daarbij
centraal. Dat betekent een vlotte doorstroming van het autoverkeer
waarbij ontbrekende schakels worden gerealiseerd en bestaand asfalt
optimaal wordt benut. Er zijn voldoende parkeervoorzieningen zowel in
de vorm van grote parkeergarages als de mogelijkheid om voor de deur
te parkeren. Er worden geen snelheidsremmende maatregelen op straat
genomen, zodat het verkeer gewoon met 50 km/h en 80 km/h door kan
rijden.
Visie 3
Doetinchem zet in op een gezond en veilig leven in een aantrekkelijke
leefomgeving te midden van een vitale natuur. De overlast van
autoverkeer, zoals ruimtebeslag, barrièrewerking, lawaai en uitstoot
van vuile lucht, wordt zo veel mogelijk beperkt. Autoverkeer wordt
geconcentreerd op een beperkt aantal wegen. Voor fietsers en openbaar
vervoer is er meer ruimte. De inrichting van de wegen sluit naadloos
aan op de omgeving en zorgt er tevens voor dat die omgeving sociaal
veilig is.
Vervolg
In de vergadering van 14 december 2006 stelt de raad de visie, de
toetsingscriteria en de uitgangspunten voor het verkeersmodel vast.
Daarmee is fase 1 van het Mobiliteitsplan afgerond. De vastgestelde
visie is de `bril' waarmee in fase 2 gezocht wordt naar mogelijke
oplossingen voor de verkeersvraagstukken. Besluitvorming over de
oplossingsrichtingen gebeurt in de raadsvergadering van 22 maart 2007.
Op 12 juli 2007 stelt de raad het meerjarig uitvoeringsprogramma vast,
waarin keuzes zijn gemaakt over de prioritering van de
verkeersoplossingen, strategie, tijd en geld. Na de vaststelling van
het Mobiliteitsplan start de inspraakprocedure.
Gemeente Doetinchem