Gemeente Doetinchem

Gemeenteraad bepaalt visie op ontwikkeling mobiliteit


-15 november 2006-
De gemeenteraad bepaalt op 14 december de koers van het lokale verkeers- en vervoerbeleid tot 2020. Daarmee is de eerste fase in de ontwikkeling van het Mobiliteitsplan afgerond.

Op 24 augustus 2006 stelde de gemeenteraad de bestuursopdracht Mobiliteitsplan vast. Doel van dit project is te komen tot een samenhangend pakket van maatregelen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Doetinchem tot het jaar 2020.

Drie visies
Het Mobiliteitsplan komt in drie fasen tot stand. De notitie Mobiliteitsplan Doetinchem. Fase 1: Voorsorteren is het resultaat van de eerste fase. Hierin zijn drie onderscheidende, realistische visies beschreven om de raad te ondersteunen in zijn beleidskeuze. In de drie visies staan de thema's verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal. De accentverschillen tussen de visies komen tot uiting in acht aspecten: vervoerwijze, bereikbaarheid, veiligheid, gezondheid, beleving, stedenbouw, economie en natuur.

Visie 1
Elk slachtoffer is er een te veel. Daarom krijgt de verkeersveiligheid alle aandacht. Om de veiligheid te verbeteren wordt het wegennet opgesplitst in grote 30 en 60 km-verblijfsgebieden en in een beperkt aantal 50 en 80 km-verkeersgebieden. De inrichting is uniform vormgegeven zodat het de weggebruiker duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt. Het snelverkeer zal zich binnen de verblijfsgebieden moeten aanpassen aan het langzaam verkeer. Het langzaam verkeer wordt langs hoofdwegen zoveel mogelijk middels vrijliggende voorzieningen gescheiden van het snelverkeer. De automobilist zal niet altijd op de snelste manier zijn bestemming kunnen bereiken, maar wel op de veiligste, voor zichzelf en voor andere verkeersdeelnemers.

Visie 2
De centrumfunctie van Doetinchem staat centraal bij de inrichting van het wegennet. De bereikbaarheid voor het autoverkeer staat daarbij centraal. Dat betekent een vlotte doorstroming van het autoverkeer waarbij ontbrekende schakels worden gerealiseerd en bestaand asfalt optimaal wordt benut. Er zijn voldoende parkeervoorzieningen zowel in de vorm van grote parkeergarages als de mogelijkheid om voor de deur te parkeren. Er worden geen snelheidsremmende maatregelen op straat genomen, zodat het verkeer gewoon met 50 km/h en 80 km/h door kan rijden.

Visie 3
Doetinchem zet in op een gezond en veilig leven in een aantrekkelijke leefomgeving te midden van een vitale natuur. De overlast van autoverkeer, zoals ruimtebeslag, barrièrewerking, lawaai en uitstoot van vuile lucht, wordt zo veel mogelijk beperkt. Autoverkeer wordt geconcentreerd op een beperkt aantal wegen. Voor fietsers en openbaar vervoer is er meer ruimte. De inrichting van de wegen sluit naadloos aan op de omgeving en zorgt er tevens voor dat die omgeving sociaal veilig is.

Vervolg
In de vergadering van 14 december 2006 stelt de raad de visie, de toetsingscriteria en de uitgangspunten voor het verkeersmodel vast. Daarmee is fase 1 van het Mobiliteitsplan afgerond. De vastgestelde visie is de `bril' waarmee in fase 2 gezocht wordt naar mogelijke oplossingen voor de verkeersvraagstukken. Besluitvorming over de oplossingsrichtingen gebeurt in de raadsvergadering van 22 maart 2007. Op 12 juli 2007 stelt de raad het meerjarig uitvoeringsprogramma vast, waarin keuzes zijn gemaakt over de prioritering van de verkeersoplossingen, strategie, tijd en geld. Na de vaststelling van het Mobiliteitsplan start de inspraakprocedure.