Trefwoorden: verspreiding, nieuwe technologieën, innovatie
Promotie mrs. Mamata Parhi
In de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Titel: "Dynamics of new technology diffusion; a study of
Indian Automotive Industry".
Promotor: prof.dr. B. Verspagen, TUE; co-promotor: Prof.dr. S. Mani,
Kerala, India.
Donderdag 14 december 2006, 12.00 uur
Vanuit een eclectisch kader analyseert dit onderzoek de processen van
toepassing op bedrijfsniveau van geavanceerde productietechnologieën
in de Indiase automobielindustrie. Mamata Parhi vergeleek het vermogen
van bedrijven om zich aan te passen aan nieuwe technologieën met hun
relatie met de externe omgeving. Met gebruikmaking van deze gegevens
bouwde Mamata Parhi een dynamisch verspreidingsmodel waarbij ze
rekening hield met een brede reeks determinanten - structurele,
organisatiegerichte, marktgerichte en ruimtelijke - die de
multidimensionale aard van verspreidingsprocessen op een geschikte
manier weergeven. Terwijl de eigen structurele kenmerken van
bedrijven, zoals interne bekwaamheid, bedrijfsgrootte en technologisch
niveau fundamenteel zijn, blijkt de intensiteit van hun interacties,
vooral met hun klanten, van centraal belang voor hogere toepassing.
Deze dissertatie voorziet dat, met de sterker wordende concurrentie in
de mondiale automobielindustrie, die bedrijven die over het algemeen
sterke fundamenten bouwen en tevens de synergieën vanuit hun externe
omgeving endogeniseren de grootste kans hebben om vooraan te lopen bij
hogere innovatie en snellere verspreiding.
Dit onderzoek is gefinancierd door WOTRO-NWO.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht