| |
|Datum: 11-12-2006 | | | | | |Speelgoedrugzak voor leerlingen basisscholen Overvecht | | | |'Kom je bij mij spelen?' Leerlingen van de Mattheusschool en van OBS | |'De Grote Trek' in Overvecht kunnen vanaf deze week een speelrugzak | |meenemen om bij elkaar thuis te spelen. Donderdag 14 december om 14.15| |en 14.45 uur reikt wijkwethouder Rinda den Besten de eerste | |speelrugzakken uit. Hiermee gaat het project 'Kom je bij mij spelen?' | |van start. Doel van dit project is om kinderen (samen) te leren spelen| |en om zowel de kinderen als de ouders op speelse wijze met elkaar in | |contact te brengen. Het gaat hier om een uniek project in het kader | |van de gebiedsgerichte aanpak in deze buurt. 'Kom je bij mij spelen?' | |loopt vooralsnog tot april 2007. | |Kinderen van groep zes van de Mattheusschool aan de Ghanadreef en | |kinderen van de groepen zes en zeven van openbare bassisschool De | |Grote Trek aan de Grote Trekdreef, kunnen vanaf 14 december iedere | |woensdagmiddag kans maken op een speelrugzak mee naar huis. In deze | |rugzak zitten verschillende spelletjes zoals schaken, dammen, 'Vier op| |een rij', Twister, Dokter Bibber, Stratego, Yathzee en ook een | |Gamecube met spelletjes. Van 14.15 tot 14.30 uur reikt wethouder Den | |Besten de eerste rugzakken uit op de Matheusschool en van 14.30 tot | |14.45 uur op basissschool de 'De Grote Trek'. | |Het project wordt betaald vanuit de gelden voor de Sociale | |Wijkontwikkeling. | | | |Spelen is leren | |Het welzijnswerk concludeerde dat veel kinderen in deze buurt niet | |spelen. De kinderen hebben dat niet of onvoldoende geleerd en zowel de| |ouders als de kinderen weten niet hoe leuk en leerzaam het kan zijn om| |(samen) te spelen. Zo ontstond het idee voor het project 'Kom je bij | |mij spelen'. | | | |Doel van het project is: | |Kinderen met andere kinderen in contact te brengen, bij voorkeur van | |verschillende afkomst | |Ouders met ouders in contact te brengen (bij het ophalen van hun kind)| | | |Ouders meer bij de school te betrekken. | |Kinderen en ouders te laten ervaren hoe leuk en leerzaam spelen is. | | | |De kinderen nemen aan het eind van de woensdagochtend een speelrugzak | |mee van school naar huis en brengen deze donderdag weer terug op | |school. Er worden verschillende soorten speelrugzakken samengesteld en| |de kinderen kunnen kiezen. Door hun kind op te halen bij het andere | |kind, komen ook de ouders met elkaar in contact. Het is de bedoeling | |dat de kinderen met toestemming van de ouders samen binnen spelen. | | | |Vrijwilligers | |Een aantal ouders is als vrijwilliger bij het project betrokken. Zij | |zijn aanwezig voordat de school uitgaat en leggen de speelrugzakken | |klaar voor de kinderen. Zij houden bij welke kinderen met elkaar | |spelen en controleren of het speelgoed heel terug komt. Wanneer het | |nodig is geven de vrijwilligers zowel de kinderen als de ouders uitleg| |over de spelregels van de diverse spelletjes. Ook houden ze bij welke | |spelletjes de kinderen leuk vinden, welke nieuwe spelletjes in zijn. | |Zo kunnen de speelrugzakken telkens vernieuwd en aangevuld worden. In | |totaal zijn elf ouders bij het project betrokken. De kinderen | |verheugen zich al op de speelrugzak. | | | | | | | | | | | | | |Programma | |14.00 uur Start bij de Mattheusschool aan de Ghanadreef | |14.05 uur Leerlingen komen uit de klas naar de aula | |14.15 uur Wethouder den Besten arriveert | |14.16 uur Welkomstwoord en toelichting op het project | |14.20 uur Rugzakken bekijken. Wethouder praat met leerlingen | |14.25 uur Wethouder sluit af | | | |14.30 uur Aankomst op OBS 'De Grote Trek' | |14.34 uur Welkomstwoord en toelichting project | |14.38 uur Rugzakken bekijken. Wethouder praat met leerlingen | |14.43 uur Wethouder sluit af en vertrekt | |14.45 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen | |15.00 uur Kinderen gaan met rugzak naar huis (fotomoment) | |15.05 uur Afsluiting | | | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Heleen de Groot, | |communicatie-adviseur wijkbureau Overvecht, telefoon 030- 286 99 54. |---- --