Ingezonden persbericht
MOTORRIJDERS ACTIE GROEP - Belangenvereniging voor motorrijders
Persbericht - 14 december 2006
Motorrijders benadeeld door Europees rijbewijs
Het Europees parlement heeft vandaag tijdens een plenaire stemming
een nieuwe rijbewijsrichtlijn aangenomen, waarin onder meer is
vastgelegd dat motorrijders pas vanaf hun 24e op een motorfiets
zonder vermogensgrens mogen rijden.
Ondanks inspanningen van de belangenvereniging voor motorrijders MAG
(Motorrijders Actie Groep) om de voorgestelde rijbewijsrichtlijn
minder draconisch te laten uitpakken voor motorrijders, heeft het
Europees parlement besloten de toegang tot motorfietsen aanzienlijk
moeilijker te maken. Dit heeft onder meer tot gevolg dat de leeftijd
waarop een motorrijder directe toegang kan krijgen tot een motorfiets
met een groter motorvermogen, zonder de procedure van het
faserijbewijs te doorlopen, wordt verhoogd van 21 naar 24 jaar.
De motorrijders hebben steun gekregen van onder meer de Nederlandse
europarlementsleden Corien Wortmann-Kool (CDA) en Jeanine
Hennis-Plasschaert (VVD). Desondanks zijn ingediende
wijzigingsvoorstellen om de leeftijd voor directe toegang op 21 jaar
te houden verworpen.
MAG-voorzitter Nico Perk: "Verkeersveiligheid lijkt heilig verklaard
te zijn en helaas leidt dit tot voor motorrijders beperkende
maatregelen. Hierbij wordt voorbij gegaan aan de werkelijke oorzaken
van (motor)ongevallen en de meerderheid in het parlement lijkt
genoegen te nemen met symptoombestrijding. De MAG ziet geen enkel
bewijs voor deze vrij willekeurig gekozen leeftijdsgrens. Het van 21
naar 24 jaar verhogen van de leeftijd waarop motorrijders toegang
hebben tot een motorfiets zonder vermogensbeperking zal niet leiden
tot een grotere verkeersveiligheid. Naar mening van de MAG zijn een
gedegen rijopleiding en de daarop volgende rijervaring belangrijker
voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21-
en een 24-jarige of een hoger motorvermogen."
Corien Wortmann-Kool: "Een van de positieve punten is dat een einde
komt aan de onbeperkte geldigheidsduur van rijbewijzen. In een aantal
landen krijg je nu nog op je achttiende een rijbewijs voor heel je
leven, met een foto die er vervolgens veertig jaar later nog op zit.
Dat maakt fraudebestrijding natuurlijk erg lastig. Het zogenaamde
rijbewijstoerisme (als in land A je paspoort is afgenomen, direct in
land B een nieuwe halen) wordt daardoor voorkomen. Minder gelukkig
ben ik met de toegang tot het motorrijbewijs. De Europese
transportministers willen dat iemand pas vanaf 24 jaar direct een
rijbewijs kan halen voor een zware motor. Het parlement wilde hier
niet aan tornen, om geen nieuwe onderhandelingen met de raad van
ministers te hoeven voeren."
Jeanine Hennis-Plasschaert heeft zich van stemming onthouden: "Ik ben
een fervent voorstander van de invoering van één Europees rijbewijs.
Het parlement heeft vandaag echter ook ingestemd met een bepaling dat
motorrijders pas vanaf hun 24e jaar directe toegang kunnen krijgen tot
een motor met een vermogen van meer dan 35 kW. Dit alles in het kader
van de verkeersveiligheid. Met deze bepaling ben ik het hartgrondig
oneens. Een minimumleeftijd van 24 jaar is buitensporig hoog. Directe
toegang tot de hoogste categorie motorfietsen zou mogelijk moeten
blijven op 21-jarige leeftijd. Op je achttiende in een snelle en
opgefokte auto stappen, wordt niet als probleem gezien. Dat strookt
niet. Ik heb mij vandaag dan ook onthouden van stemming."
+++++++++++++++++
NOOT VOOR DE REDACTIE -