SGP


14 - 12 - 06 | Het is buitengewoon!

Het wachten op een uitweg uit de impasse, gisteren, is uiteindelijk niet voor niets gebleken. Rond de klok van twaalven is door de Minister-President een oplossing gepresenteerd, die in tal van opzichten afwijkt van wat normaal is: een buitengewone oplossing.

Normaal is dat het kabinet een motie die het fundamenteel onuitvoerbaar acht, niet uitvoert. Normaal is, dat een minister die een motie van wantrouwen aan zijn broek krijgt, opstapt.. Normaal is dat ministers die het principieel oneens blijven met een nieuw kabinetsbesluit, opstappen. Normaal is dat ministers die blijven zitten, zich conformeren aan genomen besluiten, ook al zijn zij het er niet mee eens.

Zo bezien, is het niet moeilijk om de gepresenteerde uitweg stevig te bekritiseren. Normaal is het allemaal niet: het is een staatsrechtelijk noodverband.

Maar een ding is helder: de ongekende patstelling tussen Kamer en kabinet was ontstaan, leidde tot een buitengewone situatie. Een uitzonderlijke situatie vraagt om een uitzonderlijke oplossing. Het is fair om zo ook de gepresenteerde uitweg te beoordelen.

Er ontstond een crisis-achtige sfeer, nadat de polarisatie rond de pardonregeling een kookpunt bereikte met de aanvaarding van een motie van afkeuring. Een onbestuurbare situatie leek te ontstaan. Het landsbelang vordert dan ook over de eigen politieke schaduw heen te stappen.

Dan is voor ons de keuze helder. Als wij op inhoudelijke gronden een beleidskeuze moeten maken tussen het probleemvolle vooruitlopen op een mogelijke pardonregeling of het afwachten van zoân regeling, kiezen wij overtuigd voor het laatste, voor wijze terughoudendheid. Maar als wij nu moeten kiezen tussen het voortduren van een crisissituatie door vast te houden aan het eigen gelijk, of genoegen te nemen met het toch vooruitlopen op zoân pardonregeling, kiezen wij voor het laatste. Zo moet het nu maar.

Mits onze vragen die we daarbij hebben bevredigend worden beantwoord! De vragen die zich eerder tot de indieners van de motie richtten, komen nu op het bordje van het kabinet terecht. Ik wil er twee noemen.
1)Wat is nu precies de doelgroep? De formulering is nogal cryptisch en bevat de vage beperkende voorwaarde dat uitzetting niet plaatsvindt âwanneer dat op humanitaire bezwaren stuit.â Waar begint en eindigt precies de laatste fase?2) welke uitvoeringsinspanning gaat dit allemaal vragen, juist door die onhelderheid? Wat betekent dit voor het beroep op de rechter, welke extra inspanning wordt van de IND gevraagd?

We willen van het kabinet bovendien een harde toezegging. En dat is dat alle inspanningen die nu hiervoor gepleegd moeten gaan worden, niet ten koste gaan van het voortvarend beoordelen van de individuele dossiers op schrijnendheid, zodat in die gevallen al gelijk een verblijfsvergunning wordt gegeven. Het zou onverteerbaar zijn, als juist zij nu langer in onzekerheid zouden verkeren, en zouden moeten wachten op een algemene pardonregeling!

De SGP-fractie kan in het licht van de regeerbaarheid van ons land ook leven met het aanblijven van alle VVD-ministers, inclusief minister Verdonk, met een herschikking van taken. Ook hier is het niet moeilijk de bedenkingen en bezwaren te vermenigvuldigen. Maar, in het belang van de regeerbaarheid van ons land, en als uitzonderlijke oplossing in de gegeven omstandigheden, is ons eindoordeel helder: zo moet het nu maar! Om een crisis te bezweren, is van alle kanten toegevendheid nodig. Wat dat betreft gaat het nu nog niet zo ver als in de tijd van Koning Willem II, die naar eigen zeggen in een nacht van conservatief liberaal werdâ¦

Het is een goede zaak dat de VVD-ministers , ook al hebben zij grote bezwaren tegen de gang van zaken, in het belang van de regeerbaarheid aan willen blijven. Maar laat dan wel helder zijn, dat datzelfde landsbelang vraagt zich dan nu wel te conformeren aan de nu gemaakte keuzes. Mogen we ervan uitgaan dat alle liberale ministers zich nu wel voegen naar het nieuwe besluit, en het niet publiekelijk blijven bekritiseren? Anders is het landsbelang meer gediend met het opstappen dan met het aanblijven. Kortom: geen opschorting van de uit-het kabinetzetting van oppositievoerende ministers!

Daarmee kom ik op mijn laatste punt. Uitzonderlijke situaties vragen om uitzonderlijke oplossingen. Daarom staan wij welwillend tegenover de nu gekozen buitengewone, van het normale afwijkende, oplossing. En spreken wij onze waardering uit voor de buitgewone inzet van de minister president, en dan in de betekenis: boven het gewone uitstekend!

Het is wel zaak nu zo snel mogelijk het buitengewone achter ons laten. Dat is dat we zorgen voor regels die voldoende ruimte bieden voor rechtvaardigheid en barmhartigheid, en die regels serieus nemen, kiezen voor barmhartigheid, maar tegen weekhartigheid. Dat we terughoudendheid in acht nemen in demissionaire periodes. Dat ministers die moties van wantrouwen krijgen ook opstappen. Dat ministers zich publiekelijk achter kabinetsbeleid opstellen. Kortom: nu zo snel mogelijk weer terug naar de normaliteit.

Het is buitengewoon!