Online studie-informatie hoger onderwijs slecht toegankelijk
---
De ontoegankelijkheid van online studie-informatie vormt een steeds
grotere drempel voor studenten met een functiebeperking in het hoger
onderwijs. Bijna alle onderwijsinstellingen stellen studie-informatie online
beschikbaar, terwijl nauwelijks rekening is gehouden met de toegankelijkheid
van deze informatie voor studenten met een functiebeperking.
Terwijl medestudenten steeds vaker gemakkelijk en zelfstandig
roosterwijzigingen kunnen raadplegen, studieresultaten en lesmateriaal op
elk gewenst moment en locatie kunnen raadplegen en zich via internet kunnen
inschrijven voor tentamens, is deze informatie voor studenten met een
functiebeperking in veel gevallen niet toegankelijk. De verdergaande
digitalisering in het hoger onderwijs lijkt daarmee in toenemende mate een
probleem te vormen voor deze groep studenten.
Dit stelt Stichting Bartiméus Accessibility in de onderzoeksrapportage Meer
Weten? Klik Hier! die op 12 december 2006 in de Tweede Kamer is aangeboden
aan de vaste kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het in
2006 door de stichting uitgevoerde onderzoek betrof een analyse van de
toegankelijkheid van de publieke websites van alle 59 openbare instellingen
voor hoger onderwijs en van 45 studieinformatiesystemen die door deze
instellingen worden gebruikt. Bij de ontwikkeling van de digitale systemen
is niet voldoende rekening gehouden met de toegankelijkheid: geen enkele van
de onderzochte websites of informatiesystemen voldeed aan de minimale
internationale toegankelijkheidseisen. Wanneer niet wordt voldaan aan deze
eisen is het zeer waarschijnlijk dat bepaalde gebruikersgroepen problemen
ondervinden tijdens het raadplegen van informatie op deze websites.
Door wel te voldoen kan men ervoor zorgen dat hulpapparatuur die mensen met
een functiebeperking gebruiken, de internetpaginas goed kan interpreteren.
Andrea Dekker, onderzoeker en auteur van het rapport, hoopt dat de
resultaten van het onderzoek de onderwijsinstellingen bewust maakt van de
problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van de websites door studenten
met een functiebeperking. Veel instellingen gaven aan dat door middel van
persoonlijke begeleiding een hoop problemen bij het raadplegen van
studie-informatie voor deze studenten worden verholpen. Verder blijkt
nauwelijks rekening te zijn gehouden met de mogelijkheden die digitale
systemen bieden voor studenten met een functiebeperking, terwijl de
aangetroffen problemen met relatief weinig inspanning zouden kunnen worden
verholpen. Daarnaast wordt bij opdrachten voor de ontwikkeling van nieuwe
systemen door externe partijen toegankelijkheid vaak niet als concrete eis
genoemd.
Handicap en Studie
Jan Westgeest van expertisecentrum handicap + studie benadrukt het belang
van toegankelijkheid van websites en systemen met studie-informatie. "Steeds
vroeger leren scholieren werken met computers en internet, ook diegenen met
een functiebeperking. Daarmee neemt het belang van toegankelijke digitale
informatiesystemen en websites toe. Het huidige uitvalspercentage van
studenten met een functiebeperking ligt twee keer zo hoog als dat van de
overige studenten. De toegankelijkheid van het toenemende aantal digitale
websites en systemen met studie-informatie moet daarom zo snel mogelijk
worden gerealiseerd, om het uitvalspercentage onder deze groep studenten
niet nog meer te laten toenemen."
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van handicap + studie, de Federatie
Slechtzienden- en Blindenbelang, de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad
Nederland en Bartiméus Sonneheerdt en is mogelijk gemaakt door een
financiële bijdrage van het Revalidatiefonds, het Johanna Kinderfonds, het
VSB Fonds, de SNS Bank en Tam Tam.
Voor aanvullende informatie of vragen met betrekking tot dit bericht kunt u
contact opnemen met de heer Eric Velleman op telefoonnummer 030-6982401 of
06-51270178.
Klik hier voor het rapport 'Meer weten? Klik hier!, een onderzoek naar de
toegankelijkheid van internetsites en studie-informatiesystemen in het hoger
onderwijs'
(Geplaatst: 14 december 2006)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland