Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Online studie-informatie hoger onderwijs slecht toegankelijk
---

De ontoegankelijkheid van online studie-informatie vormt een steeds grotere drempel voor studenten met een functiebeperking in het hoger onderwijs. Bijna alle onderwijsinstellingen stellen studie-informatie online beschikbaar, terwijl nauwelijks rekening is gehouden met de toegankelijkheid van deze informatie voor studenten met een functiebeperking.

Terwijl medestudenten steeds vaker gemakkelijk en zelfstandig roosterwijzigingen kunnen raadplegen, studieresultaten en lesmateriaal op elk gewenst moment en locatie kunnen raadplegen en zich via internet kunnen inschrijven voor tentamens, is deze informatie voor studenten met een functiebeperking in veel gevallen niet toegankelijk. De verdergaande digitalisering in het hoger onderwijs lijkt daarmee in toenemende mate een probleem te vormen voor deze groep studenten.

Dit stelt Stichting Bartiméus Accessibility in de onderzoeksrapportage Meer Weten? Klik Hier! die op 12 december 2006 in de Tweede Kamer is aangeboden aan de vaste kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het in 2006 door de stichting uitgevoerde onderzoek betrof een analyse van de toegankelijkheid van de publieke websites van alle 59 openbare instellingen voor hoger onderwijs en van 45 studieinformatiesystemen die door deze instellingen worden gebruikt. Bij de ontwikkeling van de digitale systemen is niet voldoende rekening gehouden met de toegankelijkheid: geen enkele van de onderzochte websites of informatiesystemen voldeed aan de minimale internationale toegankelijkheidseisen. Wanneer niet wordt voldaan aan deze eisen is het zeer waarschijnlijk dat bepaalde gebruikersgroepen problemen ondervinden tijdens het raadplegen van informatie op deze websites.

Door wel te voldoen kan men ervoor zorgen dat hulpapparatuur die mensen met een functiebeperking gebruiken, de internetpaginas goed kan interpreteren. Andrea Dekker, onderzoeker en auteur van het rapport, hoopt dat de resultaten van het onderzoek de onderwijsinstellingen bewust maakt van de problemen die kunnen ontstaan bij het gebruik van de websites door studenten met een functiebeperking. Veel instellingen gaven aan dat door middel van persoonlijke begeleiding een hoop problemen bij het raadplegen van studie-informatie voor deze studenten worden verholpen. Verder blijkt nauwelijks rekening te zijn gehouden met de mogelijkheden die digitale systemen bieden voor studenten met een functiebeperking, terwijl de aangetroffen problemen met relatief weinig inspanning zouden kunnen worden verholpen. Daarnaast wordt bij opdrachten voor de ontwikkeling van nieuwe systemen door externe partijen toegankelijkheid vaak niet als concrete eis genoemd.

Handicap en Studie

Jan Westgeest van expertisecentrum handicap + studie benadrukt het belang van toegankelijkheid van websites en systemen met studie-informatie. "Steeds vroeger leren scholieren werken met computers en internet, ook diegenen met een functiebeperking. Daarmee neemt het belang van toegankelijke digitale informatiesystemen en websites toe. Het huidige uitvalspercentage van studenten met een functiebeperking ligt twee keer zo hoog als dat van de overige studenten. De toegankelijkheid van het toenemende aantal digitale websites en systemen met studie-informatie moet daarom zo snel mogelijk worden gerealiseerd, om het uitvalspercentage onder deze groep studenten niet nog meer te laten toenemen."

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van handicap + studie, de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang, de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland en Bartiméus Sonneheerdt en is mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Revalidatiefonds, het Johanna Kinderfonds, het VSB Fonds, de SNS Bank en Tam Tam.
Voor aanvullende informatie of vragen met betrekking tot dit bericht kunt u contact opnemen met de heer Eric Velleman op telefoonnummer 030-6982401 of 06-51270178.

Klik hier voor het rapport 'Meer weten? Klik hier!, een onderzoek naar de toegankelijkheid van internetsites en studie-informatiesystemen in het hoger onderwijs'

(Geplaatst: 14 december 2006)

---